Május 25-én telt házzal rendeztük meg a Publicis palotában a Branding/rebranding az FMCG szektorban című konferenciánkat. Tollas Attila, a SPAR Régiók Kincsei program vezetője arról tartott előadást, hogyan lehet a kistermelők különlegességeit integrálni egy nagyvállalat kínálatába.
A magyarországi program eredetije tizenöt éve Ausztriában indult el, ahol nagyon fontos a regionalitás. Történelmileg úgy alakult, hogy egyes régiókban szinte mindent helyben kellett megtermelni, így az adott régióban nagy számban jöttek létre helyi ízek, helyi termékek.
Magyarországon nincs ilyen értelemben vett regionalitás, így Ausztriából az értékrendszeren túl jószerivel csak az almás logót lehetett átvenni, a többi kiegészítő elemet itthon találták ki. A kiindulópont az volt, hogy nálunk is vannak magas minőségű terméket előállító kistermelők, akik értéket teremtenek, amelyek fontosak lehetnek egy nagyvállalat számára is.
A szállítóik kistermelők, akik olyan minőségben – sokszor kézi munkával – állítanak elő termékeket, amilyet a nagyvállalatok nem tudnak. Az a percepció, hogy így persze drágák is. A programot még a Covid alatt kezdték építeni, és kifejezetten előnyükre vált, hogy az ellátási láncok hossza és az abból fakadó költségnövekedés miatt most már ezek a kézműves termékek nem drágábbak, vagy alig drágábbak, mint a nagyvállalatok kínálata.
Ezekkel az emberekkel nem lehet úgy tárgyalni, és hasonló feltételrendszert állítani, mint egy nagy beszállítóval. A kistermelők speciális törődést igényelnek, ezért a SPAR egy speciális osztályt állított fel, amely csak velük foglalkozik. Ők személyesen találkoznak, keresik meg és fel minden egyes alkalommal a leendő szállítókat. Mert azt vallják, hogy látni kell, át kell élni, amit csinálnak. Az idő előrehadtával azonban a program reputációja annyira nő, hogy a kistermelők már egymásnak is ajánlják a programot.
Amikor egy nagyvállalatnak van egy beállt rendszere, abba nem egyszerű beleilleszteni valami egészen mást. A régiókat egymástól jól elkülönülten határozták meg. Építettek az ország hat különböző pontján hat raktárat, és most épp Budapesten egy hetediket. A raktárak körül 50 kilométer sugarú köröket húztak, ezeket tekintik egy-egy régiónak, ezen belül keresik meg a beszállítókat, és a régión belül, a legjobb boltokban terítik a termékeket. Vagyis a SPAR boltjaiban ugyanazt a terméket találja meg a vevő, mint például a sarki tejesnél, ugyanabban a minőségben. A megvalósításhoz, a raktárakhoz saját emberekre, saját, igen komoly logisztikára és informatikai rendszerre van szükség.
Létrehozták a SPAR Beszállítói Akadémiát, amelynek az első oktatási évében csak arról volt szó, hogy a kistermelők hogyan tudják teljesíteni a vállalat igényeit. A következő fázis az volt, hogy segítették a kistermelőket talpon maradni, fejlődni. Működtetnek egy tudástárat rendszeresen frissített tartalmakkal, és I Love Hazai néven indítottak egy podcast-sorozatot kifejezetten kisvállalkozóknak. Van egy tudásközpont nagyon színvonalas, sokszor egyetemi tananyagokkal, amihez a meglévő vagy a reménybeli beszállítók férnek hozzá. Egy mentorcsapat is a partnerek rendelkezésére áll. Rendszeresek a webináriumok, és van egy évente megrendezett kétnapos marketing bootcamp is. Ez utóbbi tavalyi rendezvényre sokan spontán hoztak termékeket, amiből kóstoltatás lett, idén ezt már tudatosan megszervezték és az egyik legjobb network lehetőség alakult ki.
A Régiók Kincseit eddig szinte sehol nem hirdették, most, hogy meglesz budapesti raktár is, már terveznek egy kampányt is hozzá. A SPAR büszke arra, hogy a METU-val együtt dolgoznak: a diákok óra keretében dolgoznak a kisvállalkozók problémáinak a megoldásán.
A prezentáció végén az előadó megmutatta a termékek kihelyezéseit is. Ezek az áruk nem egyszerűen felkerülnek a polcokra, hanem elkülönülő, messziről is jól látszó dedikált kihelyezést kapnak. A Régiók Kincsei alma logója a minőségi kistermelői terméket fogja jelenteni minden fogyasztó számára.