Mit vállalhat fel egy márka, ha reklámokon túlra néz?

Hírek Kiemelt

  1. február. Egy harvardi srácnak nem igazán ment az ismerkedés a lányokkal az egyetemen, ezért csinált egy internetes egyetemi évkönyvet, ahol mindenkiről rögtön látszott, van-e párkapcsolata.
  2. augusztus. San Franciscóban három fiú megunta, hogy csak drága és unalmas szállodákban, nehézkes foglalási és fizetési rendszereket használva lehet megszállni utazás közben, ezért létrehoztak egy internetes oldalt, ahol bárki felkínálhatja a lakását szálláshelyként, a foglalás és a fizetés pedig pofonegyszerűen, a „fotelből” vagy akár mobiltelefonról elintézhető.
  3. Szintén San Franciscóban egy másik srác megelégelte, hogy a taxik sokszor piszkosak, a sofőrök pedig udvariatlanok, közben mégis nagyon nehéz taxit fogni. Csinált tehát egy alkalmazást, amiben nemcsak igen egyszerű a legközelebbi kocsit megrendelni, de az utasok és a sofőrök értékelése alapján az egész rendszer teljesen átlátható, a minőség pedig garantált.

 

Ezek – bizonyára kitaláltátok – a Facebook, az Airbnb és az Uber sztorijai. Ma milliárddolláros vállalatok. Mi a közös a történetekben? Ezek az emberek találkoztak egy problémával, és nem nyugodtak bele, hogy nincs rá megoldás. Nem a hagyományos, megszokott módon láttak neki a feladatnak. Tudták, hogy a digitális eszközök mire képesek. Látták, hogy a segítségükkel a problémára van egyszerű, kényelmes megoldás. Nem törődtek azzal, hogy sokan hitetlenkedtek, hülyének nézték őket, őrült ötletnek tartották az elképzelésüket. Bíztak magukban és a technológiában, nekiálltak és megcsinálták. Egyszerűen. Digitálisan.

Ez az a gondolkodás és hozzáállás, ami inspirálta a Telekom elköteleződését és vállalását, ami arról szól, hogy mindenkit bekapcsolunk a Mostba. De mi is ez a Most? A Most alatt nem egyszerűen a jelent értjük, nem a pillanat megéléséről vagy az élet élvezetéről szól ez az általunk alkotott fogalom. A Most azt jelenti, hogy már ma is rendelkezésünkre állnak azok a technológiák, digitális eszközök, amelyekkel az életünk egyszerűbb, kényelmesebb, élvezetesebb lehet, amelyek révén előbbre léphetünk, sikereket érhetünk el, új ajtók nyílnak meg számunkra.

Nem kell tehát a jövőt fürkésznünk annak reményében, hogy majd az újabb és újabb technológiák fogják elhozni számunkra azt a kort, amiben gondtalan életet biztosít számunkra a digitális világ. Ez a tüneményes kor már itt van, csak fel kell ezt ismernünk, előre kell lépnünk a Mostba. A Mostban ugyanis minden egyszerűbb, könnyebb és gyorsabb, a Mostban többre jutunk, jobban érvényesülünk, elérhetjük álmainkat. A jövőre fókuszálás egyben halogatást is jelent, felmentést ad, hogy miért nem kezdjük el már most megvalósítani terveinket. A Mostban viszont nincs mellébeszélés, nincs időhúzás. A Most tettrekészségét, azonnali akciót is jelent.

Számos kutatás és felmérés mutatja, hogy miközben Magyarországon a digitális infrastruktúra robbanásszerűen fejlődik, csak nagyon kevesen használják ki a benne rejlő lehetőséget. A digitális fejlettség szintje alacsony hazánkban. Az Európai Bizottság által készített 2017-es Digital Progress Report szerint Magyarország a 28 uniós ország között a 21. helyet foglalja el (a DESI, azaz a Digital Economy and Society Index alapján). Egy másik mutató, a Digital Evolution Index változási üteméről száz országban készített elemzés pedig arra mutatott rá, hogy nemcsak hogy alacsony szinten áll az ország a digitális evolúció terén (a 2008–2015-ös időszakot vizsgálva), de a fejlődés üteme is meglehetősen lassú.

