Lehet-e még az évtized fejlesztése az önvezető autó?

Hírek Kiemelt

Az autóipar már éppen kilábalt volna a korábbi gazdasági válságból, de a kereskedelmi háborúk és a 2020-as világjárvány újabb csapást mért rá. Az Európai Unió szabályozása is változást követelt. Az elektromobilitásra való ösztönzéssel nem csak a szemléletben, de finanszírozásban is máshova került a hangsúly: az önvezető autók háttérbe kerültek az e-autókkal szemben.  Michaletzky Bálint, a GreenGo ügyvezetője azonban továbbra is bizakodóan áll az új technológiához.

 

A Brexit, és ezzel együtt a globális kereskedelmi és vámháborúk miatt már 2019 végére jelentősen visszaesett az autók iránti kereslet, ami mellett a kínai piac csökkenése, és az onnan érkező alkatrészek hiánya is nagy kárt okozott. További fordulatot jelentett a 2020. január 1-jétől érvényes WLTP-szabályozás is, ami alapján a gyártók autóinak flottaszinten kilométerenként 95 grammos CO2-kibocsátásnak kell megfelelniük, különben súlyos adókat szabnak ki rájuk. Gyors változtatásokat kellett eszközölniük a vállalatoknak ahhoz, hogy továbbra is piacképesek maradhassanak, az EU szabvány azonban rákényszerítette őket arra, hogy az újonnan piacra kerülő személygépjárművek károsanyag-kibocsátását csökkentsék, és ezzel az elektromos autók fejlesztése megkerülhetetlenné vált számukra.

„Az autóipari válság és a már-már kötelező szemléletváltás miatt az önvezető autók fejlesztése háttérbe szorult, amit tetézett a koronavírus-járvány kirobbanása is. A gyártók nem tudják tovább finanszírozni a fejlesztő startupok tevékenységeit, így 2020 közepére csak azoknál a vállalatoknál folytatódott aktívan a munka, ahol az önvezető rendszer kiépítése és az autógyártás is egy kézben van.” – mondta el Michaletzky Bálint, a GreenGo ügyvezető igazgatója. Kiemelte azonban, hogy a hangsúlyt sok helyen át kellett helyezni a teljesen önvezető járművekről a vezetés automatizáló és a részleges önvezető rendszerekre, amik biztonságát igyekeznek a gyártók kiépíteni, továbbá megfizethetővé tenni. Emiatt az eddig 2030-ra jósolt[1], forgalomban is megjelenő önvezető autók bevezetése az IDTechEx tanulmánya[2] szerint várhatóan 2040-re lesz megvalósítható.

A fent említett teljesen automata rendszer fejlesztése kevés gyártónál maradt továbbra is célkitűzés, zászlóshajóként a Tesla vagy a Baidu említhető. Előbbi autógyártó a napokban bejelentette, hogy nagyon közel jár az úgynevezett ötödik szintű, vagyis emberi beavatkozást egyáltalán nem igénylő, teljesen önvezető technológia kifejlesztéséhez. Ha nem csupán hírverés és tényleg beérnek a számításaik, még idén bemutatják az önvezetésre képes autót.  A Baidu, a kínai Google-ként is emlegetett vállalat a járványhelyzet alatt közúti forgalomban is tesztelte a négyes szintű önvezető flottáját. Autóik szabályozott területen belül, sofőr nélkül is képesek voltak működni. A Kínában üzemelő járművek kiemelt szerepet játszottak az érintésmentes időszak alatt: a Baidu flottája gyógyszer-, élelmiszer- és személyszállításban segédkezett, amik alapesetben mind a városlakók napi rutinjának részét képezik, az önvezető járművek azonban egy sokkal higiénikusabb megoldást biztosítottak ezek elvégzésére a kritikus időszak alatt.

Magyarországon az önvezető autózás még messze van a közúti forgalmi használattól és attól, hogy a mindennapi élet szerves részévé váljon. A küszöbön álló válság várhatóan még messzebbre tolja ennek bevezetését, a carsharing szolgáltatókkal viszont egy lépéssel előrébb jár már a főváros. A GreenGonál továbbra is úgy gondolják, hogy a carsharing az önvezető autókkal még nagyobb kényelmet jelenthet a majd felhasználóknak, hiszen egy pillanat alatt háztól-házig szolgáltatássá bővülhetnek, és megszűnhetnek a jelenlegi területi korlátok. Ez azonban a mostani állás szerint sokkal inkább a következő évtized zenéje.

Az e-carsharing szolgáltató így továbbra is a megosztási modell népszerűsítését tűzte ki célul a következő időszakra. „Ahhoz, hogy évek múltán az emberek biztonságban és nyugodtan üljenek be egy önvezető autóba, az kell, hogy most, egy szintén még gyerekcipőben járó szolgáltatási modellt is mindennapiként kezeljenek. Ha sikerül a carsharinget elérhetővé és érthetővé tennünk, illetve széles körben integrálni tudjuk az utazók rutinjába, akkor az önvezető autó innovatív technológiájához is bizakodva fordulnak majd az emberek és mi is örömmel vágunk majd bele az újításba.” – mondta el az ügyvezető.

 

[1] James Arbib és Tony Seba tanulmánya – https://static1.squarespace.com/static/585c3439be65942f022bbf9b/t/591a2e4be6f2e1c13df930c5/1494888038959/RethinkX+Report_051517.pdf

[2] IDTechEx tanulmánya – https://www.idtechex.com/en/research-report/autonomous-cars-and-robotaxis-2020-2040-players-technologies-and-market-forecast/701

SOCIAL MEDIA