Ezen átvételi mód mellett elsősorban az elérhetőség és a rugalmasság szól. Az online vásárlók csomagátvételi szokásait a GKI Digital vizsgálta.
Mára a webáruházak átlagosan legalább háromféle lehetőséget kínálnak a vásárlóknak, de nem ritka a 4-5 átvételi mód felajánlása sem. A GKI Digital prognózisa szerint ráadásul a sor idén tovább bővül a hamarosan induló önkiszolgáló terminálokkal.
A logisztikai paletta bővülésének legfőbb oka, hogy az online vásárlás a vevők többségénél már nem csak arról szól, hogy a weben a hagyományos bolti árnál olcsóbban tudják beszerezni a választott terméket. Egyre jellemzőbb, hogy a döntésben az ár mellett a szolgáltatások minősége is komoly szerepet játszik. Az áruházi szolgáltatások értékelésekor pedig döntő szerep jut a kézbesítési/átvételi módoknak is.
A szempontok átrendeződését támasztja alá a vásárlási motivációk vizsgálata is. Ezek alapján, első helyen a kényelem szerepel (58%), amit az áttekinthetőbb választék követ (51%) és csak ezután kerül említésre, harmadikként a sokáig legfontosabbnak tartott ár (47%).
A fogyasztói tudatosság, a logisztikai választék bővítése, illetve az online boltok hagyományos irányba történő terjeszkedése folyamatosan alakítja a korábbi évekre jellemző futár-orientált működést, és ezzel párhuzamosan a személyes átvételre épülő vásárlási kultúra irányába mozdulunk el.
A GKI Digital szerint ugyanakkor a közeljövőben még nem várható ettől a futárszolgálatok nagyarányú piacvesztése. Jelenleg a magyar nyelvű webáruházak döntő többsége (88%) kínál vásárlóinak legalább egy szerződött futárszolgálatot, azonban a tranzakciókból való részesedés ez elmúlt 4 évben folyamatos csökkenést követően mostanra csupán 46%
Futárral történő szállítás esetében a vásárlók 42 százaléka emelte ki, hogy akkor választja csomagjának kézhezvételéhez ezt a megoldást, ha nincs más számára megfelelőbb átvételi lehetőség, és a termékét nem tudja bővebb átvételi kínálattal rendelkező, konkurens webshopban beszerezni. Futárt ugyanis nem minden vásárló tud otthonában vagy munkahelyén fogadni, és sokszor gondot jelent az is, hogy nem áll rendelkezésre pontos érkezési időpont. Ehhez képest a bolti átvétel és az átvevőpont rendelkezésre állása jóval rugalmasabb.
Az átvevőpontok megjelenése 2010 elejére nyúlik vissza. A szolgáltatást Pick Pack Pont néven elsőként elindító Lapker Zrt. kezdetben a hírlap kiszállításhoz tartozó, szabad logisztikai kapacitásait töltötte fel az e-kereskedők csomagjaival. Időközben a Magyar Posta is elindította saját szolgáltatását, valamint aktív hálózatépítésbe kezdett az egyik legnagyobb, e-kereskedelemben érdekelt futárcégként számon tartott GLS is.
A GKI Digital korábbi, kínálatoldali kutatásai szerint az átvevőpont piac 2013-ban 1,3 millió csomag-tranzakciót bonyolított. Ennek a háromnegyedét a legkorábban induló, és legnagyobb aktív hálózattal rendelkező Pick Pack Pont szolgáltatás adja. A 2014-re – becslések szerint – másfél milliós csomagszámra növekedő piac súlyát jelzi, hogy idén már minden harmadik személyes átvétellel záruló online vásárlás valamely átvevőpont bevonásával valósul meg.