A Millward Brown és a WPP BrandZ listáján a Google visszavette a vezetést az Apple-től. A 100 legértékesebb márka összértéke 3 százalékkal növekedett tavaly óta és eléri a 3,4 billió dollárt.
A márkaértékek hektikus változására az elmúlt év során számos tényező hatással volt, így a geopolitikai mozgásokon és az olajár változásain túl a technológiai fejlődés, az elfogadott társadalmi értékek átalakulása, valamint a biztonság és az etikus vállalati működés felértékelődött szerepe is.
A vizsgált 14 kategóriából csupán hét tudott növekedni, hat csökkent, egy pedig stagnált. A legnagyobb növekedést a háztartási eszközök és a gyorséttermek mutatták, míg a legnagyobbat az olaj- és gázipari márkák és a bankok estek, de a luxuscikkek menetelése is megtorpant.
Márkák szintjén a 32 százalékot erősödő Google visszavette a vezetést a 8 százalékkal visszaeső Apple-től, utánuk a dobogóra még a Microsoft fért fel. A legnagyobb növekedést produkáló három márka az Amazon (+59%), a Starbucks (+49%) és a Facebook (+44%) volt.
A toplista elején idén is erős túlsúlyban vannak a technológiai cégek és továbbra is az észak-amerikai márkák dominálják a listát: ők teszik ki a top 100 összesített márkaértékének 69 százalékát, melyet jelentős lemaradással Ázsia követ.
A legerősebb európai márka a 22. helyen található SAP, melyet közvetlenül a Deutsche Telekom követ. FMCG márkák közül továbbra is a Coca-Cola a legértékesebb, bár tavalyhoz képest 4 százalékkal (és 5 helyezéssel) gyengült. Érdekesség, hogy új szereplőként felkerült a listára a Heineken (a 97. pozícióban) – összehasonlításképp értéke a legnagyobb sörmárka, a Budweiser értékének 40 százalékát sem éri el.
A teljes BrandZ 2016 riport itt tölthető le.