Eközben a hazai webáruházak közel felében még mindig nem lehet online fizetni. Egészében viszont inkább pozitív a kép.
Bővülés az e-kereskedelmi piacon
Folyamatosan bővül az e-kereskedelem, nő a vásárlók száma és valamelyest az átlagos kosárérték is emelkedett – derül ki az Olcsóbbat.hu és az UNAS partnereik körében végzett felméréséből. A hagyományos úton is forgalmazók több mint negyede úgy nyilatkozott: online felületen már többet értékesítenek, mint hagyományos módon.
Tavaly a webáruházak több mint kétharmadának emelkedett a forgalma és növekedett vásárlói száma. A forgalom értéke és a vásárlók száma terén növekedésről beszámolók fele szerint érdemben nőt a mobilról érkező forgalom. A stagnáló webáruházak harmada szerint is nőtt a mobilról érkező látogatók és vásárlók száma.
A válaszadó webshopok kínálatában a számítástechnikai cikkek, a háztartási eszközök, a kozmetikumok és a játékok vannak jelen a legnagyobb arányban.
Sokan keveset
A számok alapján ugyanakkor nagyon fragmentált a piac: a hazai partner webshopok 5 százaléka szolgál ki napi 50 vagy több megrendelést, az e-kereskedők háromnegyede azonban kevesebb mint 10 rendelést kap naponta.
A kutatásban résztvevő webshopok kétharmadának 200-nál kevesebb látogatója van, naponta 6 százalékuk fogad több mint 1500 látogatót. Háromnegyedüknek 4 százalék alatti konverziós rátája van, ötödüknek 1 százalék alatti a konverziója.
A többség átlagos kosárértéke 6000 és 15000 Ft közé esik. Tizedüké haladja meg a 30000 forintot.
Sokan fejlesztenek
Az elmúlt időszakban a webshopok közel fele végzett kisebb-nagyobb átalakítást oldala működésében, míg közel ennyien változtattak az áruház kinézetén, megjelenésén. A 2013 előtt is működő webshopok ötöde mondta mindössze, hogy honlapján nem történt átalakítás, fejlesztés.
A jövőben marketingeszközeik, közösségimédia-megjelenésük, illetve a termékek száma és megjelenése kapcsán szeretnének fejleszteni az internetes kereskedők. 2014-ben a legnagyobb arányban a 2006 és 2010 között alapított online boltok terveznek fejlesztéseket indítani.
Sajnos a hazai webáruházak közel felében még mindig nem lehet online fizetni. Ötödük használ hagyományos banki modult, harmaduk pedig bankoktól független fizetési szolgáltatást alkalmaz.
Így mérnek és marketingelnek
Működése hatékonyságát a boltok több mint háromnegyede a Google Analytics használatával méri. A Google-t másodikként a webshopok egyedi fejlesztésű programjai követik.
Az e-kereskedők által alkalmazott marketingeszközök közül vezetnek az ár-összehasonlító oldalak (70%), melyeket a közösségi média (68%) és a hírlevelek (65%) követnek. Az egy évvel korábbi adatokhoz képest kevesebben használnak banneres megjelenést és már kicsit kevesebben használnak hírlevelet.
A közösségi média még mindig meghatározó a webshopok számára. Az áruházak 99 százaléka használja kommunikációjában a Facebookot. A Google+-on a webhopok 36 százaléka van jelen, a YouTube-ot pedig a hazai áruházak negyede használja rendszeresen.
Fizetett hirdetésre a webshopok harmada 10 és 50 ezer forint között költ egy hónapban. 22% 10000 forintot sem szán fizetett hirdetésekre, 39% több mint 50 000 forintot költ el havonta, amiből 3% esetében ez az összeg 1 millió forint fölött van.