A Telekomnak viszont az a meggyőződése, hogy a digitális világ megértése szempontjából kritikus időket élünk: aki most nem ül fel erre a vonatra, az végleg elveszítheti a fonalat, később már nem tud bekapcsolódni. Gondoljunk bele abba például, hogy aki nem érti meg az érintőképernyők használatának logikáját, hamarosan nehézségekbe ütközhet mondjuk a mosógépe vagy a tűzhelye kezelésében. Vagy aki idegenkedik az online vásárlástól, az nem tud repülőjegyet venni a fapados légitársaságoknál. Hosszasan sorolhatnánk a példákat, de a lényeg, hogy a jelen kor ebből a szempontból is tüneményes: a digitális felvilágosodás korát éljük, meg kell ragadnunk azt a rendkívüli esélyt, hogy mindenki számára megmutassuk a digitalizációban lévő lehetőségeket.

 

Az emberek persze nem egyformák, és nem egyformán értik és érzékelik a digitális világot. Egy, a felkérésünkre készített kulturálisinsight-kutatás (Kantar–Hoffmann: Cultural Insight Survey, 2017) is megmutatta, hogy a társadalom egy jól meghatározható vonal mentén kettéválik. A felnőtt társadalom nagy része számára a valós élettől jól elkülönülten létezik egy másik, digitális világ. Ezt egy olyan nem valódi világként látják, amelybe alkalmanként belépnek, hogy elintézzék a dolgukat, hogy aztán mielőbb visszatérjenek a valós, nem digitális világukba. Vannak azonban sokan, akik nem is értik ezt a felosztást. Számukra egy világ van, amelynek a digitális eszközök és felületek a természetes részei. Okosan kihasználják a technológiát, magától értetődően nyúlnak a mobiljukhoz vagy a laptopjukhoz, ha valamit gyorsan, egyszerűen, frappánsan akarnak megoldani.

Mi a Telekomnál tudjuk, hogy ezt a választóvonalat nem egyszerű átlépni az emberek számára, nem könnyű átkapcsolni az agyat, átugrani ezt a mentális korlátot, ezért azt szeretnénk elérni, hogy mindenki csak egy lépést tegyen előre. Nem akarunk mindenkiből egyből programozót faragni. Akinek „butatelefonja” van, próbáljon ki egy okostelefont. Akinek már van okostelefonja, kezdje el használni a navigációt. Aki már használja a navigációt, töltsön le egy applikációt. Minden szintről előbbre lehet lépni, a digitális fejlődés az egyén szintjén is végtelen, és az élet minden területén értelmezhető. Ha pedig megtettük az első lépést, máris a Mostban vagyunk. A Telekom vállalása azonban ennél sokkal nagyobb. Meggyőződésünk, hogy az emberek digitális készségeinek és hozzáállásának változása nem csak az egyén szintjén jelent versenyképesség-növekedést. Azt akarjuk, hogy a hatás össztársadalmi szinten is jelentkezzen, és a digitális kompetenciák terén bekövetkezett előrelépés legyen a kitörési pont az ország számára.

Azok, akik megértették, hogy a digitális eszközök képesek az életükben pozitív fordulatot hozni, akik meglátták a digitalizációban a lehetőségeket, máris a Mostban vannak, ők a Most Generáció tagjai. Ebből következik, hogy a Most Generációnak bárki tagja lehet. Nem számít, mikor születtél, hol élsz, mi a foglalkozásod, mennyit keresel, ha az internetre, a digitális világra sorsfordító pozitív erőként tekintesz, ha a digitális eszközöket – okosan használva őket – a saját boldogulásodra, fejlődésedre fordítod, te is tagja vagy a Most Generációnak. Még ha nem is válik mindenkiből egy milliárddolláros vállalkozás tulajdonosa, mindenki lehet a saját életének innovátora, és ezt jó megélni.

A Telekom megkeresi a Most Generáció tagjait, felkéri, bátorítja őket arra, hogy mutassák meg mindenkinek, hogyan használták a digitális világ tüneményeit a maguk és sok esetben a közösség hasznára, hogyan hoztak létre valami nagyszerű dolgot a technológia segítségével. Ösztönzi őket arra, hogy segítsenek meghívni mindenkit a Mostba, mert minél többen maradnak ki, annál nagyobb lesz a lemaradás társadalmi szinten is. Ugye te is tagja akarsz lenni ennek a generációnak? Lépj előre a Mostba!

 

Szerző: Szabó Béla kommunikációs igazgató, Magyar Telekom

Email: szabo.bela.attila@telekom.hu

A cikk  eredetileg a Márkamonitor 2018/2. számában jelent meg. 

SOCIAL MEDIA