A lakástextilekre szakosodott, patinás olasz családi vállalkozás, a Busatti enteriőrillatosító termékei megjelentek a magyar piacon, Zólyomi Zsolt parfümériájában. A parfümőrt ennek kapcsán kérdeztük a belső terek illatosításának titkairól.
Milyen hatást válthat ki, mit üzenhet egy helyiség illata?
Bármit. Van, hogy arra kérnek fel, hogy egy üzleti tárgyalást nyerjünk meg. Legyen olyan az illat, hogy a nehezen döntő japán partner, akivel már három éve tárgyalnak, egy közös konyakozás keretében írja már alá a 200 millió dolláros szerződést. Ez egy olyan konkrét cél, amire én be tudom illatosítani az enteriőrt. A héten voltam már irodában, hotelben, és ma hívtak fel egy nemzetközi kiállítás terének az illatosítására. De illatosítottam már hajót, vagy a riói olimpián a magyar házat és a ferihegyi repülőteret is.
Van-e olyan tipikus ügyfél, aki illatot keres az életteréhez vagy a munkahelyéhez?
A magánemberek általában eljönnek illattanácsadásra, és amikor neki jó parfümöt választunk, akkor rájön, hogy ez folytatódhat az otthonában vagy az irodájában is. A másik a professzionális felhasználó, például egy luxushotel. A mai világban egy ötcsillagos szállodának már elemi része, hogy fantasztikus illatélménnyel is távozzon az ott lakó, és amikor legközelebb a concierge kinyitja neki a Rolls-Royce ajtaját, úgy érezze, hogy megérkezett.
A magánemberek esetében van, amiben hasonlítanak?
Nem. Nagyon fontos, hogy a magánemberek magánemberek, teljesen egyediek. Nem tipizálom őket. Semmit nem döntök el előre. Teljesen mindegy, hogy milyen ruhába van öltözve, milyen kocsival érkezik, nulláról indulunk. Az illatízlés sokkal absztraktabb, mint például az, hogy valaki szereti a piros színt. Az otthonát sem feltétlenül azért nézem meg, hogy vizuális ingereket kapjak, inkább az életének a ritmizálása érdekel, de legfőképpen a tér hangulata és a szaga. Érdekes saját élményem, hogy amikor egy kedves hölgyismerősömet elvittem a szüleimhez, azt mondta, hogy mennyire Zólyomi-szag van itt. Vagyis a családunknak is van egy jellegzetes, saját szaga, ami felismerhető olyan ember számára, aki nem parfümőr. Ez nagyon izgalmas felismerés volt számomra.
Szakmailag mi a különbség egy helyiséget illatosító és egy emberi testre kerülő parfüm között?
Teljesen más a kettő. A Mercedes egyszer csinált egy illatosítót valamelyik típusa számára, amelybe az ehhez készült illatokon kívül a saját parfümöt is be lehetett tölteni. A koncepció természetesen megbukott, mert hiába szeret valaki saját magán egy parfümöt, azt egyáltalán nem fogja akarni egy enteriőrben. Teljesen mást várunk el a kedvesünk parfümjétől és egy belsőtér illatától. Egy enteriőrillatot nem szabad a bőrre spriccelni. A saját parfümöt ki lehet fújni a térbe, az viszont nem lesz tartós. A levegőnek nem fog ártani, de nem lesz hatékony.
Az viszonylag gyakori, hogy neves divatházak a saját nevük alatt parfümöket adnak ki, de mennyire elterjedt, hogy terek illatosítására alkalmas termékekkel jelentkeznek?
Ma már ez is egy nagyon komoly, növekvő trendet mutató piac. Olyan brandeknek van Casa vagy Ambience vonala, mint például az Armani vagy a Natuzzi.
És miért éppen a Busattit választotta?
A különleges parfümöknek minden évben van Firenzében egy nagy kiállítása, amit természetesen szorgalmasan látogatok, hódolva a toszkán életérzés összes csodálatos aspektusának: étel, ital, fűszer, kultúra, zene, tánc, virág, borok, szép nők, lovak, tengerpart… Imádom egész Firenzét, és ott ismerkedtem meg ezzel a márkával is már évekkel ezelőtt, amit becsülök és tisztelek. A története majdnem olyan régre nyúlik vissza, mint a magyar Zwack Unicumé. Hűséges vásárlóvá avanzsáltam, és minden évben vettem valamit a háztartásba: bútortextíliát, konyhai textíliát, vagy akár csak egy szép vég vásznat, amiről még nem is tudtam akkor, hogy mire fogom használni.
Az üzlet választékába milyen termékek kerültek be?
Mivel bőrparfümük nincsen, ide is enteriőrillatok kerültek, ami számomra is nagyon új volt. Máriáéknak (Péntek Mária, a Toscaneria társtulajdonosa – a szerk.) köszönhetem, hogy megismerhettem őket. Ezek pálcás illatosítók: egy gyönyörű, tradicionális formájú üvegben színes folyadék van, és az ebbe mártott pálcákon át kipárolog az illat. Nem szeretem tipizálni az illatokat, de a hatféle termék között van a toszkán és itáliai életérzést lekövetve tengerillatú; pirosbogyós gyümölcsös illatú; nagyon szép citrusos-fás vonal, mintha zöld, toszkán mezőkön sétálnánk; a szőlőszüretet megidéző, vagy a könnyű mandulalisztből, marcipánnal készült, csodás olasz sütemények hangulatát visszaadó illat is. Amikor a teszteléshez végigszagoltam őket, olyan érzés volt, mint kipróbálni a Ladurée illatokat Párizsban: azt szerettem volna, hogy mire hazaérek, legyen a termék az üzletemben.
Ezeket ajánlja üzleti felhasználásra is?
