A Márkamonitor Koronavírus Krónika címmel kisinterjú-sorozatot indított. A legkülönbözőbb szektorokban dolgozó kollégákat kérdezzük arról, hogyan érintette a cégét és az iparágát a pandémia, és ő maga milyen tanulságokat vont le az elmúlt hetek mindent felforgató eseményeiből. Pillanatképek a koronavírus-járvány idejéből. Mai beszélgetőpartnerünk Ördög Ibolya, a Hyundai Hungary marketing és kommunikációs vezetője.
A Hyundai óriási cég szerteágazó tevékenységgel. Mekkora súllyal szerepel benne az európai autópiac, ezen belül is a magyarországi eladások?
A Hyundai Dél-Korea legnagyobb autógyártója, és 1947-es alapításakor még építőipari cégként indult, majd számos más területen kezdett el rohamosan fejlődni. Jelen volt a hajógyártásban, elektronikában, konténerszállításban, és még sok szerteágazó területen. 2001-ben az óriásvállalatot szétdarabolták, és a Hyundai Motor Company különvált. A különválás után is több vállalat megtartotta a Hyundai márkanevet, de ma már ezek a területek teljesen különállóan működnek.
Ami az autóiparban betöltött szerepét illeti, a Hyundai a KIA Motors Company megvásárlása után a Hyundai KIA Automotive Group néven fejlődött tovább töretlenül, és 2005-ben már a világ 6. legnagyobb autógyártójává nőtte ki magát. Világszínvonalú járművei és mobilitási szolgáltatásai a világ több mint 200 országában érhetők el jelenleg. A nemzetközi tevékenységei keretében több mint 110 000 alkalmazottat foglalkoztató Hyundai világszerte több mint 4,5 millió gépkocsi értékesített. A Hyundai Motor Europe HQ hivatalosan 2000-ben jött létre, a vállalat cégközpontja a németországi Offenbach városában található. A Hyundai Motor jelenleg 41 európai országban működő háromezer értékesítési ponton forgalmazza járműveit. A márka 2019-ben összesen 563 018 darab gépkocsit helyezett forgalomba Európában. Ezen belül a hazai piacon a piaci részesedés tekintetében az európai átlagnak megfelelő szeletet hasít ki a márka a piaci tortából, ez számokra vetítve 2019-ben 4964 db Hyundai modellt jelentett hazánk útjain.
Az autóiparra különösen igaz, hogy az innováció viszi előre. Milyen fejlesztéseken dolgozik a Hyundai, milyen pillérekre építkezik a következő években?
A Hyundai a fenntarthatóbb jövő megoldásainak megvalósítását elősegítő modellekkel tökéletesíti folyamatosan termékkínálatát. Kiemelten fontosnak tartja, hogy a fenntartható jövő és a modern piaci igények kielégítése érdekében folyamatosan fejlessze modellpalettáját, így 2020 végére a Hyundai európai palettájának több mint 75 százaléka elérhető lesz villamosított kivitelben. Az alternatív hajtáslánccal szerelt modellek közül kiemelten sikeres a hazai piacon is a KONA EV modell, amely teljesen elektromos, és akár 484 km megtételére is képes lehet egyetlen feltöltéssel. Az IONIQ modell pedig azért számít különlegesnek a kínálatban, mert három alternatív hajtású kivitelben kapható, hybrid, plug-in hybrid és teljesen elektromos motorral szerelt változatokban. Így a kínálatban mindenki megtalálja a számára ideális megoldást. De a Hyundai a hidrogén hajtás fejlesztésében is élen jár. Ilyen modell például a NEXO, a világ első, kifejezetten hidrogén üzemre tervezett szabadidőjárműve.
A szakemberek már korábban is csökkenésre számítottak a magyar autópiacon, az idei prognózis 180 ezer újautó eladása volt. Mivel számoltok most? A koronavírus-járvány milyen mértékben írta át az idei terveiteket? Mikor jönnek az új modellek?
A COVID-19 okozta helyzet nem várt megtorpanást hozott az autópiacon is, ahogy szinte minden más területen is. A terveket és a célszámokat most minden piaci szereplőnek újra kell értékelnie, és ez jelen helyzetben, pont annak bizonytalan mivolta miatt nagyon nehezen tervezhető, és elképzelhető, hogy az idei év több újratervezést is tartogat még. Ez a helyzet nagyon hirtelen alakult ki, és szinte azonnal éreztette hatását, és jelen pillanatban még nem jósolható meg pontosan, hogy a vásárlók mikor térnek vissza. Az új modell bevezetések a gyárak leállása és a piaci igények csökkenése miatt minden márka életére kihatnak, és változtatásokat igényelhetnek.
