Idén tavasztól két új célcsoporttal bővül a Coca-Cola Magyarország fiatalok munkaerőpiaci elhelyezkedését segítő #énjövőm programja. A Jamba Alapítvánnyal és a Nők a Tudományban Egyesülettel közösen már fogyatékossággal élő fiataloknak és középiskolás lányoknak is szerveznek pályaválasztásra és munkaerőpiaci készségek fejlesztésére fókuszáló workshopokat. A program célcsoportjainak sajátosságait, szakértői interjúk és résztvevői beszámolók segítségével, az #énjövőm nemrég indított podcastja mutatja be.
Míg a McKinsey Intézet 2015-ös jelentése szerint a világ GDP-jének 11%-os növekedését hozná, ha több fiatal lány választana STEM, vagyis műszaki, tudományos és technológiai pályát, addig itthon arányaiban még mindig kevesebb lány dönt ezen területek mellett, sokan pedig lemorzsolódnak az ezekhez kapcsolódó nemi sztereotípiák hatására. A Nők a Tudományban Egyesület (NaTE) azon dolgozik, hogy a területek iránt érdeklődő középiskolás lányoknak segítsen a pályaválasztásban és az érvényesülésben. Az #énjövőm program célja ezzel egyidőben az, hogy olyan workshopokat kínáljon a pályaválasztás előtt álló vagy munkakereső fiataloknak, amelyek hozzásegítik őket a sikeres elhelyezkedésen túl saját elvárásaik jobb megértéséhez is. Feltérképezhetik, melyek a számukra leginkább megfelelő területek, vagy milyen munkavégzési forma illik hozzájuk. A kettő metszetében az önismeretre, kommunikációra és tárgyalási készségekre fókuszáló workshopok állnak, amelyeket idén tavasztól közösen szervez a NaTE és az #énjövőm.
„A STEM területeken való helytállás egyik legnagyobb kihívása a nők számára a külső elvárásoknak való megfelelés és az ezekkel való megküzdés. Úgy gondolom, rendkívül fontos, hogy a lányok önismeretet és kommunikációt is tanuljanak, hiszen aki ismeri az asszertív kommunikációt, ügyesebben ki tudja majd vágni magát azokból a helyzetekből, amikor úgy kell önmagát képviselnie, hogy közben különböző nemi sztereotípiákkal szemben lép fel” – mondta el Réti Mónika, a Nők a Tudományban Egyesület szakértője.
A fogyatékossággal élő személyek esetében a Jamba Alapítvánnyal dolgozik együtt a program. Közös céljuk, hogy gyakorlati tudással és olyan készségekkel ruházzák fel a résztvevőket, amelyek által könnyebben megtalálhatják a helyüket a munkaerőpiacon.
„A társadalom gyakran passzív, elesett, sajnálatra méltó csoportként gondolkozik a fogyatékossággal élő emberekről, pedig ha ugyanolyan lehetőségeket kapnak az élet különböző területein, mint a többségi társadalom tagjai, akkor ugyanúgy teljes életet élhetnek. A teljes élet része a munkalehetőség a nyílt munkaerőpiacon és a karrier kiépítésének lehetősége is. Azt tapasztaljuk, hogy a karrierindításkor, és annak továbblendítésekor a fogyatékossággal élő álláskeresőknek ugyanúgy jól jönnek a gyakorlati tanácsok, mint bárki másnak. Ebben segít az #énjövőm program tudástára, melynek segítségével önismerettel és gyakorlati eszközökkel támogathatjuk az álláskeresőket. Különösen hasznos a program során, hogy a résztvevők biztonságos környezetben fedezhetik fel és élhetik meg erősségeiket, miközben ezek asszertív kommunikációjához eszközöket és gyakorlási lehetőséget is kapnak” – mondja Pásztor Sára, a Jamba társalapítója.
A fogyatékossággal élő álláskeresők és a középiskolás lányok bevonásával az #énjövőm program így már nyolc különböző célcsoport fejlesztésén dolgozik: a friss végzősök, egyetemisták, hátrányos helyzetű roma fiatalok, kismamák, fiatal vállalkozók mellett kiemelt figyelmet fordítva a fiatal nők képzésére is. A különböző célcsoportok nehézségeit és lehetőségeit a program nemrég indított podcastja részletesen is bemutatja, szakértői interjúk és résztvevői beszámolók segítségével. A podcast áprilisi adásában a NaTE, a májusi adásában várhatóan pedig a Jamba is bemutatkozik majd.
Az #énjövőm programról
Az #énjövőm programot 2017 őszén indította a Coca-Cola HBC Magyarország, azzal a céllal, hogy a 18-35 év közötti fiataloknak segítsen a munkaerőpiaci elhelyezkedésben. A program során szakképzett trénerek tartanak ingyenes, egynapos workshopokat a résztvevőknek, akik többek között önismeretben, állásinterjúra való felkészülésben, önéletrajzírásban, közösségi média használatban és vállalkozás indításban kapnak segítséget. A 18-35 év közötti nem dolgozó és nem is tanuló fiatalok mellett a workshopok elérhetők hátrányos helyzetűeknek, kismamáknak, fiatal nőknek, kisgyermekes szülőknek, fiatal vállalkozóknak, fogyatékossággal élő fiataloknak és középiskolás lányoknak is. A személyes workshopok mellett a www.enjovom.hu oldalon online tananyagok is elérhetők, amelyek elsősorban azoknak segítenek, akik a távolság, vagy időhiány miatt nem tudnak részt venni a személyes eseményeken. A programot 2019 óta együtt szervezi a Coca-Cola HBC és a The Coca-Cola Company, fókuszba állítva a fiatal nők, a kismamák, kisgyermekes szülők fejlesztését is.
A Jambáról
A Jamba egy 2019-ben létrehozott online és személyes közösségi felület, melyet fogyatékossággal élő emberek karrierútjának támogatására hoztak létre. Képzésekkel, tanácsadással és kapcsolatok létrehozásával támogatnak munkahelyeket és fogyatékossággal élő embereket, hogy közösen teremtsék meg a méltó foglalkoztatás feltételeit. Munkájukkal hozzájárulnak a gazdasági egyenlőtlenségek mérsékléséhez, a társadalmi diverzitás elősegítéséhez, valamint a fogyatékossággal élő emberek szociális rendszertől való függésének csökkentéséhez.
A Nők a Tudományban Egyesületről
A Nature-díjas Nők a Tudományban Egyesület több mint 10 éve azért dolgozik, hogy támogassa a nőket és a lányokat a tudományos és technológiai pályán való érvényesülésben. Céljaik elérésének egyik kiemelt eszköze a 10 éves országos Lányok Napja program, mellyel közelebb hozzák a lányok számára a munka világát, elsősorban a mindennapjainkat alakító mérnöki, informatikai és természettudományokhoz kapcsolódó szakterületeket.