A digitális világban már nem csak felhasználóként, de aktív szereplőként is jelen vannak a gyermekek – gyakran a reklámokban is, influencerként és influencer gyermekeként. Mire ügyeljenek a megbízók, hogy jogszerűen, etikusan, a gyermekek emberi méltóságát és digitális lábnyomát is figyelembe véve járjanak el? Erről ad ki ajánlást az ÖRT a Hintalovon Alapítvánnyal együttműködve.
Nem csoda, hogy a gyerekek digitális térben való jelenléte és fiatal (gyermek) influencerek tömege és sikere a reklámozók figyelmét is felkelti. Bár a gyermekekkel való kereskedelmi együttműködéshez (megbízáshoz) a szülő jóváhagyása és együttműködése is szükséges, ez nem mentesítheti a megbízókat, (reklámozókat, ügynökségeket, menedzsereket), hogy a gyermekek emberi méltóságáról, és digitális lábnyomáról elfeledkezzenek. Tisztában van-e azzal a gyermek szereplő, hogy a digitális világra oly jellemző életképek, pillanatok, a gyermek mindennapjainak részét képező nyafogás, hiszti vagy maszatosság bemutatása adott esetben kereskedelmi célokat szolgál? Számos olyan szempontot fogalmaz meg ajánlás, amelyre bizony gondolni kell.
„A Hintalovon Alapítvány dr. Gyurkó Szilvia vezetésével az egyik legtekintélyesebb gyermekjogi szervezet Magyarországon. Figyelmük a gyermekek digitális térben való megjelenésére, és ezen belül a kereskedelmi kommunikációban való szereplésükre is kiterjed. Hatalmas tudásuk, hazai és nemzetközi tapasztalatuk alapján nagy megtiszteltetés volt együttműködni velük, hogy a szakma számára a gyermekjogi és etikai szempontokat megfogalmazzuk” – mondta Gerendi Zsolt, az ÖRT főtitkára.
„A Hintalovon Alapítvány számára nagyon fontos az ÖRT felkérésére végzett szakmai munka a gyermekek reklámokban való szereplésének minimum szabályairól. Bízunk benne, hogy a 15 tagú szakmai Tanácsadó Testülettel együttműködve készített ajánlás kellő inspirációt és jól használható szakmai kereteket nyújt majd a piaci szereplőknek. Gyermekjogi szempontból az volt az elsődleges célunk, hogy olyan támpontokat adjunk a jogszerű és a gyermekek érdekeit szem előtt tartó reklámok készítéséhez, amelyek már most megvalósíthatóak. Ezáltal az elkészült ajánlás már rövid távon is jelentősen hozzájárulhat a gyerekek érdemi, valódi hozzájáruláson alapuló, erőszakmentes, és magánéletük védelmét jobban szem előtt tartó reklámokhoz” – fogalmazott Gyurkó Szilvia, a Hintalovon Alapítvány vezetője.
„Meggyőződésem, hogy a közös bölcsesség, a gyermekjogi és a reklámpiaci ismeretet ötvöző tudás remek, erősen megfontolandó és jól használható ajánlásokat fogalmaz meg” – hangsúlyozta Fazekas Ildikó, az ÖRT igazgatója. Az ajánlás közzétételén túl az ÖRT tagjainak workshopot szervezünk, sőt közvetlenül az influencerek számára tréninggel is készülünk – tette hozzá Fazekas.
(Nyitóképünk illusztráció, tavaly májusban, az ICAS, az önszabályozó világszervezet párizsi tanácskozásán készült)