Az RTL Klub programigazgatója szerint ezek lehetnek a jövő sikerműsorai Magyarországon is

Hírek Kiemelt

A Nagy Kreatív Nap online rendezvény keretében Kolosi Péter, az RTL Magyarország vezérigazgató-helyettese és egyben programigazgatója „Hogy a tévében nincs semmi újdonság?” című előadásában a tévéformátumok világába kalauzolta el az érdeklődőket, valamint azt is elárulta, hogy ki lesz a Konyhafőnök-család új, édesszájú tagjának, a még idén képernyőre kerülő Mestercukrásznak a műsorvezetője.

 

A szakember előadásában vázolta, hogy a pandémia radikálisan megváltoztatta a televízióműsor-készítés lehetőségeit, lényegesen nehezebbé tette azt, vagy éppen ellehetetlenítette, de a járványtól függetlenül is évről évre kevesebb formátum utazik a világban, azaz mutatják be több mint két országban.  Mindez azt is jelenti, hogy a tévézésben egyre fontosabbá válik a fikció és a lokális tartalom.

 

Diagram 1. Szórakoztató formátumok globális mozgása évről-évre

 

Kolosi Péter vázolta (Diagram 1), az elmúlt tíz évben megfeleződött a nem fikciós utazó formátumok száma, vagyis a televíziózás ez a része ma fele annyira nemzetközi, mint tíz éve volt, amelynek egyik okaként azt jelölte meg, hogy az elmúlt tíz évben jelentősen megnőtt a tévében a fikciós tartalom és az erre fordított műsoridő.

A Kolosi Péter utalt arra (Diagram 2.) a kevésbé ismert tényre, miszerint tévéformátumok terén Európa igen is fontos szereplő, és nem is az amerikai formátumok utaznak a legtöbbet a világban.

 

Diagram 2. Formátum-exportőrök 2020-ban

 

Megemlítette, hogy Dél-Korea az Álarcos énekessel, majd a showműsor ötletét tovább gondoló I Can See Your Voice-szal is meghódította a világot. Majd a formátumok felsorolását a Lego Masters-szel folytatta, amelyet csak tavaly öt országban mutattak be.

A szakember előadásában kitért az ügyességi játékok jelentőségére is. Míg a holland Marble Maniaban az üveggolyók hoznak nyereményt, addig a Mute it című műsorban a néma csend a lényeg, és az, hogy az akadálypályán a játékos 50 decibelnél ne csapjon nagyobb zajt, vagy éppen az ITV Stacking it című műsorát említette, ahol jó magasra és minél több dolgot kell egymásra pakolniuk játékosoknak.


 

Az előadásból nem maradhattak ki a tehetségkutatók sem, amelyek közül a Got Talent, a Voice vagy az X-Faktor szinte mindenütt mond valamit a nézőknek. Persze ezek mutációi is megjelentek: a CBS például Amerika legkeményebb fizikai munkását keresi, az NBC Dwayne Johnsonnal, a Sziklával fémjelzi a The Titan Games című műsorát, ami az egyik legnagyszabásúbb produkció az utóbbi években, és persze vannak olyan tehetségkutatók is, amelyekben a tehetségkutatást egy game show-val kombinálják. Ilyen például a Game of Talents.

 

 

Kolosi Péter a Nagy Kreatív Napon árulta el, hogy a nézők még ebben az évben láthatják a Konyhafőnök legújabb, édesszájú tagját, a Mestercukrászt, amelynek háziasszonya a cukrászatban is járatos Liptai Claudia.

A gasztro témájú műsorok nyomán haladva beszélt arról, hogy a nemzetközi formátumok ezen a téren is új kihívás elé állítják a versenyzőket, például a Snackmastersben, ahol nem valami fantasztikusat kell alkotni, hanem ahelyett, hogy egyszerűen levennék a Snickerst a boltban a polcról, azt kell a konyhában elkészíteni.


 

A tévéműsoroknak a konyhán túl egy étterem vendégtere is helyszíne lehet. Több olyan új formátum is van, amely olyan embereket hoz össze egy asztalhoz, akik a való életben legszívesebben messziről elkerülnék egymást. Ilyen az Eating with the enemy is.

A szakember kiemelte, hogy az igazi tévé reagál a társadalmi folyamatokra, hiszen maga is része a társadalomnak. Ennek kapcsán említette meg a The Trashmasters című műsort, amelyben kidobni semmit nem szabad, ha szemetet termelnek, szó szerint viselniük kell a következményeit.

A felsorolásból nem maradhatott ki a párkeresés témaköre sem. A TV Now-n, a német RTL fizetős digitális felületén mutatkozott be a Bachelor meleg változata, a Prince Charming, amely hamarosan Lengyelországba is megérkezik, sőt már készül a műsor leszbikus változata, a Princess Charming is. A párkeresésen túl Japánban a kulturált elválás is showműsor témája lett, így a Happily ever apartban boldogtalan házaspároknak és barátaiknak válási ceremóniát követhetik a nézők.


 

Az előadás résztvevői kalandjátékok tekintetében Hollandiába tértek vissza, ahol az idei év egyik legnagyobb sikerében, a Traitors című kalandjátékban a celeb játékosoknak azt kell kitalálniuk, hogy vajon ki az áruló közöttük.

Kolosi Péter utalt rá, hogy bár a felsorolás koránt sem teljes, de valószínűleg több olyan formátumról is esett szó, amelyek a következő években egyre több helyen lesznek ismertek a világban, és sikerüktől függően jó eséllyel előbb-utóbb a magyar nézők is megismerhetik majd őket.

 

Diagram 3. Top utazó formátumok 1997 óta

 

Végezetül pedig elmondta, hogy a kereskedelmi televíziózás magyarországi kezdete, azaz 1997 óta a diagramon látható a harminc formátum (Diagram 3.) lett nemzetközileg a legsikeresebb. Ezeknek a nagy része pedig a magyar nézőknek is ismert: a harmincból 24-et mutattak be a televíziók, és további olyan hármat, amelyekkel szintén találkozhattak a nézők, igaz, nem az eredetivel, hanem mondjuk úgy, hogy tagadhatatlan inspiráció alapján megalkotott magyar változattal.

SOCIAL MEDIA