Az eredeti tervekhez szándékozik tartani magát a Hyundai, így az új modellek meg fognak hamarosan érkezni, a fontosabb kérdés, hogy a vásárlók visszatérése mikorra datálható. Idén újult meg teljesen a Hyundai városi miniautója, az i10, hamarosan érkezik a hazánkban is népszerű i30 frissített változata, és ősszel debütál az i20-as modell is. A méltán népszerű SUV modellek is kapnak frissítést, és új motorváltozatokat, alternatív hajtásokat még az év végén. A gazdasági válságra, illetve a csökkenő eladási darabszámokra készültek az iparági szereplők. Nyilván az euro árfolyam ilyen mértékű változására, és a veszélyhelyzet okozta bizonytalanságra nem lehetett felkészülni. Az árak emelkedése nyilvánvalóan darabszám csökkenéssel jár, és ez sajnos a már így is nagyon elöregedett, korszerűtlen hazai autóparkot fogja tovább rontani.
Minden tankönyv azt írja, válság idején többet kell kommunikálni, mégis legtöbb cég az első válságjelekre megvágja a marketing-költségvetését. Nálatok most mi a helyzet?
Az adott helyzetben az értékesítési fókuszú kampányokat minden felelősen gondolkodó márkának le kellett mondania. Image jellegű, főként CSR tevékenységet folytatott mindenki ebben az időszakban, és ez így is van rendjén. Volt, akinek sajnos pont egybe esett a modellbevezetési kampánya a vírushelyzet kezdetével, és image jelleggel lefutott a kampánya, de ha vevők nincsenek a szalonokban, akkor kidobott pénz, és lássuk be nem is elegáns megoldás vásárolni küldeni az embereket, amikor otthon kell maradni. És ma Magyarországon az autóvásárlás még személyes jelenléthez kötött, bár kezd erőteljesen eltolódni az online csatornák felé. De a vásárlói döntés meghozatala előtt a vevők még mindig a szalonokba mennek be, hiszen meg kell tapogatni, ki kell próbálni a választott modellt.
Te magad hogyan élted át az elmúlt heteket? Mi az, amit másként látsz, másként csinálsz, mint korábban?
Engem, aki örökmozgó társasági lény vagyok, nagyon sokkolt a helyzet. Magánemberként nehezen éltem meg a mindennapokat, de volt pozitív hozadéka is. Ennyi időt a családommal már nagyon régen tudtam eltölteni, és arra is rájön az ember, hogy sok felesleges időt töltött el addig olyan dolgokkal, amit ma már otthon ülve is el lehet intézni.
Szakmailag pedig egy olyan találékonyságot, kreativitást és alkalmazkodást igényelt ez az időszak, ami szerintem rengeteg remek ötletet, kampányt, projektet hívott életre, és én ezeket a helyzeteket szeretem. Mert itt mindenkinek egyik pillanatról a másikra kellett gyökeresen megváltoztatni a marketing és kommunikációs terveit, tevékenységét. Ami még nagyon pozitív ebben a helyzetben, és ennek külön örülök, hogy olyan egymástól távoli területek is össze tudtak fogni, és igyekeztek együtt segíteni, és támogatni azokat, akiknek nem volt lehetőségük ebben a helyzetben otthon maradni. Ennek okán hoztuk tető alá az egyik kedvenc szerelem projektemet, a Nyiss ablakot a zenének kampányt a MÁV Szimfonikus zenekarral, akikkel közösen zenélő autókat indítottunk útra, és a munka nélkül maradt zenészek járják az országot, hogy egy kis zenével szerezzenek egy kis örömet az otthon maradottaknak és az egészségügyben dolgozó hőseinknek.
De megszerveztük a végzős diákoknak az idén elmaradt szerenádot is ezekkel az autókkal, és így elvihettük az üzenetüket a szeretett tanáraiknak, akik meghatódva hallgatták a gyerekek által felénekelt dalokat. Ezek mellett igyekeztünk ifjú tehetségeknek segíteni, és ehhez hazai márkanagyköveteink segítségét kértük, hogy a Légy N magad kampányban mentorálják az általuk választott fiatalokat. Amit jelen helyzetben egy márka tehet, az szerintem az, ha hiteles kommunikációval jelen tud maradni, és fontos, hogy az ügyfelei érezzék, számíthatnak rá, és ha szükség van karbantartásra, akkor minden lehetőséget megad nekik, és segíti őket, hogy ezt biztonságosan, és lehetőleg személyes jelenlét nélkül meg tudják tenni. A márkaképviseletnek pedig szintén nagyon fontos, hogy a partnereinek, kereskedőinek megadja a maximális támogatást, és olyan szervizakciókat, online kommunikációs platformokat biztosítson, hogy át tudják vészelni ezt a nehéz időszakot.
A képek eredetileg a Márkamonitor 2018/4. számában közölt Ördög Ibolya-interjú mellett jelentek meg. Fotós: Réti Dóra.