Tájékozatlanok a magyarok az áruhitelekkel kapcsolatban

Hírek Kiemelt

A magyarok többsége óvatos, ha nagyobb értékű háztartási gépek, szórakoztató elektronikai termékek vásárlásáról van szó: inkább összegyűjtik a készülékek árát, mintsem áruhitelt vegyenek fel. Ugyanakkor míg a spórolással türelmesek, a papírmunkával és a hitelbírálattal kapcsolatban türelmetlenek vagyunk – derül ki az Euronics friss, országos kutatásából, valamint saját dolgozói körében készített felméréséből. Az eredmények szerint az adataink kiadásától és a munkáltató bevonásától is tartunk, valószínűleg azért is, mert a többségünk nem tájékozott az áruhitelek témájában.

 

Országosan reprezentatív kutatás[1] keretében mérte fel a magyar vásárlók áruhitel-felvétellel kapcsolatos attitűdjeit az Euronics. A műszaki áruházlánc a kutatás eredményeit a saját dolgozói körében végzett belső felmérésre kapott válaszokkal is összevetette. Az eredmények alapján úgy tűnik megosztott a magyar társadalom az áruhitelek kapcsán.

 

A magyarok fele vett már fel áruhitelt

Az Euronics kutatása szerint azon túl, hogy a magyar 15-59 éves korosztály fele még soha nem vett fel áruhitelt, honfitársaink harmada 1-2, tizede pedig 3-5 alkalommal is élt már a lehetőséggel.

A jövőbeli tervekre vonatkozó kérdésre a válaszadók 60 százaléka azt mondja, inkább spórolna a nagyobb értékű műszaki cikk vásárlása esetén, 32 százalék pedig az áruhitel és a spórolás lehetőségét is el tudja képzelni. Az Euronics szakértőinek tapasztalatai alapján a vásárlók legnagyobb félelme, hogy nem lesz minden hónapban olyan stabil bevételük, amiből fizetni tudják a részleteket, de sokan tartanak a törlesztőrészlet emelkedésétől is.

 

Nem az ár a döntő tényező a hitelfelvétel kapcsán

Az Euronics tapasztalatai szerint 50 000 forintnál van az a határ, ami felett a vásárlók már vesznek fel áruhitelt, a legnagyobb értékű termékeket pedig a karácsony előtti időszakban, november-decemberben vásárolják.

A kutatás eredményei alapján az áruhitel-felvétel kapcsán a legfontosabb döntő tényező az, hogy a vásárlónak mennyire sürgősen van szüksége az adott termékre. A második helyen a hitelfelvétel feltételei állnak, a harmadik helyre pedig az a szempont futott be, hogy mennyi időre lenne szükség a vételár összegének összegyűjtéséhez. A vásárlók válaszai alapján a kinézett termék ára csak e szempontok után jön számításba.

 

Tájékozatlanok vagyunk az áruhitelek kapcsán

Miközben a válaszadók tájékozottnak érzik magukat a hitelekkel kapcsolatban, az Euronics saját dolgozóinak tapasztalatai más képet mutatnak: az üzletvezetők szerint a sokan teljes mértékben az eladó segítségét várják, kérik. Nincsenek kevesen azok sem, akik nem tudják, hogy szükségük van-e önerőre vagy sem. Azok tábora is népes, akik nincsenek tisztában azzal, milyen jövedelem mellett igényelhető áruhitel.

 

Mit mondanak a számok?

Az Euronics, mely a műszaki cikkek piacán a legnagyobb áruhitel kihelyező áruházlánc, 2021-ben 16 százalékkal több áruhitelt értékesített mint 2021-ben, viszont ez a szám alatta maradt a pandémiát megelőző időszakénak. Elmondhatjuk ugyanis, hogy a Covid-időszak általánosságban negatívan befolyásolta a lakosság hitelfelvételi kedvét. Viszont az átlag hitelösszeg 2021-ben jelentősen emelkedett az elmúlt évekhez viszonyítva, megközelítve a 150 000 forintot.

Mire és milyen hitelt veszünk fel?

2021-ben a számítástechnikai eszközök, telefonok, előltöltős mosógépek, kombi hűtők és a nagyméretű televíziók voltak a leggyakrabban hitelezett termékek, 2020-hoz képest nagy növekedés volt hitel arányban a tableteknél és a szépségápolási termékek körében. Érdekesség, hogy míg 2020-ban a villany- és kombi tűzhely 6. helyen volt a hitelösszeget tekintve, addig 2021-ben ez a termékkategória lecsúszott a 10. helyre, így az elektromos beépíthető termékek megelőzték a hitelrangsorban. Ezt a trendet indokolja egyrészt a technológiai fejlődés – a szabadon álló tűzhelyek egyre kevésbé népszerűek –, a beépített háztartási eszközökre is vonatkozó állami lakásfelújítási program, illetve az általános gyártási és logisztikai nehézségek a pandémiás időszakban.

 Továbbra is a 0% THM-es konstrukciók („ingyen hitel”) és az akár hosszabb futamidejű, de alacsony kamatozású hitelek a legnépszerűbbek. A klasszikus áruhitel helyett egyre többen választják a hitelkártyát és az azon nyitható részletfizetési alszámlát is.

„Kutatásunk eredményei szerint a magyar vásárlók kifejezetten óvatosak a nagyobb értékű termékek vásárlásakor. A legutóbbi válság tapasztalatai után ez részben érthető, azonban van, amikor egy áruhitel felvétele megfontolandó opció lehet – mondta Fazekas Bálint, az Euronics kereskedelmi ügyvezető igazgatója. – Mi azt szeretnénk, ha a felvett hitel nem újabb terhet róna a vásárlóra, hanem segítene a lehetőségeik kiszélesítésében. A helyzet megfelelő értékelésében tudnak segíteni tapasztalt hitelértékesítő kollégáink az üzleteinkben, akik minden részletre kiterjedő tájékoztatást nyújtanak ügyfeleinknek és segítenek a pénzintézetek ajánlatai közötti választásban.”

 

[1] A nemre, korra, iskolai végzettségre, településtípusra és megyére reprezentatív országos kutatást az Euronics megbízásából az Opinio készítette, 1042 fő (15-59 év közöttiek) megkérdezésével.

 

SOCIAL MEDIA