A nők egyenjogúságáért folytatott harc terén bizakodásra adhat okot a nemek közötti egyenlőséget vizsgáló Világgazdasági Fórum 2022-es jelentésének adata, mely szerint a nemek közötti globális szakadék 68,1%-kal csökkent az elmúlt évben, azonban a jelentés azt is leszögezi, hogy ilyen ütemű fejlődés mellett 132 évbe telik a teljes paritás elérése.
Az AVON által készített Global Progress for Women Report, amely hét országban, több mint hétezer nő véleményét tükrözi, egyértelműen alátámasztja ezt, hiszen a szépségmárka kutatásában résztvevő nők 86%-a szerint manapság is nemi megkülönböztetésen alapuló negatív sztereotípiák akadályozzák esélyegyenlőségüket a munka világában. A kutatás résztvevői szerint a rugalmas munkavégzés (48%) és a vállalkozásindítás (29%) lehetőségében, valamint a megkeresett jövedelem (46%) mennyiségében érik őket a legsúlyosabb hátrányok férfitársaikkal szemben, amelyek akadályozzák őket abban, hogy teljes mértékben kiaknázzák lehetőségeiket a munka- és jövedelem terén.
Jövedelmi különbségek
Habár az AVON kutatásából kiderül, hogy a nők több mint háromnegyede szeretne több pénzt keresni, akár más jövedelemforrással, akár jelenlegi munkakörében, az Eurosart adatai igazolják, hogy a nők nem alaptalanul gondolják úgy, hogy fizetések terén a férfiakhoz képest hátrányos megkülönböztetés éri őket. Az Európai Unió 27 tagállamának adatai alapján a nők és a férfiak bruttó órabére közötti különbség 2010 óta folyamatosan csökken, azonban 2020-ban ez a szakadék még mindig átlagosan 13%-ra tehető, amely adat hazánkban 17,2%-os különbséget jelent. A jelentős kereseti különbség mellett, a gazdasági válság szintén hozzájárult a nemek közötti egyenlőség irányába tett előrelépés megtorpanásához, az AVON kutatásában résztvevő nők több mint háromnegyede (76%) úgy gondolja, hogy a megélhetési válság negatívan hatott a pénzügyeikre. Ráadásul, a nők úgy vélik, ők négyszer nagyobb mértékben érintettek, mint a férfiak.
Vállalkozásindítási lehetőségek
A Világgazdasági Fórum szerint a nők vállalkozókedve világszerte növekszik, azonban az AVON adatai alapján több mint egyharmaduk úgy véli, hogy a saját vállalkozás indításának lehetőségei a férfiak számára kedvezőbbek. Habár a fejlődő világban nyolc-tízmillió kis- és középvállalkozásnak van legalább egy női tulajdonosa, a nőkhöz képest még mindig háromszor több férfinak van tulajdonrésze vállalkozásban. Összhangban az AVON megállapításával, miszerint a megkérdezett nők 61%-a számára a vállalkozásindítás legnagyobb akadálya a finanszírozás, az Atomico kutatása szerint a női alapítók részesedése a befektetésekből stagnál, és az összes európai kockázati tőkefinanszírozás 87%-át kizárólag férfiakból álló alapító csapatok nyerik el. Riasztó, hogy a kizárólag nőkből álló csapatokba történő befektetés 3%-ról 1%-ra csökkent, annak ellenére, hogy a bizonyítékok szerint a nők 25%-kal jobb megtérülést tudnak elérni.
Rugalmas munkavégzés
Habár a kutatásban résztvevők 13%-a gondolta úgy, hogy a nők számára kedvezőbb feltételek biztosítottak a munkavégzés rugalmasságát illetően, ennél jóval többen, 36% nyilatkozta ennek ellenkezőjét. Utóbbit támasztják alá a WEF túlórák tekintetében közzétett adatai is, melyek szerint a férfiaknál a fizetetlen túlóra aránya a teljes munka arányában 19%, míg a nőknél ez az arány 55%. Nagyban befolyásolja a nemek közötti egyenlőség megvalósulását, hogy napjaink társadalmai nem támogatják a nők rugalmas munkavégzését, amely helyzetet tovább súlyosbítja, hogy annak ellenére, hogy társadalmi elvárás a nők gyermekvállalása, a gondozási időszakban nem biztosítják számukra a teljes munkabérüket. Ezek fényében nem meglepő adat, hogy a nők egyharmada (34%) szerint a gyermekgondozási feladatok vállalása negatívan hatott karrierjük előrehaladására.
Angela Cretu, az AVON vezérigazgatója megjegyzi: „Tanulmányról tanulmányra bebizonyosodik, hogyha a nőknek több lehetőséget és egyenlőséget biztosítanak, abból az egész társadalom profitál. Annak ellenére, hogy egyes országok pozitív lépéseket tesznek ez ügyben, sok nő még mindig akadályokba ütközik, amikor a választás szabadságáról, a munkáról és a kereseti lehetőségekről van szó. Ezen szeretnénk változtatni! Az AVON-nál több mint 135 éve dolgozunk azért, hogy minél több nő számára rugalmas munkakörülményeket és kereseti lehetőséget biztosítsunk, hiszen a nők gazdasági részvétele előtt álló akadályok elhárítása kulcsfontosságú a nők fejlődésének elősegítéséhez. Tanácsadóink átlagosan több mint 20%-ot kereshetnek minden egyes eladott termék árán, és évente több mint 100 millió dollárt fektetünk Tanácsadóink képzésébe, jutalmazásába világszerte. Tehát minden alkalommal, amikor valaki AVON terméket vásárol, segít egy önálló, vállalkozó nő támogatásában, és lehetőséget biztosít arra, hogy jobb jövőt teremtsen. Hisszük, hogy egy jobb világ a nők számára, egy jobb világot jelent mindannyiunk számára! A Nemzetközi Nőnap pedig a legjobb alkalom arra, hogy erre rávilágítsunk és mindenki figyelmét felhívjuk arra, hogy változnunk kell!”