Napjainkban a szépségipar is kiveszi részét a környezet megóvásából, hiszen egyre nagyobb teret hódítanak a tudatos szépségápolási márkák, akik a fenntartható gyártású és csomagolás-mentes kozmetikumaikkal járulnak hozzá az egészségesebb bolygóhoz. A hazai szépségiparban is megvannak már a zászlóvivők.
Műanyag flakonok és tubusok, üvegcsomagolás, papír és kartondobozok, fémcsomagolás, műanyag tasakok, bliszter csomagolás és társaik. Számos különböző megoldással találkozhatunk a kozmetikai iparban, melyek választásánál a márkáknak több tényezőt is figyelembe kell venniük. Vajon megtartja benne a termék a minőségét? Praktikus az adott termék használatakor? Kellőképpen költséghatékony? Ami pedig a 21. században egyre gyakoribb kérdés: környezetbarát-e? Újrahasznosítható-e? A csomagolóanyagok piaca az egyik leggyorsabban fejlődő ágazat a kozmetikai iparon belül. Az innováció pedig itt jár a kertek alatt, hiszen egyre nagyobb figyelmet fordítanak a fenntartható csomagolási megoldások keresésére és az egyszer használatos műanyagok csökkentésére, hogy környezetbarátabb termékeket kínáljanak a fogyasztóknak. Ennek eredményeként fokozatosan növekszik az újrahasznosított, újrafelhasználható (újratölthető, visszaváltható) és biológiailag lebomló csomagolási lehetőségek használata.
„Évek óta nagyon komoly lépéseket teszünk azért, hogy a krémeink zöldebb úton kerüljenek a vevőink polcára – mondja Szakonyi Eszter, a Vintage Beauty tulajdonosa. – Az üvegben tárolt termékeinket például a szalonban már a külső kartondoboz borítás nélkül adjuk át. Ezen felül szalonunkban már hosszú évek óta vesszük vissza kiürült termékeink csomagolását, ezzel is arra biztatva kozmetikumaink használóit, hogy az életük minél több területén törekedjenek a környezetkímélő megoldásokra.”
Tudatosságra való törekvés
A kozmetikumok környezetbarátabbá tétele nem csak a csomagoláson keresztül lehetséges. A minimalista design alkalmazása és a Green Certificate-val ellátott nyomdák használata is ehhez visz közelebb. Kisebb piacokon, a termelő és a fogyasztó közötti csekély földrajzi távolság esetén már bizonyos termékeknél megoldható a csomagolásmentes gyártás és szállítás úgy, hogy közben a termék minősége nem sérül.
„A Vintage Beauty gyártási folyamatai során a disztribúciós lánc hosszát is az elsődleges szempontok között tartjuk számon – mondja Szakonyi Eszter. – A disztribúciós lánc azt az utat jelenti, amit az alapanyagoktól kezdve a gyártáson át a vásárló polcáig a termék szó szerint bejár. Ennek az útnak minél rövidebbnek kell lennie, hiszen minél több kilométernyi szállítással jár a termék átvitele egyik állomásról a másikra, annál nagyobb lábnyomot hagy a Földön. Mi kiemelten figyelünk arra, hogy ha lehetséges, az alapanyagot helyileg szerezzük be, és a termékeket is helyben, a saját gyártóüzemükben állítsuk elő.”