A Toyota Kutatóintézet (Toyota Research Institute, TRI) és a Stanford Engineering világújdonságot jelentett be a vezetési kutatások terén: sikerült megvalósítaniuk két autó autonóm tandem driftjét.
A két mérnökcsapat közel hét éve működik együtt a vezetés biztonságosabbá tételét célzó kutatásokban. A kísérletek a „driftelésnek” nevezett motorsport manővert automatizálják, amelynek lényege a hátsó kerekek tapadásvesztését követő kontrollált csúszás – ez a tudás pedig elősegítheti a havon vagy jégen való kicsúszás megakadályozását is. Egy második, tandemben driftelő autó hozzáadásával a csapatok most még jobban szimulálták azokat a dinamikus körülményeket, ahol az autóknak gyorsan kell reagálniuk más járművekre, gyalogosokra és kerékpárosokra.
„Kutatóinkat egyetlen cél egyesíti: a vezetés biztonságosabbá tétele” – avat be Avinash Balachandran, a TRI emberi interaktív vezetéssel foglalkozó részlegének alelnöke. „Ezúttal a mesterséges intelligencia legújabb eszközeit felhasználva immár két autót tudunk autonóm módon tandemben drifteltetni. Ez a motorsport legösszetettebb manővere, amelynek autonómiával történő megvalósítása azt jelenti, hogy dinamikusan tudjuk irányítani az autókat a végletekig. Mindez pedig messzemenő következményeket jelent a fejlett biztonsági rendszerek beépítése szempontjából a jövő autóiba.”
„A driftelés fizikája valójában hasonló ahhoz, amit egy autó havon vagy jégen tapasztalhat” – mutat rá Chris Gerdes, gépészmérnök professzora és a Stanfordi Autóipari Kutatóközpont (CARS) társigazgatója. „Amit ebből az autonóm driftelési projektből tanultunk, az máris új technikákhoz vezetett az automatizált járművek biztonságos irányításához a jégen.”