A kérdés csak az, hogy mikor és milyen mértékben terjed el az üzleti világban a mesterséges intelligencia (MI). A vállalkozásoknak ezen a téren bátrabbnak kell lenniük, mert az MI-vel javíthatnának a hatékonyságukon, nyereségesebbé válhatnának, amihez viszont nagyobb elszántságra lenne szükség. Jelenleg a magyar cégek 80-90 százaléka még hosszútávon sem számol a MI-val üzleti sikerei érdekében.
A következő időszak részben a mesterséges intelligenciáé lesz, 2030-ig a mindennapi életben egyre több területén kerülhet elő – áll a K&H jövőkutatásában, amely szerint jóval elszántabbak, bátrabbak lehetnének ezen a téren a magyar szereplők.
Nem elvesz, hanem hozzátesz
A mesterséges intelligencia a munkatársakkal együttműködve az időigényes, azonban könnyen automatizálható feladatokat vehetik át a jövőben. “Ez nem jelenti azt, hogy érkeznek a páncélos robotok, mint egy sci-fiben és elveszik az emberek állásait, ezt követően pedig az életüket. Inkább az ellenkezője, a mesterséges intelligencia alkalmazása lehetővé teszi majd számunkra a kreatív, felszabadult munkavégzést, hiszen a repetitív műveletektől megszabadulhatunk. A szellemileg inspirálóbb, kielégítőbb munka mellett több szabadidőt is hozhat az új felállás” – mondta Németh Balázs, a K&H innovációs vezetője. Hozzátette: “Emellett a megtakarításoknál is osztottunk lapot az MI-nek. Az anyabank, a KBC és a K&H is kínál már olyan befektetési alapot, amelynél az adatelemzést a mesterséges intelligencia végzi, az eszközallokációját és eszközosztályait általuk vezérelt modellek segítségével határozzuk meg, s így a portfóliómenedzserek megszabadulnak az adatok hosszas elemzésétől, s végeredményben erősebb hozammal kecsegtető befektetési döntéseket hozhatnak.”
A következő évtized startjáig a mesterséges intelligencia többek között
- szélesebb körben kaphat teret a pénzügyi szektorban;
- olyan mindennapos területen is szerepet kaphat, mint az élő beszéd fordítása, így szinte bárki bármilyen nyelven beszélhet másokkal a robottolmácsok segítségével;
- a gépek tanulásában, tanításában eredményezhet szintlépést.
Nagyobb elszántság
A magyar vállalatok egyelőre nem kérnek az MI-ből a K&H innovációs indexe szerint. A második félévben a megkérdezett cégek 80-90 százaléka “hallani sem akar” róla, és csak kevesebb mint 15 százalékuk használt valamilyen MI-re épülő megoldást. Németh Balázs szerint elszántabbnak, nyitottabbnak kellene lenniük a társaságoknak, mert bár lehet idegenkedni az MI-től, az biztos, hogy hogy nem tűnik el az életünkből, sőt… “A gazdaság láthatatlan motorjává válhat az MI a mostani kilátások alapján, hiszen az élet minden területére be fog gyűrűzni” – fogalmazott a szakember.
A kutatás a K&H Egészséges Társadalomért Alapítvány megrendelésére készült.