Egészen eltérő szempontok kerülhetnek előtérbe egy csupán egy, vagy néhány autóból álló kis flottánál, mint egy több tucat autót tartalmazó közepes, netalán egy több száz, vagy több ezer autóból álló nagyméretű vállalati autópark esetében – áll a Toyota közleményében.
Mint írják, nagy különbséget jelenthet továbbá az is, hogy az adott flotta zömében inkább személyautókból, vagy épp haszongépjárművekből áll. Egyvalami azonban egyre inkább közösnek tűnik a kis, közepes és nagyméretű vállalati flották esetében egyaránt: az utóbbi években a beszerzési és üzemben tartási költségek (TCO – total cost of ownership) mellett egyre hangsúlyosabbak a környezetvédelmi szempontok, és miközben a dízelbotrányt követően a vállalati felhasználók is tömegével fordulnak el a dízel hajtástól (akár a környezettudatosság, akár az imázs szempontok, akár a nehezen kalkulálható maradványérték által hajtva), és soha nem látott dinamikával növekszik a környezetbarát hibrid elektromos autók aránya a vállalati flottákban. Lehetősége van-e ugyanakkor ma egy vállalatnak arra, hogy teljes flottáját hibrid autókból állítsa össze? Az alábbiakban erre a kérdésre keressük a választ.
A hagyományosan (bár a piac a válságot követő magához térését követően lassan csökkenő mértékben) a vállalati értékesítések által dominált hazai újautó piacon a tavalyi évben a Magyarországon eladott új autók 63,8%-át vették meg vállalati ügyfelek (a személyautók esetében 59,3%, a haszongépjárművek tekintetében 90,4%). Az elmúlt időszakban tanulmány, legutóbb a mértékadó JATO Dynamics március elején publikált elemzése mutatott rá arra, hogy jelenleg és középtávon (bizonyos szegmensekben pedig hosszútávon is) a leginkább élhető, környezetbarát megoldást a külső töltést nem igénylő, hibrid elektromos autók jelentik. Éppen ezért nem másodlagos kérdés, hogy reális-e az ma Magyarországon, hogy egy vállalat teljes autóparkját a fékezési energiát elektromos energiává alakító, ezáltal a városi közlekedés során akár 50-70%-ban tisztán elektromos üzemben és így károsanyagkibocsátás mentesen közlekedő hibrid elektromos autók (HEV) tegyék ki, amelyek nem mellesleg a korábban a flottabeszerzések esetében olyan népszerű dízeleknél látványosan jobb üzemben tartási költségeket kínálnak.
Az első, amit meg kell vizsgálnunk az az, hogy a vállalat használ-e haszongépjárműveket is, ugyanis ha igen, akkor eredeti kérdésünkre nem a válasz: a haszongépjárművek és az offroad autók területén a legjobb megoldást jelenleg továbbra is a legújabb generációs dízelek jelentik, itt csak néhány éven belül várható a hibrid elektromos autók áttörése. Már ma is elérhető ugyan néhány akkumulátoros elektromos (BEV) haszongépjármű, ám ezek, limitált hatótávjuk és hosszú töltési idejük okán ma még inkább csak a városi áruszállításban alkalmazhatóak, és ott is korlátozottan.
Sokkal bíztatóbb a helyzet ugyanakkor a személyautók esetén, amelyek a tavaly Magyarországon vállalatok részére értékesített 86 938 új autó 79,3%-át jelentik (68 912 darabot). Jelenleg hazánkban 89 részben vagy teljesen elektromos autó van forgalomban, amiből 45 db külső töltést nem igénylő full hibrid elektromos (HEV), 30 db egy addicionális, külsőleg tölthető akkumulátor révén további tisztán elektromos kilométerek megtételére alkalmas plug-in hibrid elektromos (PHEV) és 14 db akkumulátoros elektromos (EV) modell, míg az első hidrogén üzemanyagcellás elektromos autó (FCEV) forgalmazásának megkezdése még várat magára – írják.
A fentiekből látható, hogy a hazánkban forgalomban lévő hibrid elektromos autók magas számának köszönhetően már nem jelenthet problémát az, hogy egy vállalat teljes személyautó flottáját környezetbarát hibrid modellek tegyék ki. A kis és közepes méretű flották esetében a legegyszerűbb a helyzet, ők egyszerűen a számukra leginkább megfelelő modellek széles tárházából választhatnak. Azok a közepes és nagyobb méretű flották, ahol vállalati autó politika van, már körültekintőbben kell eljárjanak: az úgynevezett „user-chooser” flották esetén, ahol a munkavállalók egy bizonyos költségkereten belül szabadon választhatnak márkát és modellt, valamivel egyszerűbb a helyzet. Azon flották számára azonban tender során szűkítik a potenciális beszállítók körét vagy csak egyetlen beszállítót választanak, már kevesebb márka rendelkezik megfelelő kínálattal. Érdekes, hogy míg a hazai piacon marginális szerepet betöltő, 0,7%-os részesedést elérő akkumulátoros elektromos autók esetén az elérhető 14 modellből csak 2 modellt kínál prémium márka, addig a valóban élhető és praktikus megoldást kínáló hibrid elektromos modellek esetén (amelyek eladásai négy év alatt megnyolcszorozódtak, így már a piac 3,3%-át teszik ki, és arányuk hónapról hónapra növekszik) az elérhető 75 modellből 48-at prémium márkák kínálnak. Egy átlagos flottának tehát, ahol a döntéshozónak hierarchia szinteket is figyelembe kell vennie, nem egyszer lehetőleg egy márkán, vagy márkacsoporton belül, már jobban körbe kell néznie a beszállítók kiválasztásakor, jegyzi meg a Toyota közleménye.