Az idei Márkaépítés konferencia a fenntarthatóság jegyében zajlott. A délelőtti plenáris program Kurucz Péter előadásával kezdődött, aki azt tekintette át, milyen mozgásokat látunk a világ piacain a fenntarthatóság kapcsán.
Kurucz Péter (kereskedői kapcsolatok igazgató, Nielsen) röviden így válaszolta meg a bevezető kérdést: új csatornák, új versenytársak és új fogyasztói igények keletkeztek minden szegmensben.
Az előadó napjaink főbb kiskereskedelmi trendjeinek áttekintésénél különös figyelmet fordított a minket leginkább érdeklő hazai piacra, ahol érdekes paradoxont figyelhetünk meg: a magyar fogyasztók egyre optimistábbak munkahelyi kilátásaikat, saját pénzügyi helyzetüket és költési szándékukat tekintve, az előző két negyedévben mégis csökkent a fogyasztói bizalmi index (ami egyébként az elmúlt évtizedben folyamatosan az európai index alatt volt, 2011-ben még 41, 2018 végén 9 százalékponttal elmaradva az uniós átlagértéktől).
A kiskereskedelmi forgalom növekedéséhez mind az élelmiszer (7%), mind a vegyi áru (8,1%) kategória hozzájárult, ám az értékbeli növekedés elsősorban az árak növekedéséből következett. A növekedés fő motorjai a diszkontok és a drogériák.
Aki nem akar lemaradni, annak az értékesítési csatornákra, a versenytársakra és a fogyasztókra egyaránt figyelnie kell. Az online vásárlás egyre erősödik: két éve még a megkérdezettek 26, ma 29%-a mondta, hogy biztosan fog online vásárolni (másfelől nézve persze a fogyasztók 71%-a még mindig idegenkedik ettől). A saját márkás termékek megítélése javul, 2018-ban már a vásárlók 45%-a állította azt, hogy azok minősége ugyanolyan jó, mint a gyártói termékeké. A fogyasztók számára fontos a kényelem, a vásárlási élmény, és elvárják a vállalatoktól az innovációt és a fenntarthatóságot.
Mindössze a fogyasztók 11 %-a mondja, hogy nem próbál ki új termékeket. A kipróbálás legfőbb ösztönzője a többi 89% számára a barátok ajánlása, ezt követi, hogy boltban vagy online látta az új terméket, a TV-reklám már csak a negyedik. Az innovációra nyitott tipikus fogyasztó 18-39 év közötti nő, aki kis létszámú családban, jellemzően Budapesten él. A mai piac már nem kizárólag a nagy múltú márkák terepe.
A fogyasztók igénylik a fenntarthatóságot és elvárják a vállalatoktól, hogy legyen fenntarthatósági stratégiájuk: 81 %-uk mondja, hogy a fenntarthatóság „kiemelkedően” vagy „nagyon” fontos a számára, 73%-uk „egyértelműen” vagy „valószínűleg” változtatna fogyasztási szokásain, ha azzal csökkentheti a káros környezeti hatást, 49%-uk pedig akár az átlagárnál magasabb árat is kifizetne olyan termékért, ami megfelel a magas minőségi / biztonsági elvárásoknak (organikus, környezetvédelmi szempontból fenntartható, szociális felelősségvállalás kapcsolható hozzá).
Köszönjük partnereinknek a konferencia támogatását!