Hódítanak a hazai alkotások a moziban

Hírek

A Cinema City 2024-ben átfogó országos reprezentatív kutatást végzett a 16-69 éves lakosság körében, hogy feltérképezze a magyarok mozilátogatási szokásait és preferenciáit. A felmérésből kiderült, hogy évente átlagosan három alkalommal járnak moziba a magyarok, és 64%-uk szívesen járna még többször.

 

A megkérdezettek fele (53%) arról nyilatkozott, hogy ugyanolyan rendszerességgel látogatta a mozikat, mint a pandémia előtt, tízből egy gyakrabban ül be vetítésre, mint a járványt megelőző időszakban. A kutatás rávilágított, hogy a válaszadók háromnegyede továbbra is a szinkronizált filmeket kedveli a moziban. A legnépszerűbb választásnak az amerikai gyártású filmek számítanak (79%), emellett a mozilátogatók fele (53%) szívesen néz hazai gyártású műveket is.

 

Szinkronban a közönséggel

Szinkron vagy felirat? A mozipiac visszatérő kérdése, hiszen míg egyesek az eredeti verziót kedvelik, addig mások a legendás magyar hangok varázsára esküsznek. A felmérés a szinkronizált vetítések népszerűségére is rávilágított: a mozinézők 73%-a a magyar szinkronos mozifilmeket preferálja, szemben az eredeti nyelvű feliratos (21%) és felirat nélküli (6%) vetítésekkel. Ez az arány némileg változott a mozihálózat 2017-es felmérési eredményeihez képest, ekkor a mozilátogatók még 78%-a szavazott a magyar szinkronra, 17%-a feliratos, 5%-a pedig az eredeti nyelvű, felirat nélküli lehetőségekre, vagyis az idegennyelvű tartalomfogyasztás térhódítása az elmúlt hat év során némileg nőtt.

A fiatal felnőttek körében is nyert a szinkron, de csak épphogy: a 16-29 éves válaszadók 58%-részesíti előnyben a szinkronizált filmeket a mozikban, 29%-uk a feliratos vetítéseket jelölte meg ideális választásként, míg 13%-uk eredeti nyelven, felirat nélkül élvezi leginkább a filmeket.

 

Nemcsak a magyar hang, de a magyar filmek is népszerűek

A filmek gyártását tekintve a megkérdezettek körében egyértelműen taroltak a hollywoodi kasszasikerek, a mozinézők 79%-a tette le mellettük a voksát. A kutatás rámutatott, hogy az amerikai filmek mellett a hazai alkotások is kiemelkedően népszerűek, a résztvevők 53%-a magyar filmet is szívesen választ az elérhető kínálatból és a közelmúltban szerzett mozis élményeik esetében elsők között említettek magyar alkotásokat is.

 

Mi csábít minket a moziba?

Mielőtt döntenek egy filmről, valamint annak szinkronos vagy épp feliratos változatáról, a megkérdezettek azt is elmondták, milyen egyéb kritériumok alapján ülnek be egy vetítésre. Filmválasztás tekintetében egyértelműen a műfaj bizonyult a legfontosabb tényezőnek, amit a nézők 42%-a jelölt meg elsődleges szempontként. A magyar közönség ugyanakkor jelentős mértékben támaszkodott az ismerősök és a család ajánlásaira is (29%), emellett pedig a színészek ismertsége is fontos szerepet játszott döntéseikben (29%).

 

A büfé a moziélmény szerves része

A megkérdezettek 71%-a szívesen visz be magával nassolnivalót a vetítésre, a látogatók 56%-a minden alkalommal fogyaszt valamilyen büféterméket, vagyis a popcorn, a nachos vagy az üdítők a moziélmény fontos kellékei.

 

SOCIAL MEDIA