Hadat üzen az élelmiszerpazarlásnak és az egészségtelen ételeknek az Unilever

Hírek Kiemelt

Az Unilever nagyszabású program elindítását jelentette be a fogyasztók egészségesebb táplálkozásának elősegítése és az élelmiszer-előállítás környezetterhelésének csökkentése érdekében. Ennek keretében vállalja, hogy

  • 1 milliárd euróra növeli a növényi alapú hús- és tejtermék-helyettesítő termékek (pl. a The Vegetarian Butcher, vagy a vegán Magnum és Hellmann’s majonéz) éves forgalmát;
  • a felére csökkenti az élelmiszerhulladék mennyiségét;
  • megduplázza az egészségesebb összetevőkben gazdag élelmiszertermékek arányát a portfóliójában;
  • továbbfejleszti kalória-, só- és cukorcsökkentési programját.

Az Unilever új, nagyszabású programot indított Future Foods, azaz a Jövő élelmiszerei néven, amellyel két fő célt tűzött ki: segíteni a fogyasztóknak abban, hogy egészségesebb étrendre térjenek át, valamint csökkenteni a globális élelmiszer-ellátási lánc környezetterhelését. E célok megvalósítása érdekében a társaság elkötelezte magát amellett, hogy

  • a korábban vállalt 2030 helyett már 2025-ig a felére csökkenti annak az élelmiszerhulladéknak a mennyiségét, amely a vállalat a közvetlen működése kapcsán, a gyártástól a termékek boltokba kerülésééig keletkezik;
  • szintén 2025-ig megduplázza azon termékeinek számát, amelyek pozitívan járulnak hozzá az emberek változatos tápanyagbeviteléhez, azaz érdemi mennyiségű zöldség-, gyümölcs-, fehérje-, valamint mikrotápanyag-tartalommal (pl. vitaminok, cink, vas, jód) rendelkeznek;
  • folytatja kalória-, só- és cukorcsökkentési programját, a teljes termékpaletta tekintetében, így
    • 2022-re az Unilever élelmiszerportfóliójának 85%-a hozzájárul ahhoz, hogy a fogyasztók sóbevitele ne haladja meg a WHO napi 5 grammos ajánlását;
    • 2025-re a vállalat csomagolt jégrémei adagonként legfeljebb 22 gramm cukrot, illetve 250 kcal energiát fognak tartalmazni.

Szintén a Future Foods program része az a célkitűzés, amely egymilliárd euróban határozta meg a vállalat növényi alapú hús- és tejtermék-helyettesítő élelmiszereitől elvárt éves forgalmat a következő 5-7 év során. E növekedés motorját részben a – hazánkban a Burger King Rebel Whopper szendvicseiben debütált – The Vegetarian Butcher márkához tartozó húshelyettesítő termékek, részben pedig az Unilever olyan hagyományos márkáinak, mint a Hellmann’s és a Magnum portfóliójában található vegán változatok palettájának bővítése adja. Ez amellett, hogy találkozik az egyre növekvő fogyasztói igényekkel, fenntarthatósági szempontból is fontos, hiszen amint arra az EAT-Lancet 2019-es jelentése rámutatott, a növényi alapú élelmiszerekben gazdag, illetve kevesebb állati eredetű táplálékot tartalmazó étrend előnyös mind a fogyasztó egészsége, mind pedig a környezet szempontjából[1].

„Ma már közismert, hogy a jelenlegi globális élelmiszer-ellátás lánc nem méltányos és nem is hatékony. Világszerte egymilliárd ember éhezik[2] , miközben kétmilliárd ember elhízott vagy túlsúlyos[3], az összes megtermelt élelmiszer egyharmadát pedig kidobják[4]. Az állattenyésztéses mezőgazdaság – a fosszilis üzemanyagok után – a második legnagyobb üvegházhatású gázkibocsátással járó tevékenység, továbbá az erdőirtás, a víz- és légszennyezés, valamint a biodiverzitás csökkenésének legfőbb oka[5] – mondta Hanneke Faber, az Unilever élelmiszer-üzletágának elnöke.

„A nem megfelelő táplálkozás a társadalom egyébként is legkiszolgáltatottabb rétegeit érinti negatívan. Ez Magyarországon sincs másként, ezért adományoztunk az elmúlt hónapokban otthontalanok számára a Budapest Bike Maffia közreműködésével több ezer darab, 100%-ban természetes anyagokból készült Urban Monkey gyümölcs-, illetve zöldséglevet, így segítve az érintettek kiegyensúlyozottabb táplálkozását” – mondta Hajdics Katalin, az Unilever Magyarország kiskereskedelmi élelmiszer-üzletágának vezetője.

[1] https://eatforum.org/content/uploads/2019/01/EAT-Lancet_Commission_Summary_Report.pdf

[2] https://www.oxfam.org/en/research/billion-hungry-people

[3] https://eatforum.org/learn-and-discover/more-than-two-billion-people-overweight-or-obese/

[4] https://www.bbc.co.uk/news/world-europe-13364178

[5]: https://climatenexus.org/climate-issues/food/animal-agricultures-impact-on-climate-change

SOCIAL MEDIA