Már Magyarországon is elérhetőek az etikus drágakövek

Hírek

A laborban növesztett drágakövek magja is valódi gyémánt, azonban míg a természetes gyémántok esetén évmilliárdokra van szükség a létrejötükhöz, a mesterséges drágaköveket 5-6 GPa nyomás és 1300-1500 Celsius hőmérséklet segítségével vagy kémiai leválasztással néhány hét alatt megalkotják a laboratóriumban.

 

A mesterségek drágakövek az Egyesült Államokban örvendenek a legnagyobb népszerűségnek. Míg a teljes gyémántpiac 50%-a koncentrálódik az USA-ban, a laboratóriumban készült gyémántok (lab-grown diamnods, LGD) esetében az arány 80%. Ehhez minden bizonnyal hozzájárul az is, hogy több világsztár szállt be a bizniszbe, köztük olyan nagyágyúk, mint Leonardo DiCaprio, aki 2015-ben vásárolta be magát egy mesterséges gyémántokat gyártó cégbe.

Paul Zimnisky, nemzetközi gyémántszakértő szerint a laboratóriumban előállított és a valódi gyémántok iránti kereslet most még nem válik el teljesen egymástól, de ahogy a mesterséges drágakövek elérik az érettségi fázist, a fogyasztók külön termékként tekintenek majd rájuk.

Sherry Smith, nemzetközi ékszerszakértő úgy látja, hogy a növekedés motorját a nagyméretű 3,25-3,50 karátos mesterséges gyémántok adják, ezek felelnek az emelkedés 194%-áért.

Feil Róbert, egy mesterséges gyémánt márka tulajdonosa szerint a magyar piac még elmarad a nemzetközitől, de bizakodó a jövőt tekintve. „A legtöbb ember azért választja a mesterséges gyémántot a természetessel szemben, mert ez egy valódi fenntartható alternatíva, hiszen nem kell hozzá megbolygatni a természetet. Emellett nyilván szempont, hogy lehetetlen megkülönböztetni a természetes gyémánttól és nagyjából fele annyiba kerül, mint a bányászott drágakövek.”

A szakértő elmondta, hogy egyelőre csak becsülni lehet a magyar piac méretét, de óvatos számítások szerint is milliárdos piacra számítanak tíz éven belül. Az ARTIDIA három év előkészítés után tavaly jelent meg, az elmúlt hónapokban folyamatosan nőtt a kereslet a termékeikre – írják.

 

Fotó: Tahlia Doyle/unsplash.com

 

SOCIAL MEDIA