Seth Godin tette fel a kérdést egy ismert podcastban, hogy vajon ki írta be a munkaszerződésébe valakinek, hogy a média- és marketingkommunikációs szakma sose fog átalakulni? Változik, és változni fog még jobban. Seth szerint ez természetes.
Szerző: Dickinson Andrea
Nem telt el nap és nem volt olyan konferencia, podcast vagy sajtómegjelenés, ahol nem az AI megjelenése által kiváltott félelmekről, netán lehetőségekről lett volna szó.
Abban mindenki megegyezik, hogy rövidtávon az AI nem fogja elvenni a marketinges és ügynökségi munkahelyeket. Abban is mindenki egyetért, hogy az AI beintegrálódik a munkafolyamatokba, és hogy a szakma jövője a digitalizáció. A kapcsolódó adatvezérelt marketing még jobban beépül majd a napi marketing-operációs működésbe. Szemmel láthatóan változik a szakma és ez azt is jelenti, hogy a munkaköröknek is változniuk kéne.
Ennek ellenére, ma is ügyfélkapcsolati szakembereket, SEO, PPC és social media managereket, art direktorokat és copywritereket keresnek az ügynökségek.
Ugyanakkor, ha valaki nemzetközi munkakereső portálokon böngészik ma a média és kommunikációs állások között, akkor azt látja, hogy ott már olyan pozíciókra keresnek jelölteket, mint pl. Content Curator az Art Director helyett, Metaverse Ecosystem manager, AI Ethicist, vagy mondjuk, az én nagy kedvenceim, a Scenario Designer (külön utánanéztem mi a csuda ez, kiderült, stratégiai tervező agilisan működő ügynökségeknek, marketing szervezeteknek) – és a Disruptive Innovation Manager, de nem hiányzik az AI SEO specialist és a Virtual Reality Designer sem, vagy Insight kutató helyett a Cyber pszichológus.
Ebben az új digitalizált, erősen fragmentált és szét-streamelt médiavilágban a régi értelemben vett kreativitás szó új értelmezést nyer. Vagy inkább visszakapja eredeti jelentését: előremutató, problémamegoldó, újat teremtő.
Abban ugyanis szintén mindenki egyetért, hogy a média és a marketing másik jövője a kreativitás.
Azoknak, akik már innovatív módon értelmezik a kreativitást és multidiszciplinárisan közelítik meg a marketinget, nincs okuk félni. Ők tudják már, hogy nem egyfajta kreativitás létezik, hanem annyiféle kreativitás van, ahányféle probléma. Igy beszélünk technológiai, fizikai, pszichés, intellektuális, szociális, nyelvi, vizuális, érzelmi kreativitásról és a kreatív alkotó tevékenységet manapság is már ebben a kontextusban értelmezik. Igy a marketinget is.
Ha mi is így értelmezzük, akkor a mi szakmánkban is új üzleti modelleknek, új gondolkozási sémáknak-módszertanoknak, teljesen új munkaköri leírásoknak és új folyamatoknak, valamint (sajnos) teljesen új kompenzációs modelleknek kéne megjelennie. Innovációra van szükség – nemcsak külföldön, de az itthoni kreatíviparban is, melynek a média és a marketingkommunikációs szakma szerves része.
Ehhez azonban egy újfajta marketingszemléletre és újfajta ügynökségekre lenne szükség. Mondhatni új operációs programra.
Akkor talán újra szexi lenne a kommunikációs szakma itthon is, és újra bevonzaná a kíváncsi, reziliens, és valóban kreatív fiatal tehetségeket – pont úgy, mint régen.