Hogyan lett a Black Friday-ból Giving Friday?

Kiemelt Márkaépítők Közössége

A május 25-én megrendezett Branding/rebranding az FMCG szektorban című konferenciánk beszámoló-sorozata a végéhez közeledik. Ma Hittner Krisztina prezentációját ismertetjük. 

Hogyan lett a Black Friday-ból Giving Friday? A dm üzleteiben nincsenek árakciók, mivel a „mindig megéri” stratégiát követik, de szerettek volna reagálni a 2010-es évek óta nemzetközileg egyre elterjedtebb Black Friday mozgalomra.

A Black Friday alapgondolata az akciók, kedvezmények biztosítása, és ezzel együtt a profitszerzés. Az utóbbi természetesen minden cég, így a dm számára is fontos. A karácsonyt megelőző időszakban (amibe már a november is beletartozik) a dm számára a parfüm szortiment és az ajándékcsomagok forgalma a legfontosabb. Ezeket a termékeket hosszabb időn keresztül azonos áron tudják megvenni a vásárlók, és extra pont kedvezményeket kapnak, de ez nem egyetlen kiemelt napon történik. Tehát amikor eljön a Black Friday napja, a dm marad a saját stratégiájánál, a tartós árak és a társadalmi felelősségvállalás jegyében inkább a valódi értékekkel szeretne azonosulni.

Ezen a napon a dm az online shop és a 263 üzlet összes forgalmának az 5 százalékát egy jótékony célra ajánlja fel. Azon viszont már jóval hamarabb elkezdenek gondolkodni, mi is legyen az a projekt, amit támogatni fognak.

A programjaik általában hosszabb távra szólnak, mint például Együtt a babákért projekt, amelynek keretében 260 családnak adnak fél évre elegendő pelenkát, vagy a 13 éve futó Nap gyermekei gyermekvédelmi pályázat – nem szokták elhagyni azt a kört, amelyikkel foglalkozni kezdenek.

Az első Giving Friday 2019-ben volt, abban az évben robbant be a köztudatba a fenntarthatóság. Ennek jegyében a Katolikus Karitásszal közösen akartak csinálni egy edukációs kampányt, hogy hátrányos helyzetű települések lakosai fenntarthatóbb módon tudjanak élni. Ezt a programot azonban megakadályozta a COVID, az első évben a fenntarthatósági projektet szociális és egészségügyi projektté alakították át, rászoruló családokat támogattak élelmiszerekkel, higiéniás termékekkel.

A 2020-as év is a COVID jegyében telt. A Magyar Máltai Szeretetszolgálattal tervezték meg a következő akciót. Várható volt, hogy az idősotthonokat ismét le fogják zárni. Akkor a szervezet gondozásában élő idősek közül több mint háromezer embernek küldtek személyes ajándékot. Önkéntes fiatalokat, gimnazistákat is a bevontak a programba, akik személyes leveleket írtak az idős gondozottaknak.

A következő év aktuális problémája a fiatalok, különösen a kamaszok helyzete volt, akik több mint másfél évig éltek elszigetelve egymástól, egyre inkább az online térbe szorulva. Ezért 2021-ben a KÉK Vonal Gyermekkrízis Alapítványt támogatták, amely kidolgozott egy akciótervet a szülőknek és gyerekeknek, hogy hogyan tudnak a krízis okozta helyzettel megbirkózni.

A 2022-es programban ismét a fenntarthatóság lett volna a fókuszban, de a háborús helyzetben sokasodó megélhetési problémák hatására inkább a fogyasztói edukáció mellett döntöttek: egy olyan videó-sorozatot indítottak, amelyből meg lehetett tanulni, hogyan kertészkedjenek otthon az emberek.

A Giving Friday napján gyűjtött támogatási összeg négy év alatt 17,6 millió forintról 26,5 millió forintra nőtt. A vásárlói visszajelzésekből, a social mediából és a sajtóból egyaránt az derül ki, hogy a Giving Friday ötlete pozitív visszhangra talált.

 

 

SOCIAL MEDIA