A technológiai beruházások gyakran költségesek, az új rendszerek integrációja időigényes lehet. Emellett a vállalatoknak szembe kell néznie az adatbiztonsági kockázatokkal, valamint a digitális kultúra és szemléletmód bevezetésének kihívásaival is.
A fentieket számba véve sokan elbizonytalanodnak, vagy épp ellenkezőleg, megfontolatlanul elsietett lépéseket tesznek – ezek az esetek leggyakrabban eredménytelenséget és csalódottságot szülnek.
A 4D Soft szoftverfejlesztő cég csapata utánajárt, hogy a hazai vállalatoknál hol akadhatnak el ezek a törekvések. Készítettek egy – nem reprezentatív – LinkedIn felmérést a digitalizációt leggyakrabban akadályozó tényezőkről.
“Csináljuk, de nincs eredménye”
A felmérés alapján sok vállalat elindítja a digitális transzformációs folyamatokat, azonban azok nem érik el a várt eredményeket. Ennek oka lehet, hogy nincs a lépések mögött átgondolt stratégia, vagy a változások bevezetése a megfelelő kommunikáció és a munkatársak ebből fakadó elköteleződésének hiánya miatt elbukik. Előfordul, hogy a vállalatok elmozdulnak a kitűzött cél felé, azonban nem megfelelő módszerekkel mérik a haladást, de az is gyakori probléma, hogy irreálisan rövid idő alatt szeretnének jelentős változásokat elérni.
“Még nem kezdtük el”
Nagy számban vannak azok a vállalatok, akik ugyan felismerték a digitalizáció szükségességét, de mégsem tudtak vagy akartak még elindulni ezen az úton. Ennek hátterében gyakran az áll, hogy nincs egy kidolgozott digitális transzformációs stratégiájuk, vagy a szervezeten belül nem állnak rendelkezésre a szükséges kompetenciák. Ezek a cégek sokszor a start vonalnál toporogva nézik végig, ahogy versenytársaik elhúznak mellettük.
De mit lehet ilyenkor tenni? Ahelyett, hogy hirtelen átgondolatlan döntéseket hoznánk, érdemes megállni egy pillanatra, körbenézni és szakértői segítséget kérni. Sokszor egy end2end megoldásokat kínáló külső partner bevonása jelentheti a megoldást, mert egy tapasztalt partner segít elkerülni a projekt során azokat a buktatókat, amelyekbe mások már belefutottak és a vállalattal együtt gondolkodva olyan digitális transzformációs célokat tűznek ki, amelyek reálisan megvalósíthatóak.
Összességében elmondható, hogy a digitális transzformáció sikere tehát nem csupán technológiai kérdés, hanem stratégiai gondolkodást, változáskezelést és kitartást igényel. A szakértők megfelelő időben való bevonása gyakran döntő tényező lehet abban, hogy az átalakulás gördülékenyen és eredményesen valósuljon meg.