Te hogy gondozod a tehetségeket? – Talent management a gyakorlatban II.

Hírek Kiemelt

A nézők számára a televízió műsorokat, kedvenc műsorokat jelent, a műsorokat pedig népszerű arcok fémjelzik. A Márkamonitor 2022. decemberi számában megjelent összeállításunkban arra kerestünk választ, hogyan menedzselik a televíziók a legnépszerűbb arcaikat, az áttekintés után pedig néhány fontos „arcot” meg is mutattunk.

 

Többeket megkerestünk a fenti kérdéssel, de a válaszokból az tűnik ki, hogy bár kisebb-nagyobb mértékben minden televíziót foglalkoztat a legismertebb műsorvezetők, szereplők, színészek menedzselése, ezzel stratégiai szinten is átgondoltan egyelőre csak a két nagy kereskedelmi tévé foglalkozik. (Tegnap, cikkünk első felében a TV2 volt terítéken, ma az RTL praxisával foglalkozunk.)

 

RTL

„Az RTL Magyarországnál a Talent Relations tevékenysége azokat érinti, akik egy adott évben valamely műsor vagy műsorok kapcsán rendszeresen jelen vannak a képernyőn, állandó szereplőként vagy műsorvezetőként” – fogalmazott Schiwert-Takács László on-screen talent manager. Magától értetődően ez a lista évről évre változhat és változik is. A terület elsősorban a főállású műsorvezetőket érinti, de például A Konyhafőnök séfjeit ugyanúgy ebbe a körbe értik, ahogyan az X-Faktor-mentorokat vagy méltán népszerű sorozataik főszereplőit, például az Apatigrisből Scherer Pétert vagy az RTL+-on frissen bemutatott Nagy Fehér Főnökből Lengyel Tamást, és a lista még hosszan folytatható.

Idetartoznak még a tehetségkutató műsorok eredményes szereplői is. A 11. évados X-Faktor versenyzői – a korábbi évekhez hasonlóan – extra nyereményként karriertámogatásban is részesülnek, melynek elosztását, kezelését, elköltésének felügyeletét – a menedzsmentcéggel közösen – ugyancsak a Talent Relations végzi. „A műsor lezárultát követően a szakmai tartalmaik kommunikációjának is aktív részesei vagyunk, és segítjük, hogy az előadók megjelenési lehetőséget kapjanak felületeinken” – tette hozzá Schiwert-Takács László.

Schiwert-Takács László

Az RTL műsorvezetői és sikerműsorainak szereplői a csatornacsalád nagykövetei és képviselői, akikkel a nézők és a partnerek egyaránt azonosítják a vállalatot. A sajtó is hajlamos cikkeiben a saját nevükön túl „az RTL sztárja” állandó eposzi jelzővel emlegetni őket, így aztán arcuk elválaszthatatlan a médiavállalattól. Mivel a nagyközönség előtt képviselik az RTL-t, a szigorúan vett szakmai munkájukon túl a róluk kialakult személyes kép is visszahathat a cég megítélésére. Ennek megfelelően a társaság arra törekszik, hogy komplex kommunikációs támogatást adjon a sztárjainak, és segítse őket a hétköznapokban vagy akár egy-egy problémásabb helyzet kezelésében is.

A műsorvezetők és képernyős arcok munkavállalóként speciálisak, hiszen tevékenységüket többnyire nem a klasszikus munkaidőben végzik. Előfordul, hogy egy-egy népszerű képernyős egy idényen belül csak egy produkcióban látható, egy-két hónapon vagy csak pár héten át van képernyőn. A nézők ugyanakkor megtalálhatják kedvenceiket az RTL + felületén, és a közelmúltban megújult RTL-arculat része az is, hogy képernyőseik megjelennek a műsorszünetekben látható rövid wishekben.

Persze a műsorvezető és a színész nem olyan, mint a szél, akkor is van, amikor nem fúj, vagyis amikor épp nem látszik a képernyőn. Így a Talent Relations nemcsak abban az időszakban fókuszál rájuk, amikor épp egy műsorban szerepelnek, forgatnak, vagy egy produkció kommunikációjában vesznek részt, hanem egész évben.

A Talent Relations fontos feladata, hogy szoros köteléket képezzen a képernyősök és az RTL között, legyen a vállalat részéről olyan közvetlen kontakt, személyes kapcsolat, ahova bármivel fordulhatnak, ahonnan segítséget kapnak a problémás ügyeikben való eligazodásban, támogatásban részesülnek a velük kapcsolatos folyamatok menedzselésében.

Ilyen volt például a közelmúltban Szabados Ági karrierváltása, amikor több mint nyolc év után búcsút mondott a híradózásnak, és a kötetlenebb reggeli tévézés felé vette az irányt. Ezzel a váltással kapcsolatban számos dolgot kellett menedzselni a vállalat különböző területeivel, amiben támogatást és segítséget nyújtottak Áginak.

Igyekszünk támogatni azon műsorvezetőinket, akik a fő feladatuk és munkakörük mellett más területek vagy témák iránt is nyitottak. Erős Antónia így a közelmúltban indította el Praxis című sorozatát, melyben az egészségüggyel kapcsolatos tévhiteknek és hiedelmeknek jár utána” – fogalmazott Schiwert-Takács László.

Népszerű képernyős arcaik gyakran szerepelnek rádiók, tévék, online felületek, podcastok vendégeként, az ezzel kapcsolatos teendők koordinálása, valamint a kereskedelmi együttműködéseik felügyelete és támogatása is a Talent Relations feladatkörei közé tartozik, ahogyan a már említett kommunikációs támogatás, együttműködések, jóváhagyási folyamatok menedzselése is.

Képernyőseik számára adott a lehetőség, hogy a social media felületeikre vonatkozóan megállapodásokat kössenek és együttműködéseket vállaljanak. Az ügyfelek számára pedig megteremtik annak lehetőségét, hogy együttműködjenek egy-egy tartalom szereplőivel és műsorvezetőivel. Sok példa bizonyítja, mennyire hasznos, ha egy műsor kapcsán a támogató az adott produkcióban szereplőkkel is együttműködési megállapodást köt.

A Konyhafőnök is remek példa erre: a műsor támogatója a SPAR, Rácz Jenő arca pedig visszaköszön a boltokban, a termékeken és a reklámokban is, ahogyan Fördős Zé is szorosan dolgozik velük. Ez a kooperáció tehát a képernyőn túl is látható és kézzel foghatóan eredményes. A Fordnak X-Faktor műsorvezetőjével, Miller Dáviddal, illetve a műsor egyik mentorával, Puskás Petivel való együttműködése a nagy sikerű tehetségkutató végét követően is folytatódik a teljes 2022-es évben. A Hell pedig az X-Faktor támogatása mellett ByeAlexszel is kötött közvetlen megállapodást, így a produkció felületei mellett az egyik mentor közösségi oldalain is megjelent a népszerűsíteni kívánt termék.

 

Cikkünk eredetileg a Márkamonitor 2022/4. számában jelent meg. 

 

SOCIAL MEDIA