Koronavírus: A férfiak jobban aggódnak az egészségük miatt, mint a nők

Hírek

Összességében leginkább az egészségük miatt oltakoztak a magyarok, amit a szabad mozgás és utazás lehetősége követ, amikor a vakcina felvételének indokairól kérdezték őket – mutatják a Kiwi.com reprezentatív kutatásának adatai. A nem oltottak 79%-a elzárkózik az oltás felvételétől, a bizonytalanok körében pedig a szabad mozgás lehetősége lehet a fő motiváció.

 

A csehországi Kiwi.com utazási technológiai vállalat arra volt kíváncsi, hogy a már oltottakat mi motiválta legfőképp az oltás beadására, illetve mi lehet a hajtóerő azoknál, akik még csak fontolgatják a koronavírus elleni védőoltás felvételét. Hazánk mellett Csehországban, Lengyelországban és Szlovákiában végzett reprezentatív kutatásukból kiderül, hogy a legfőbb motiváció nálunk és a többi vizsgált országban is az oltás felvételére az egészségünk megőrzése volt, míg a fő mozgatórugó a nem oltottak körében az oltakozásra a szabad mozgás és utazás lehetősége.

Az egészség a döntő érv, számít a kor és az iskolai végzettség is

A magyar válaszadók több mint fele (52%) egészségügyi okok miatt adatta be magának az oltást, a második legfontosabb ösztönző pedig a szabad mozgás és utazás lehetősége volt, kb. tízből hárman választották ezt indoknak. A társadalmi szolidaritást jelölte meg az oltott válaszadók 9%-a, míg az iskolát/munkát, illetve az állam és környezet nyomását pusztán kb. minden 20. válaszadó.

Az életkor előrehaladtával válik az egészség a döntő szemponttá, 30 évnél van egy határvonal, ami alatt a szabad utazás lehetősége a fő motivációs szempont, felette pedig az egészség – derül ki a Kiwi.com kutatásából. A huszonévesek 43%-át a szabad mozgás sarkallta a koronavírus elleni védőoltás felvételére, és csak 29%-ukat motiváltak egészégügyi okok. A harmincas korosztályban minden 2. embert, a negyvenes korosztály 65%-át, az ötveneseknél pedig 10-ből 7 főt az egészség sarkallta az oltakozásra.

Az iskolai végzettség szempontjából is reprezentatív kutatás adatai azt mutatják, hogy míg a 8 általánossal rendelkezők negyedénél, a szakmunkások 43%-ánál, és az érettségizettek közel felénél (49%) volt az egészségük a fő érv az oltás felvételére, addig a diplomások kétharmada adatta be magának az oltást egészségügyi okok miatt.

 

A szabad utazás lehetősége a nőknek fontosabb

Míg a férfiak és a nők döntő részénél is az egészség volt a fő szempont az oltás beadására, addig a szabad mozgás és utazás lehetősége jóval csábítóbb a nők körében – mutatják a Kiwi.com adatai.

A férfiak 56%-a, a nők 45%-a hivatkozott egészségügyi okokra a Kiwi.com reprezentatív kutatásában, amikor az oltás felvételének motivációs okairól kérdezték. A szabad mozgás és utazás lehetősége egyértelműen fontosabb szempont a nőknek. Az oltott nők mintegy harmada (34%) azért vette fel az oltást, hogy szabadan mozoghasson, míg ez pusztán a férfiak valamivel több mint negyedénél (26%) számított fő érvnek.

Az oltatlanok közel 80%-a elzárkózik a vakcina felvételétől

A COVID-19 ellen oltatlanok nagy része továbbra sem szeretné felvenni az oltást, és pusztán 10-ből kb. 2-en fontolgatják, hogy a jövőben beoltatják magukat. Az oltatlanokat leginkább a szabad mozgás és utazás lehetősége motiválja (43%), ezt az egészségügyi okok (19%), a társadalmi szolidaritás, az állam és környezet nyomása (14-14%), ill. az iskola/munka miatti (10%) indokok követik jóval alacsonyabb arányokkal.

 

Egzotikus utazások előtt inkább beoltjuk magunkat, mint a koronavírus ellen

10-ből több mint 9-en felveszik legalább a kötelező védőoltásokat (pl. tífusz, sárgaláz, hepatitis ellen), ha egzotikus célállomásokra utaznak. A férfiak ennél a válasznál is óvatosabbnak bizonyultak: nagyobb arányban tartanak be minden egészségügyi ajánlást, és vesznek fel a kötelezően túl is védőoltásokat egzotikus utazások előtt.

 

A kutatásról

A felmérés 1018 fő megkérdezésével készült 2021 decemberében, amely reprezentatív a magyarországi 18-59 éves okostelefonnal rendelkezőkre kor, nem, iskolai végzettség és lakóhely szerint. A kutatást a Kiwi.com megbízásából az Opinio Institue Kft. készítette.

 

SOCIAL MEDIA