Málnay Levente: „Az érték mindig pénzbe kerül”

Hírek Kiemelt

November 4-én rendezik a televíziós szakma kiemelkedő fontosságú eseményét, a Big Picture 2025 konferenciát. A rendezvény előtt meghatározó televíziós szakemberekkel beszélgettünk. Mai interjúalanyunk Málnay Levente, az AMC NI Közép- és Észak-Európáért felelős ügyvezető alelnöke.

 

A televíziós piacon jelenleg is hatalmas változások zajlanak. Melyek a következő évek televíziózását meghatározó a legfontosabb trendek?

A legnagyobb változás a televíziós iparágban világszerte talán a streamingszolgáltatások megjelenése és elterjedése, de fontos megjegyezni, hogy ebben a trendben nagyon jelentős helyi különbségek vannak. Néhány évvel ezelőtt a közép-kelet-európai régióban mindenki a streamingről beszélt, és alig valaki a lineárisról, most viszont inkább a kettő együtt van valamilyen formában jelen. A kábeles előfizetők nagyarányú lemorzsolódásának robbanásszerű elterjedése valószínűleg mindenkit foglalkoztat: a jelek szerint egyelőre nem következett be a régió számos országában, ahol a streaming még mindig inkább a lineáris televíziózást kiegészítő szolgáltatás a tehetősebb felhasználók számára. Ez azt mutatja, hogy a lineáris televíziózást előtérbe helyező közép-európai stratégiánk jól bevált, amit a piaci pozíciónk és a nézettségi részesedésünk növekedése bizonyít valamennyi fontos piacunkon, valamint az, hogy a független nemzetközi médiavállalatok között piacvezetők vagyunk a régióban, itthon pedig tartjuk dobogós, harmadik helyünket.

 

Jól ismered az AMC amerikai anyavállalatát. Miben, mennyiben különböznek az európai AMC-vállalatok az amerikaitól?

Egészen másak; egy közös márka van, az AMC. Az anyacég stúdiójának legjavából válogathatunk, a legerősebb franchise – The Walking Dead – minden új epizódja megjelenik nálunk, egy időben az amerikai bemutatóval. De ez nem jelenti azt, hogy a magyar AMC csatorna más tartalmaiban hasonlít az amerikaira. Ráadásul a többi csatornánk – sport, gyerek vagy dokumentumfilm – nem része a cég portfóliójának az Egyesült Államokban. Ami az anyacéget és bennünket, itteni régióközpontot is jellemez, az a minőségi szórakoztatás, a saját gyártású tartalmak fontossága és a helyi piaci fókusz. Ezenkívül azonban nagyon más a lineáris tévék piaci helyzete, ár-érték aránya, illetve a streaming pozíciója. Utóbbi náluk a fogyasztó számára költségoptimalizáló, nálunk sokkal inkább prémium kategória. Ezért nem is elvárás az anyacég részéről, hogy ugyanazt az utat járjuk, ami Amerikában működik. Az AMC International összes tagvállalata számára a cél a helyi fogyasztók számára releváns tartalmakat a helyi piac szabályai szerint eljuttatni a nézőkhöz.

 

Hogyan teljesítettek idén az AMC-csatornák a magyar piacon? Elégedett vagy a pozíciótokkal?

Mindenképpen elégedett vagyok azzal, ahol a vállalat most tart a piacon. Ez persze alapvetően csapatmunka, ahogy egy kézilabda- vagy futballmeccs is: mindenki hozzáteszi a sikerhez a részét. Munkatársaimmal együtt dolgozunk nap mint nap azon, hogy működésünk pénzügyileg stabil maradjon, hosszú távú lehetőséget biztosítson a magyar és a régiós piacon számunkra. Az idén tízéves AMCNI CNE hazai portfóliója a JimJam, Minimax, AMC, FilmCafe, FilmMania, Spektrum, Spektrum Home, TV Paprika, Sport1, Sport2 csatornákat öleli fel. Társaságunk A18–49-ben 6,24 százalékos részesedést ért el 2023-ban, amivel harmadik helyen végzett a televíziótársaságok nézettségi rangsorában. A kereskedelmi sportcsatornák versenyében pedig tavaly minden korosztályt tekintve a Sport1 végzett az első helyen ugyanebben megmérettetésben. Az AMCNI CNE portfóliójába tartozó csatornák közül az óvodáskorú gyermekeknek játékos tanulást biztosító JimJam a kereskedelmi célcsoport körében közel 1,4 százalékos közönségarányt ért el, ezáltal a magyar piacon a legnépszerűbb gyermekcsatorna lett, és a portfólió egyéb csatornái is kiemelkedően teljesítettek minden releváns célcsoportban.

 

Tavaly őszi beszélgetésünkben úgy fogalmaztál, a streaming magyarországi fejlődése elsősorban azon múlik, hogy „a kábeloperátorok a streamingpiacot beemelik-e a lineáris televíziók ökoszisztémájába, vagy azon kívül tartják”. Hogyan vizsgáztak ilyen szempontból a kábelszolgáltatók és maguk a médiavállalatok?

