Pénz, rugalmasság, jó fej főnök – így választanak munkahelyet a fiatalok 

Hírek Kiemelt

A vállalati kultúra és a vezetők szerepe erősödött a Covid második évében, az otthoni munkavégzés lehetősége pedig először került a TOP10-be a munkahelyválasztási preferenciák rangsorában. A csökkenő bizonytalanság sem változtatott a munkavállalók tavaly átalakult prioritásain: továbbra is az alapbér a legfontosabb, ezt a rugalmas és kiszámítható időbeosztás követi. A PwC Magyarország idén már ötödik alkalommal mérte fel a hazai munkahelyválasztási preferenciákat a fiatalok és a tapasztalt szakemberek körében.

 

Így választanak munkahelyet a fiatalok

A PwC felmérésének eredménye azt mutatja, hogy a 19-28 éves korosztályban a csökkenő bizonytalanság nem állította vissza a pandémia hatására átalakult prioritásokat, sőt bizonyos szempontok tovább erősödtek: az alapbér továbbra is a legfontosabb tényező. Ezt követi a munkaidő feletti kontroll, azaz a rugalmas és kiszámítható időbeosztás. A fiatalabb munkavállalók még azt is elfogadják, hogy a rugalmasság alkalmanként túlterheléshez vezet, viszont elvárás, hogy ezt a vállalat megfelelően kompenzálja.

A járvány hatására jelentősen átalakult a fiatalok munkahelyhez való hozzáállása. Az új helyzetben egyértelműen nőtt a vállalati kultúra szerepe, amely nemcsak a magasabb munkavállalói élmény, hanem a sikeres és a vonzó munkáltatói márka kulcsa is. Az alkalmazottak és az álláskeresők számára megnőtt a közvetlen kollégák és a vezetési stílus fontossága, ezek a tényezők a negyedik és az ötödik helyen állnak a 2021-es összesített rangsorban a fiatalok esetén. A tapasztaltabb munkavállalók számára még ennél is fontosabb a közvetlen vezető személye – ők a harmadik legfontosabb tényezőként nevezték ezt meg – amelyben a pandémiának is szerepe lehet.

Ez az eredmény egyértelművé teszi a házi feladatot a vállalatok és vezetőik számára: a szervezeteknek alkalmazkodniuk kell az új elvárásokhoz. Újra kell gondolniuk a távmunka és az irodai munkavégzés arányát, vagy a napon belüli flexibilitás fogalmát, és meg kell érteniük, hogy a munkavállalóik más kereteket és módszereket szeretnének a munkavégzésre és a kapcsolatok építésére. Emellett nőttek az elvárások a vezetők felé, nagyobb átláthatóságot, nyílt, őszinte és hiteles kommunikációt várnak az alkalmazottak” – emelte ki Bencze Róbert, a PwC Magyarország People & Organisation, HR-tanácsadási szolgáltatások igazgatója.

 

Honnan fogunk dolgozni?

A tapasztalatok alapján a vállalatok eltérő módon cselekszenek most, hogy már nyitott a lehetőség a visszatérésre. Sok szervezet megőrzi a hibrid munkavégzést, van, aki visszaáll a teljes irodai jelenlétre, és van, aki még progresszívabbá válik.

Az otthoni munkavégzés kapcsán eltérőek a tapasztalt és pályakezdő munkavállalók elvárásai. A 28 év felettiek számára a távmunka lehetősége kiemelten lényeges, a negyedik legfontosabb munkahelyválasztási szempont. A fiatalok számára ugyan számít az irodai munkavégzés – hiszen segíti őket a tanulásban, kapcsolatépítésben -azonban a válaszaikból az is kiderül, hogy nem térnének vissza egy olyan vállalathoz, amely úgy dönt, hogy nem alkalmazza többé a home office lehetőségét.

A munkavégzés helye kapcsán földrajzi eltérések is kirajzolódnak a fiatalok körében: a fővárosiak számára az otthoni munkavégzés döntő fontosságúnak bizonyult; itt a nyolcadik helyet érte el, míg az ország keleti régióiban egyre hátrébb szorul; az észak-alföldi régióban pedig csupán a 23. helyen áll.

 

Kinek a felelőssége a továbbképzés?

A PwC globális vezérigazgatói felmérése szerint a vezérigazgatók 83%-a tervez vállalatuk digitális átalakulásába fektetni. A felgyorsult folyamatok még több tudást és készséget követelnek majd a munkavállalóktól, miközben a szociális és érzelmi intelligencián alapuló kompetenciák már eleve felértékelődtek a szervezetekben.

Az alkalmazottak tisztában vannak azzal, hogy az automatizáció és a munka változó jellege miatt elengedhetetlen a készségeik fejlesztése, hogy továbbra is versenyképesek maradjanak. Többségük nyitott is új kompetenciák elsajátítására, akár teljes átképzésre. Sürgető a kérdés tehát, hogy kinek a felelőssége a továbbképzés. Felmérésünk egyértelművé teszi, hogy a munkaerő a képzéseket a munkaadóktól várja el” – mondja Örkényi Zoltán, a PwC Magyarország People & Organisation, HR-tanácsadási szolgáltatások menedzsere.

 

PwC 2021 Legvonzóbb Munkahelye Díj iparági kategória győztesei

A PwC 2021 Legvonzóbb Munkahelye Díjakat összesen tíz iparági, valamint egy összesített kategóriában osztották ki a kutatásban részt vett, 16-28 év közötti válaszadók értékelése alapján.

 

Autóipari gyártó

  1. Audi Hungaria
  2. Mercedes-Benz
  3. BMW

Energetika és közüzem               

  1. MOL Magyarország
  2. MÁV
  3. MVM Csoport

FMCG   (Fast Moving Consumer Goods – gyorsan forgó fogyasztási cikkek)

  1. Coca Cola
  2. Procter & Gamble
  3. Hell Energy

Gyártó 

  1. Bosch Csoport
  2. LEGO
  3. National Instruments

Gyógyszeripar 

  1. Richter Gedeon
  2. Egis
  3. TEVA

Kiskereskedelem          

  1. Aldi Magyarország
  2. IKEA
  3. Lidl Magyarország

Pénzügy             

  1. OTP Bank
  2. Morgan Stanley
  3. K&H

SSC/BSC             

  1. British Petroleum (BP)
  2. GE
  3. Deutsche Telekom IT Solutions

Technológia     

  1. Microsoft Magyarország
  2. Samsung
  3. EPAM

Telekommunikáció és média   

  1. Magyar Telekom
  2. RTL Magyarország
  3. Vodafone

 

Összesített 1. helyezett             

OTP Bank

 

SOCIAL MEDIA