A Henkel új, hidegen sajtolt olajokat tartalmazó, vegán és mentes szépségápolási márkájáról, a Nature Boxról Győri Abigél márkamenedzserrel beszélgettünk.
Honnan jött az új márka bevezetésének ötlete?
Hosszabb ideje figyeljük a mindenmentestrendet, ami a food kategóriából fokozatosan átszivárog más szegmensekbe is. A szépségápolás pedig egy olyan terület, ahol ez még inkább fontos, hiszen sokaknak allergiás reakciói vannak a különböző krémektől, amiket magukra kennek. Emiatt rá vannak kényszerítve arra, hogy figyeljék az összetevőket, és a divatirányzat beszivárgásával ez még intenzívebb lett. Niche-gyártók, mint a The Body Shop és a Lush, kezdtek el olyan termékeket fejleszteni, amelyek különböző összetevőktől mentesek vagy éppen vegánok, és ez megy át egyre inkább a kiskereskedelemben kapható márkákra is.
A Henkel több szépségápolási kategóriában piacvezető, ezért nagyon fontos volt, hogy ezek a fejlesztések nálunk is megtörténjenek. Tavaly vezettük be az első vegán, szilikon- és parabénmentes, helyenként szulfátmentes termékcsaládot a Fa márka alatt. Vegyes volt a fogadtatása, mert egy hosszú évek óta kapható, jól ismert, value-for-money márka esetében nehezen fogadták be az emberek ezt a változást. További problémát jelentett ráadásul, hogy a vegánság együtt jár az erőszakmentes besorolással is. Az EU jogszabályai alapján természetesen nálunk is minden termék állatkísérlet-mentes, de a cruelty free pecsét nincs meg a Henkelnek. Ezért is próbáltuk meg végül egy új márka alatt, új külsővel, a prémium szegmensben bevezetni a termékeket.
![]()
Azt teszteltétek, hogy a fogyasztóknál elvárás-e a letisztult megjelenés, vagy hitelesnek találják azt is, ha egy termék harsányabb ebben a kategóriában?
Igen, Németországban tesztelték a csomagolást, és az volt a válasz: nagyon üdítően hat, hogy végre nem gyógyszertári terméknek néz ki a fürdőszobában a mindenmentes változat, hanem szórakoztató a megjelenése, és erősek az illatok, ami szintén gyakran hiányzik a többi termékből. Így például fürdés közben megadja azt az élményt, amit bármilyen más tusfürdő is, de megvan mellé az a tudat, hogy ebben nincsenek benne azok a káros anyagok, amelyek más termékekben igen.
A vegán és mentes feliratok mellett még fair trade és a vízvédelemre vonatkozó pecsét is látható a termékeken. Egyszerre szerettétek volna lefedni az összes tudatos szegmenst?
A márka globálisan támogat fenntarthatósági projekteket, például az ázsiai, afrikai alapanyag-termelők esetében, és maga a csomagolás is részben újrahasznosított alapanyagokból készül, így minden területen próbálunk tudatos irányba menni.
Kik választják elsősorban ezt a márkát?
A millenniumi korcsoport, az 1980 és 1995 között születettek az elsődleges célcsoport, akik egyre inkább a prémium termékeket keresik, de az is fontos számukra, hogy ezek fenntarthatóak legyenek. A bevezetést nagy, integrált kampánnyal támogatjuk. Magyarországon még nem lehet elengedni a tévéreklámot, a legnagyobb elérést ez biztosítja, még ebben a célcsoportban is. A nyugati trend azt mutatja, hogy a televíziót már el lehet hagyni a fiatalok esetében. Korábban mi is próbálkoztunk ezzel új variánsok bevezetésénél, de egyértelműen látszott az eredményeken a hiánya. Ha olyan új dologról van szó, amiről még nem hallottak az emberek, akkor szükség van a tévére, és inkább a költések arányán változtatunk. Fiatal célcsoport esetében azonos súlyt kap a digitális kampány is, emellett próbálunk figyelemfelkeltő megoldásokat is alkalmazni, mint az épületháló a Deák térnél, illetve az eladáshelyi ösztönző eszközök.
Influencereket is igénybe vesztek?
![]()
Ma már ezt nem lehet kihagyni egy kampányból, de az influencertrend annyira erős és hangos, hogy nehezen lehet kitűnni egy-egy márkával. Szerettünk volna mindenképpen nagy elérést az első időszakban, ezért is döntöttünk úgy, hogy nem kis influencerekkel indulunk neki a bevezetésnek, hanem egy nagy halat fogunk ki a kis tóból. Dukai Regina lett a márka egyik arca, aki a legnagyobb követőszámmal rendelkező ismert emberek között van az Instagramon, és a nevét összekötik a prémium életérzéssel. Ő csak úgy fogadta el a felkérést, ha előbb kipróbálhatta a termékeket. Azóta is nagyon jó az együttműködés köztünk, és a kitűzött célokat teljes mértékben elértük vele.
A kereskedelem mennyire nyitott az újdonságokra? Könnyen felkerülnek a polcokra?
A drogériákban jellemzően külön natúrpolcot alakítottak ki, de mi szerettük volna, ha emellett a hagyományos kategóriák közé is kikerülnek a termékek. Erre sok helyen nyitottak voltak, és ők is felüdülésként értékelték, hogy a márka nem simul be a fehér termékek közé, hanem leugrik a polcról. A legtöbb helyre sikerült a teljes portfólióval bekerülni.
Hogyan áll össze a portfólió?
Összesen 26 termék tartozik a márka alá, hajápolás – sampon, balzsam, hajpakolás – és testápolás – tusfürdő, testápoló, testvaj, testradír – vonalon. Az utóbbi kettő ráadásul olyan termék, amely a Henkel portfóliójában eddig nem szerepelt, de úgy éreztük, hogy növekvő kategóriák, és jól illeszkednének a márkához.
![]()
A prémium jelleg az ár szempontjából mit jelent?
A prémiumság az árban is megmutatkozik. A tusfürdő ajánlott fogyasztói ára 1299, a samponé pedig 1699 forint.
Mennyire tudjátok összehasonlítani a teljesítményeteket olyan versenytársakéval, akiket a kereskedelmi indexek nem mérnek?
Számokkal nem tudjuk, inkább a visszajelzéseket figyeljük különböző fórumokon. Innen tudtuk azt is, hogy a versenytársaknál a vegánság, a cruelty free állítás és az illatok voltak a legfontosabbak, és itt látjuk majd, hogy a mi termékeinkről is hasonló értékelések érkeznek-e. Nagyon sokat várunk a márkától, főleg, mert ilyen széles portfólióval versenyez, és az eddigi visszajelzések alapján nagyon szeretik a fogyasztók. Reméljük, hogy egy új, nagy márkát növeszthetünk belőle, amely állandó része lesz majd a portfóliónknak.
Csillag Zoltán
Cikkünk először a Márkamonitor 2018/3. számában jelent meg
