A stylist szerint sokan az akaratukon kívül is belecsúszhatnak egy Mephisto-szerű szerepbe, ezért a kormánykritikus médiaszereplőknek nagyon el kell gondolkozniuk azon, hogyan viszonyulnak mindehhez, mert egy lépésre vannak attól, hogy a hatalom majmaivá váljanak.
„Bárkinek letolom a gatyám egy kis tapsért” – ezzel a Lakatos Márk regényéből vett idézettel kezdődik a Tóth Olivér által készített nagyinterjú, amely az Art is Business magazin oldalán jelent meg.
„Sokáig élt bennem a vágy, hogy mindenki szeresse ezt a furcsa ufót, aki állandóan sziporkázik, és hihetetlen energiát közvetít. Ezért is írtam meg a fenti mondatot a Mimi című első regényemben. Egy idő után be kellett látnom, hogy soha nem leszek képes mindenki tetszését elnyerni. Feladatom van azzal, hogy jól szeressek, és hagyjam magam szeretni. Maga a szeretet szó körül is megannyi torzulás van. Elegendő csak a saját, sok irányból manipulált, keresztény kultúránkat megnézni. Nem csoda, hogy kevés ember képes ezt a fajta energiát teljesen természetes módon működtetni az életében” – mondja, majd hozzáteszi, hogy „a keresztény kultúra nagyban épít a szégyenre és a bűntudatra. Ne legyünk álszentek! Maga az egyház mindig is együtt járt a pénzzel és a hatalommal, sőt, az emberi gyarlósággal. Hazánkban a politikával kéz a kézben tartják sakkban az embereket ezer éve, és folyamatosan olvassák ránk a bűneinket Szent Istvántól a jelenlegi miniszterelnök-helyettesig, bár előbbit igazán nem szeretném megsérteni az egy lapon való említéssel. Ember legyen a talpán, aki a kollektív szégyenérzettől és bűntudattól képes függetleníteni magát.”
Az üzleti életben betöltött szerepéről
Mint az az interjúból kiderült, az üzlet mindig is a kreatív, alkotó munkája következménye volt. Soha nem koncentrált arra, hogy vállalati birodalmat építsen. Volt olyan időszak az életében, amikor volt mellette szakember, aki tudatosan próbálta felépíteni a márkáját. „A Lakatos Márk Group megalakulásában fontos szerepe volt Hámori Barbarának, akinek markáns elképzelései voltak, de már akkor sem csak az a cuki, mainstream médiaszereplő voltam, akivé szerette volna, hogy váljak. Igen, az átalakítós műsoraimban kedves és elfogadó voltam a nehéz sorsú nőkkel szemben, ahogy most is az vagyok. Ezt a húszéves karrierem során végig megőriztem. Az, aki tanácsért fordul hozzám, bízhat benne, hogy a legjobb tudásom szerint keressük meg közösen a számára megfelelő megoldást. Senkit nem akarok a sarkából kifordítani. Amikor Tóth Gabit vagy Dúró Dórát kritizálom, az sem a nőiességüknek szól, hanem a számomra hiteltelen megnyilvánulásaiknak. Visszatérve az üzleti tudatosságra, Náray Tamás egyszer azt mondta nekem: „Muci! Ha csak egy kicsit is rendezettebben intézted volna az üzleti ügyeidet, ma már milliárdos lennél.” Nem lettem, ahogy világhírű divattervező sem. Mondjuk, ebben más magyarok sem előztek még meg…”
A felkészülés nélküli mélyvízbe ugrásról és az RTL-ről
„Sok esetben a lépéseim hátterében az állt, hogy nem voltam tisztában azzal, mire is mondok igent. A Beau Monde magazinban az első munkám annyira jól sikerült, hogy elkezdtem velük dolgozni, majd annak kapcsán, hogy Hernádi Juditot öltöztettem, megismerkedtem Zoób Katival. Nyolc évig voltam a divatháza stylistja. Azután Tombor Zoltán fotós hívott el, hogy csináljunk egy fotózást a VIVA tévének Liluval, Sebestyén Balázzsal… Így lettem a televízió hivatalos stylistja. Nem sokkal később jött az első Megasztár, amelynek főszerkesztője, Csényi Katalin azt mondta, annyira állat vagyok, ahogy rohangálok a neccharisnyámban és a DIOR csizmámban, hogy szeretne velem dolgozni. Egyáltalán nem voltam tisztában a feladattal, az első három évadot két segítővel csináltam végig. Ma egy hasonló showműsorban ugyanezt a feladatot három főállású stylist végzi hatalmas költségvetéssel” – mondja.
A kereskedelmi médiumokat sokan vádolják azzal, hogy kifacsarják az embert, majd eldobják. Erre a felvetésre Lakatos Márk azt mondja, hogy lehet, hogy vele is ez történt, amikor az RTL Reggeliből kirúgták. „Vagy túl nagy volt a pofám a TikTokon? A médiának mindig is volt törekvése arra, hogy a benne szereplő arcokat beskatulyázza. Rám olyan címkéket kívántak aggatni, amely nem volt komfortos. Egy idő után beláttam, hogy nem leszek egyik nagy kereskedelmi csatorna főműsoridős műsorvezetője sem, mert nem olyan a karakterem. Megosztóbb figura vagyok, mint Istenes Bence vagy Sebestyén Balázs.”
Így viszonyul a Mephisto-jelenséghez
Lakatos Márk huszonöt év után tavaly tűnt fel újra drag queenként a Szegedi Szabadtéri Játékok Chicago című előadásában, ahol egy Mephisto-szerű konferansziét alakított, aki a darab végén veszi a kabátját, és búcsút int. Klaus Mann regénye egy színész történetét meséli el, aki lepaktál a hatalommal, és túl későn jön rá, hogy valójában alkut kötött az ördöggel.
„Onnantól kezdve vált ez érdekes kérdéssé az életemben, amikortól a Fidesz-rendszer elkezdte a kultúrát szisztematikusan maga alá gyűrni, mondhatni, megerőszakolni. Döntést kellett hoznom arról, mennyire leszek az a cuki meleg fiú, akit még ezekben a homofób körökben elviselnek, aki valamennyire belefér a kulturális kontextusukba, így képernyőre kerülhet. Túl nagy volt a pofám, így az állami médiában és a jelenlegi kormánnyal szoros kapcsolatot ápoló csatornákon tiltólistán vagyok. Én is dolgoztam együtt, szigorúan szakmai alapon, az Orbán Ráhel barátnője által vezetett Magyar Divat & Design Ügynökséggel. A dolog pikantériája, hogy pont azután, hogy einstandolták a Budapest Central European Fashion Weeket, aminek előtte a művészeti vezetője voltam. Lelkileg nem volt egyszerű igent mondani, de úgy voltam vele, hogy ameddig a magyar divat támogatása a cél, addig nem esik le a karikagyűrű az ujjamról. Azután az élet, mielőtt még túlságosan egymásba szerettünk volna, elrendezte a dolgot. Nem voltam sokáig kaszinóképes a köreikben. Ettől függetlenül, ha időm engedi, ott vagyok a bemutatókon, mert a tervezők a barátaim, és drukkolok a sikerüknek. A MOME végzős hallgatóinak vizsgabemutatójára is rendszeresen járok” – mondja.
Az interjúban szó esik még a Nagy Ervinhez, a Gryllus Dorkához és a Kajdi Csabához fűződő viszonyáról, a kábítószerek és a prostituáltak világáról, valamint a magyarok stílusát egyértelműen meghatározó NER-ről.
A nagyinterjú az alábbi linken elérhető.
Fotó: Art is Business/Nuno Montoito