Újra digitálisan tanul minden diák – mit tehetünk, ha már belefáradtak az online oktatásba?

Hírek Kiemelt

Ami egy évvel ezelőtt, a járvány, és az országos lezárások kezdetekor még újdonság és sötétben tapogatózás volt, az mára már a középiskolások és az általános iskolások számára is ismerős terep: március 8-tól ugyanis ismét minden gyerek otthonról tanul. Az utóbbi egy év nagy részében a diákok mindennapjainak élettere a virtuális világ lett – de vajon mennyire fáradtak el ebben? Szülőként hogyan lehet segíteni, fenntartani a motivációjukat, érdeklődésüket? A 11. alkalommal megrendezésre kerülő, teljes egészében online formában zajló K&H Vigyázz, kész, pénz! pénzügyi vetélkedő szakemberei a figyelem fenntartásához és a szabadidő élményteli eltöltéséhez, valamint a tanulás- kikapcsolódás egyensúlyának kialakításához adnak tippeket.

 

Bár sok játékos eszköz áll a tanárok rendelkezésére, melyek segítik a tananyag feldolgozását, megértését, attól még az online megtartott óra, a szemkontaktus és az azonnali visszacsatolási lehetőség hiánya miatt megterhelő lehet az agy számára, így komoly kihívást jelenthet a figyelem folyamatos fenntartása, a gyerekek bevonása és ösztönzése. Ezek nem csupán a pedagógusoknál okozhatnak frusztrációkat, hanem a diákok körében is.

 

Felerősödő szorongás

Sajnos nem csak kifáradtak a gyerekek: a folyamatos távolságtartás, a bizonytalan helyzet és a járvánnyal kapcsolatos hírek erőteljes jelenléte miatt a szorongás is nő a diákokban, ami miatt csökkenhet a motiváció és a tanulási kedv is. Iskolapszichológusok szerint a már meglévő mentális problémákat erősítette fel a vírushelyzet: az eddigi kisebb gondok nőttek nagyra a fokozott stresszhelyzet miatt.

Már diagnózis is létezik arra a kimerültségre, esetenként feszültségre, fásultságra, amit egy-egy képernyő előtt töltött nap végén érzünk: a Zoom-kifáradás egy valós jelenség. Az online fáradtság és a felerősödő szorongás ellen tudatosan lehet tenni – ha a gyerekek ezt nem is ismerik fel, szülőként sok eszköz van a kezünkben.

 

Tippek az online fáradtság legyőzéséhez, a motiváltság fenntartásához:

  • Sokat segít a fókuszálásban, ha teljes képernyős üzemmódra váltanak a gyerekek egy-egy óra alkalmával, hiszen a beérkező üzenetek nem veszik el a figyelmüket.
  • Célszerű némítani és eltenni a telefont, rendet tenni az íróasztalon és kizárólag az órára, nem pedig a következő órai leckére koncentrálni – legyenek ott fejben is!
  • Ösztönözzük őket, hogy tegyenek fel kérdéseket a tanárnak – bár könnyű megbújni a lenémítás és kameranélküliség mögött, a kérdezés fenntartja a figyelmet és segíti a motiváltság, a bevonódás kialakulását.
  • Mindig legyen a gyerekek előtt tiszta papír vagy a füzetük, hogy leírhassák a hallottakat, így a jegyzetelés kicsit kiszakíthatja őket a digitális térből, hozzájárulva a koncentráció fenntartásához.

 

De mi tölt fel ebben a helyzetben?

Jó, ha valamilyen szinten tudjuk a gyerekünket motiválni az online oktatáson való aktív részvételre, abban való elmélyülésére, de közben fontos, hogy az oktatás utáni szabadidő eltöltése élményteli legyen a gyerekünk számára, egyensúlyban legyen a tanulással eltöltött idővel.

 

Tippek a feltöltődéshez, pozitív szemlélethez:

  • a tanulást és a feltöltődést is egyaránt támogató időbeosztás kialakítása nagyon fontos- ebben a szülők is sokat segíthetnek;
  • törekedjünk arra, hogy a gyerekeknek minden napjait képezze olyan tevékenység, ami feltölti, örömmel tölti el őket;
  • ösztönözzük a gyerekeket az új hobbikkal való megismerkedésre (festészet, főzés, kertészkedés stb…)
  • sokat segíthet, ha a vírussal kapcsolatos hírek hosszas taglalása helyett csak röviden, a tényekre hagyatkozva beszélgetünk a gyerekekkel és tudatosan könnyedebb témák irányába is tereljük a társalgásokat;
  • világítsunk rá a helyzet pozitív oldalára is: a sokszor fárasztó online életnek van „napos oldala” is. Később kell felkelni, lehet enni az órák alatt és a fotel is kényelmesebb, mint az iskolai székek;
  • a mozgásra, a szabad levegőn töltött időre minden nap szánjunk időt;
  • léteznek olyan applikációk is, amik a tanulás játékos segítésével a feltöltődést kifejezetten hasznossá is tudják tenni: a digitális pénzügyek elsajátításában például a vigyázz#KáPé app játékos feladatai nyújthatnak segítséget, ahol Kápé kalandjait követve a gyerekek a mindennapi példákon szemléltetve sajátíthatják el a pénzügyek okos kezelésének fortélyait;
  • a gyerekek közötti online zajló versenyek pedig újra izgalmat vihetnek a mindennapokba. A K&H Vigyázz, kész, pénz! pénzügyi vetélkedőre például idén az első fordulótól kezdve otthonról lehet készülni az osztálytársakkal közösen, így a suli utáni kikapcsolódás része lehet a versenyre való felkészülés. A tudásanyaggal való ismerkedés és a személyes élmények megosztása egyaránt segíti a tanulást és közelebb hozza a gyerekeket is egymáshoz.

 

Az általános és középiskolások pénzügyi tudását segítő versenyre még március 26-ig lehet jelentkezni.

SOCIAL MEDIA