A kávékedvelők több mint fele rendszeresen vagy alkalmanként fogyaszt jegeskávét a nyári hónapokban. Sokan a kánikulában bárhol, bármikor örülnek egy hűsítő italnak – derült ki a Costa Coffee és a gkid 2023 júniusában készült közös reprezentatív kutatásából.
A forróságban különösen jól tud esni egy pohár jegeskávé, és általánosságban elmondható, hogy a magyar kávékedvelők is szívesen választják a hűsítő változatokat a nyári időszakban. A kutatásban résztvevők több mint fele (52 százalék) iszik jegeskávét alkalmanként vagy rendszeresen.
A május végén végződött 12 hónapos időszakban a Nielsen piackutató adatai szerint magyar kiskereskedelmi kávépiac 82,8 milliárd forint nagyságú volt. A piac értékben 20%-kal bővült, ugyanakkor az értékesített kávé mennyisége volumenben 11%-kal 18,2 millió tonnára csökkent a megelőző évhez képest. A kávé ára jelentős részben az alapanyag drágulása és a gazdasági környezet alakulása miatt emelkedett, kisebb mennyiséget vásároltak a fogyasztók. A magyar kávépiacon továbbra is az őrölt kávé piaca jelenti a legnagyobb részpiacot, míg a Coca-Cola HBC Magyarország által képviselt márkák – a Costa Coffee és a Caffè Vergnano – szempontjából legfontosabb a szemes kávék és a Nespresso kompatibilis kapszulák piaca. A május végével zárult 12 hónap során az egy évvel korábbihoz képest a szemes kávé értékesítése mennyiségben minimális mértékben, 3%-kal 3,7 millió tonnára csökkent, míg a Nespresso kompatibilis kapszulák piaca volumenben nem csökkent, sőt kismértékben még nőtt is, 501 ezer kg-ról 503 ezer kg-ra. E két prémium szegmensben (szemes és kapszulás kávé) az árak emelkedése ellenére sem csökkent érdemben a fogyasztás, a minőséghez szokott fogyasztók megmaradtak szokásaiknál.
A minőségi kávé iránti igény akkor is fontos szempont, ha igazi élményt kínáló jeges változatot fogyasztanánk. A júniusban készült kutatásból kiderült, hogy a fogyasztók körében a legfelkapottabb típus a fagylaltos kávé (43 százalék) és a cappuccino freddo (40 százalék), de népszerű még a fogyasztók körében a frappé (27 százalék) és az espresso freddo (24 százalék) is. A nők kedvence a fagylalttal készült kávé a nyári időszakban (49 százalék), míg a férfiak leginkább a mediterrán országokban közkedvelt cappuccino freddót (37 százalék) választják.
A nők és a fiatalok kedvence
A jegeskávé fogyasztása a nők körében jellemzőbb. Miközben a nők 60 százaléka iszik jeges kávéitalokat, a férfiak esetében ez az arány csupán 45 százalék. Érdekesség, hogy a fiatalabb válaszadók közül többen fogyasztják a hideg változatokat: tízből tíz 29 év alatti válaszadó iszik valamilyen rendszerességgel jegeskávét, míg a 30-39 év közöttiek esetében tízből már csak heten mondták ezt, és a kor előrehaladtával még tovább csökken az arányuk.
A jegeskávé a délután fénypontja
Sokan szeretik egy csésze forró feketével kezdeni a napjukat, de a jegeskávét a legtöbben (68 százalék) inkább a délutáni órákban isszák. Délelőtt a válaszadók 36 százaléka tart szünetet egy hűsítő ital mellett, míg 21 százalék inkább reggel szereti elfogyasztani a hideg kávéitalát. A nap végén a legfiatalabb korosztály jegeskávézik átlagon felül, a 18-29 évesek 14 százaléka akár este is megiszik egy pohárral a frissítő italból, míg az összes válaszadó körében mindössze 5 százalék ez az arány.
Bárhol, bármikor jólesik
A Costa Coffee és a gkid kutatásában részt vevők 40 százaléka nyáron bárhol, bármikor szívesen elfogyaszt egy frissítő kávéitalt. Az összes válaszadó 33 százaléka otthon, családi körben szeret meginni egy jéggel is megbolondított feketét, ugyanakkor mindez a 18-29 évesek csupán 6 százalékára jellemző. A fiatalok 69 százaléka szívesen jegeskávézik akár egyedül is, 49 százalékuk pedig inkább ellátogat egy kávézóba az élményért.
A hétköznapok örömforrása
„A nyári kávéfogyasztási alkalmak elengedhetetlen kelléke a jegeskávé, amely már évszázadok óta nyújt frissítő kávéélményt a fogyasztó számára. A receptek országonként eltérőek, számtalan elkészítési mód létezik a világon, amelyek közül lehetetlen legjobbat választani és nem is kell: a kávéélményt a minőségi alapanyag, az egyéni preferenciák és a kreativitás határozza meg. A jegeskávé nem szimplán egy energiát adó ital, hanem szinte desszert, amely a hétköznapok öröm és élvezetforrása, kiszakít a valóságból és elhozza számunkra a nyár legjobb pillanatait” – mondta Gávris Iván, a Coca-Cola HBC Magyarország kávészakértője.
A magyarok nyitottak a specialitásokra
A kutatásban résztvevők túlnyomó többsége (72 százalék) nyitott arra, hogy nyáron a megszokottól eltérő kávéspecialitásokat kóstoljon meg. 41 százalékuk az érdeklődését felkeltő újdonságokat próbálja ki, 17 százalékuk a helyi különlegességeket szereti megkóstolni, míg 14 százalék bármilyen kávéspecialitásra nyitott. A válaszadók 28 százaléka inkább nem kockáztat, és marad a jól bevált kávéjánál. A nők e tekintetben nyitottabbak az újdonságokra, mint a férfiak, és főként a legfiatalabb korosztály keresi a különlegességeket. A 18-29 éves korosztály 45 százaléka minden kávéspecialitást szívesen megkóstol.