Az operátorok szerepéről továbbra is azt gondolom, kulcsfontosságú, megkerülhetetlen, ugyanúgy, ahogy a tartalmat előállító médiavállalatok szerepe is, hiszen az egész rendszer alfája a széles sávú internetszolgáltatás, amely nem létezhet tartalom nélkül. Ezt a kapcsolódást kihasználva és a lineáris televíziózást megtartva rajtuk keresztül tudjuk az ügyfeleinket, a tartalmainkat a fogyasztókhoz eljuttatni. Az AMC-nek erős és sok évtizedes stratégiai partnerségi kapcsolódása van az operátorokkal, remélem, hogy ezek a partneri viszonyok továbbra is hasonlóan alakulnak: üzletileg és persze hangulati szempontból egyaránt kiegyensúlyozottan.

 

Óvatos duhajnak ismerünk, a streamingszolgáltatásotok bevezetését is nagyon megfontoltad. Hogyan értékeled a SELEKT indulását?

Valóban óvatosak voltunk a streamingszolgálatás bevezetésével, és úgy vélem, jó okkal. A közép- és kelet-európai régió az OTT-szolgáltatások tekintetében nem az amerikai piac egyszerű másolata. Remélem, az idő bennünket igazol, és az előfizetéseket megtartják a hazai tévénézők. Ezért mi testre szabott, helyi OTT-stratégiát választottunk. A streaminget a szolgáltatókkal partnerségben kívánjuk végezni, ahelyett, hogy velük párhuzamosan mennénk. A szolgáltatásunk sokkal inkább a helyi közönség igényeire lesz szabva, nem pedig konzerv nemzetközi termék lesz. A streamingszolgáltatás magyarországi bevezetése nemrég indult a Telekommal karöltve, amit – remélhetőleg – később továbbiak követnek, itthon és a régióban is.

 

Fenntarthatóak-e hosszabb távon a magyarországi kábeltelevíziós és streaming előfizetési díjak?

Fontos lenne – és ebben szerepe van a teljes értékláncnak és a médiapiac minden szereplőjének –, hogy megértessük: az érték mindig pénzbe kerül. A sportjogok felverik az árakat az új belépők által generált árverseny kapcsán. Mind a saját gyártású tartalmak előállításának, mind pedig a vásárolt műsoroknak nő az ára. Ezek esetében a HUF/EUR/USD-árfolyamváltozások is számítanak. Mindez együttesen valószínűleg áremelést indukál. Ezt a piaci trendet az operátori emelések is tükrözik. Mindazonáltal közös felelősségünk van abban, hogy a tévé-előfizetés díja a fogyasztó számára vonzó ár-érték aránnyal bírjon. Az elmúlt években az érték messze meghaladta az árat. Mostanra kicsit normalizálódott a helyzet, a következő évek legizgalmasabb dilemmája az lesz, mit bír valójában el a lineáristévé-piac…

 

Mire ez a beszélgetés megjelenik, már elindult a Bajnokok Ligája teljesen megújított, 36 csapatos verziója. Milyen hatással lehet a sporttelevíziókra, hogy az RTL a BL A-jogok tulajdonosaként jelent meg ezen a piacon?

A mi üzletpolitikánk alapja az egyensúlyra törekvés, az ár-érték arány megtartása, a stabil működés hosszú távú fenntartása. A sportjogok piaca hatalmas változáson megy át, ami hatással lesz a következő évek jogszerzéseire is. Nálunk a mostani szezonban száznál is több foci-BL-meccset nézhetnek a sportrajongók lineárisan. Az új lebonyolítási rendszer már önmagában jelentősen felértékeli a mi száz mérkőzésünket a lineáristévé-piacon. Mindazonáltal nem meglepő, ha egy jelentős piaci szereplő hisz abban, hogy lesz elég számú fizetőképes sportrajongó, akinek megéri az extra szolgáltatásért külön díjat fizetni. Így történik ez a világ számos országában. Szeretném hinni, hogy ez a két modell egymás mellett hosszú távon megélhet.

 

Mire számítasz, mi lesz az AMC-csatornák legnagyobb dobása 2025-ben a magyar piacon?

Mi az egyetlen legnagyobb dobással szemben a sok jó dobásban hiszünk! Előttünk áll még egy rendkívül izgalmas ősz, saját gyártásokkal az infotainmentcsatornáinkon, sportközvetítések garmadájával, futball, kézilabda, darts, hogy csak a legfontosabbakat említsem. A filmes terület az anyacégünk, az AMC stúdiójából frissen kikerült The Walking Dead spin-offot, a The Walking Dead: Daryl Dixon – The Book of Carol sorozatot a világpremierjével egy időben hozza a rajongóknak. Az a tapasztalatunk – és eredményeink is ezt támasztják alá –, hogy az út a nézőink szívéhez az értékteremtő, minőségi tartalmakon keresztül visz, amelyekből garantáltan számos érkezik ’25-ben is!

 

SOCIAL MEDIA