Olyannyira, hogy nemrég megkértek, hogy illatosítsak egy esküvői helyszínt, és az már Busattival lesz. Nemsokára a MOM Park közösségi tereit illatosítjuk majd egy kampányra, és szerintem azt is Busattival fogom csinálni, valamint egy komoly privát befektetési szolgáltató képviselője is beleszeretett már két illatba. Ezen kívül valaki tavasszal vásárolt meg egy villát a Côte d’Azure-ön, és tőlem oda elvitték a nulladik szériás termékeimet. Szerintem jól indultunk.
A pálcás termékekkel nagyobb légteret is be lehet illatosítani?
Van gépi megoldás, és abba is be lehet ezeket a folyadékokat önteni, de a pálcással is csak annyi feladat van, hogy többet kell elhelyezni a térben.
Ha otthonokban gondolkodunk, ott milyen hatást érhetünk el?
A személyes parfümtanácsadáshoz hasonlóan enteriőr illattanácsadást is tartunk. Én mindig konkrét otthonokban gondolkodom, és ha csak tehetem, odamegyek a helyszínre. Valaki az épülő otthonát még háromdimenziós videóban is körüljáratja velem, majd félkész állapotban is megnézzük, és közösen alakítjuk ki az enteriőrök illatvilágát. Ha valakinek nyitott az orra az ilyesmire, annak a számára ez egy izgalmas kaland, és a beköltözéskor már egy komplex illatélmény várja a családot.
A Busatti illatok a szintén családi vállalkozásként működő, toszkán márkákat forgalmazó Toscaneria közbenjárásával kerültek az üzletbe. Ennek hátteréről Péntek Máriát, a Toscaneria társtulajdonosát kérdeztük.
Hogyan válogatták össze azokat a márkákat, amelyekkel Toszkánát képviselik a magyar piacon?
Jelenleg négy toszkán márka kizárólagos képviseletét látjuk el Magyarországon, és mindegyikhez személyes élményeink köthetők. A firenzei Idea Toscana kozmetikummal Pisában találkoztunk, amikor egy maratoni futóversenyre érkeztünk a városba. Ennek a pillanatnak köszönhetjük a vállalkozásunk alapötletét is, mert mint kiderült, a nevében hordozza az álmunkat. A legelső Busatti textíliánkat 12 évvel ezelőtt vásároltuk Monticchielloban, ahová idén ismét ellátogattunk. Igazán megható élmény volt a tulajdonos családdal együtt kávézni, mintha mi is már a történetük része lennénk. A La Molina csokoládét toszkán barátainknak köszönhetjük, akik a csokoládémanufaktúra közelében laknak. A Pure Stagioni márkánkra az interneten véletlenül találtunk rá, és már a céggel való első levélváltáskor éreztük, hogy sorsszerűség van a dologban, ugyanis pár héttel korábban a La Molina-val voltak egymás melletti standon egy kiállításon. Nem volt kérdés, hogy mi is egymás mellé sorakoztatjuk őket a portfóliónkban.
Milyen volt a termékek fogadtatása, és mire számítanak a Busatti enteriőrillatok kapcsán?
A „Toszkánából Szeretettel” szlogenünk megragadta a lényeget, szeretettel építettük a vállalkozásunkat és ennek hatása érződött a fogadtatáson is. A lelkesedés azonban önmagában kevés lenne egy komoly stratégiai terv nélkül. Külső szemlélőnek a biokozmetikum, a lakástextília és a gourmet különlegességek merőben eltérő profillal rendelkeznek, de valójában számos ponton kapcsolódnak. Az enteriőrillatosítók is ennek az egyedi stratégiának a részei.
Hogyan alakult ki az együttműködés Zólyomi Zsolttal az új termékkör kapcsán?
Az első személyes találkozásunk alkalmával meséltem Zsoltnak, hogy a vállalkozásunkat azért hoztuk létre, hogy értéket és szépséget képviseljünk. Zsolt válasza nagyon fontossá vált számomra, szinte mondhatom, megérintette a lelkemet. „Megtaláltátok a legszebbet” – mondta. Előtte sem voltak kétségeink, de ebben a pillanatban tudtam a legjobb kezekbe helyezzük a termékünket, legyen szó szakmai elhivatottságról vagy emberi hozzáállásról. Így indult az együttműködésünk, amit gyors megállapodás követett, és a mai napig hatalmas megtiszteltetésnek érezzük, hogy a partnerei lehetünk.
Vannak-e esetleg további bővítési terveik, akár a márkakínálatot, akár az értékesítő partnereket tekintve?
Négy márka külön-külön és együttesen is számos lehetőséget tartogat még a mi számunkra is, ezért folyamatosan építjük az értékesítési hálózatunkat is. A szállodai kozmetikumainkkal nívós boutique hotelek irányába terjeszkedünk, hamarosan pedig egy újabb őrségi gyöngyszem is a referenciáinkat erősíti majd. Gourmet különlegességeinkkel egyedi márkatársításokat alakítunk ki. A közeljövőben kommunikáljuk egy rangos borászattal való együttműködésünket is, ahol a palettánk számos tagja is szerepet kap, a Busatti lakástextíliáinak népszerűsítésére pedig interior designerekkel alakítunk ki szorosabb együttműködéseket, ahol ismételten összekapcsolódunk majd Zsolttal, aki a legszebb terekhez a legkifinomultabb illatokat társítja majd.
Toszkána végtelen szépségeket rejt a dombjai és völgyei között, így tervezünk új márkákkal is, de valós piaci igények mentén, és a minőségi szolgáltatás megtartása mellett. Utazásaink során továbbra is nyitott szemmel járunk, hogy Toszkána kulturális és természeti szépségeinek esszenciáját elhozhassuk a magyar vásárlóközönségnek.