Szárnyalnak az európai hibrid eladások, miközben megtorpant az elektromos autók iránti kereslet

Hírek

Az európai újautó-piac nehézségekkel küzdött az év első három hónapjában, mivel a tartósan magas infláció és kamatlábak a kereslet lassulásához vezettek. Ez derül ki a JATO Dynamics 28 európai piacra vonatkozó legfrissebb adataiból, amelyek 23 országban mutattak ki csökkenést a regisztrációkban az előző év azonos időszakához képest, növekedés pedig mindössze 16 piacon volt 2024 első negyedévében.

 

Az akkumulátoros elektromos (BEV) járművekbe vetett fogyasztói bizalom csökkenése a hibrid autók iránti kereslet megugrását váltotta ki, idén január és március között 382.700 hibridet regisztráltak Európában, ami a kategória legmagasabb negyedéves regisztrációs száma 2021 óta. A hibrid járművek volumene 18%-kal nőtt 2023 azonos negyedévéhez képest, míg az akkumulátoros elektromos és úgy általában az új autók piacán 3,8%-os illetve 4,8%-os éves növekedést mértek. Amint arra a JATO elemzése rámutat, a hibridek térnyerése és növekedésük üteme még látványosabb, ha 2022 azonos időszakához viszonyítjuk (+50%), míg ugyanezen időszakban az akkumulátoros elektromos eladások 39%-kal, a teljes piac pedig 23%-kal nőtt.

„A fogyasztók ismerik a hibrid járműveket, hiszen már több mint két évtizede vannak a piacon. Sok járművezető számára ma már ezek jelentik a legjobb megoldást: olcsóbbak, mint a tisztán elektromos autók, és nem függenek a nyilvános töltőinfrastruktúrától, amely sok piacon egyszerűen nem létezik” – mutat rá Felipe Munoz, a JATO Dynamics globális elemzője.

A JATO Dynamics adatai a négy legnagyobb európai piacra vonatkozóan azt mutatják, hogy az öntöltő hibrid elektromos autók (HEV) átlagos kiskereskedelmi ára 2024 februárjában 11%-kal, illetve 21%-kal alacsonyabb volt, mint a benzines (beleértve a lágy hibrid, azaz MHEV járműveket), illetve a dízelüzemű járműveké. Ezzel szemben a plug-in hibrid autók (PHEV) voltak a legdrágábbak, 74.800 eurós átlagos kiskereskedelmi árral.

„A hibrid autók előnye az akkumulátoros elektromos autókkal szemben szemben, hogy öntöltőek, miközben átlagosan 27%-kal olcsóbbak, mint egy tisztán  elektromos modell. Miért fizetnénk többet egy olyan járműért, amely a hatótávolság és a töltés tekintetében korlátozottabb?” – teszi fel a kérdést Munoz.

 

A kínai gyártók veszítettek a lendületükből

A kínai gyártók márciusban veszítettek piaci részesedésükből, ez pedig fontos tendencia, tekintve, hogy az elmúlt években egyre nagyobb befolyással rendelkeznek Európában. A múlt hónapban a kínai autómárkák által gyártott autók értékesítése 33.000 darabot tett ki, ami mindössze 0,7%-os növekedést jelent 2023 márciusához képest. Ennek 36%-át az elektromos modellek tették ki. 2024 márciusában a kínai márkák által gyártott elektromos autók az összes BEV-regisztráció 6,1%-át tették ki. Munoz szerint a márciusi összesített értékesítés csökkenése mind a régi cégek, mind a kínai gyártók esetében kevesebb eladást jelentett.

„A kínai márkák sem voltak immunisak az európai újautó-piac romló helyzetére. Ezen túlmenően a kínai elektromos autók importjára vonatkozó európai bizottsági vizsgálat által kiváltott fokozott negatív ellenőrzés hatását is érezhetik” – mutat rá Munoz.

 

SOCIAL MEDIA