Az autózáson is spórolnak a magyarok

Hírek

Autózási szokásairól és az újabb, környezettudatos modellekkel kapcsolatos terveikről kérdezte a Generali Biztosító friss reprezentatív kutatása a 18-65 éves hazai lakosságot.

 

A januári eredmények azt mutatják, hogy továbbra is autós nemzet vagyunk, a felnőttek 62%-a rendelkezik ugyanis saját gépjárművel. A válaszokból kiderül, hogy bár a nemeket tekintve nincs jelentős különbség az autótulajok között, leginkább az 50 feletti városiak ülnek volán mögé (36%), míg a 18-29 éves fiatalok (19%) és a Budapestiek (16%) körében egyre kevésbé népszerű ez a közlekedési forma. Elektromos vagy hibrid autót továbbra is csak a magyarok 1%-a vezet, azonban az autósok közel ötöde akár a következő 1-2 évben is átváltana környezetkímélőbb megoldásokra, ha megtehetné.

 

Az autózáson is spórolnak a magyarok, sokan divatból váltanának környezettudatos modellre

Az elmúlt időszakban egyébként a közlekedés terén is összehúzták a nadrágszíjat a magyarok: a válaszadók 61%-a ült autóba jóval ritkábban az elmúlt időszakban. Ennek döntő okaként a megkérdezettek 64%-a a benzinár-emelkedést nevezte meg, de az alkatrészárak és a javítási költségek drasztikus növekedése is visszatartotta a lakosság 17%-át attól, hogy autóba üljön. A fővárosiak és a felsőfokú végzettségűek körében azonban egy másik fontos indok is megjelent a csökkentett autóhasználattal kapcsolatban: ez pedig az otthoni munkavégzés. A válaszadók 10%-a ezt az opciót jelölte meg, ami nem csoda: a home office számos ágazatban tartósan is velünk maradt, a napi munkába-járást tehát megspórolhatják azok, akik számára elérhetővé tette a munkaadója ezt az opciót – így az autóra sincs szükség.

A bizonytalan gazdasági helyzetben persze nem meglepő, hogy sokan alternatív megoldásokon gondolkodnak, és komolyan fontolgatják, hogy hamarosan inkább elektromos vagy hibrid járművet vásárolnak. A Generali tavalyi kutatásának eredményeihez hasonlóan idén is a környezettudatosságot (71%) és az üzemanyagárakat (70%) nevezték meg a válaszadók a váltás legfőbb indokaként, de érdemes megfigyelni, hogy 2022-ben még sokkal kisebb súllyal esett a latba a benzindrágulás (mindössze 53%-os arányban), vagyis az elmúlt évben tapasztalt drasztikus áremelkedés egyre jobban aggasztja az autósokat. Az elektromos vagy hidrid modelleket egyébként főként a 18-29 év közötti fiatalok, illetve a Budapesten élők és a felsőfokú végzettségűek keresik, és a váltásnál új szempontként az is felbukkant, hogy az emberek divatosnak és menőnek tartják a környezettudatos közlekedési formákat (22% nyilatkozott így).

 

Kényelmesek a magyarok, a töltési lehetőségeket kellene bővíteni az igazi robbanáshoz

A klasszikus meghajtású modellekhez ragaszkodó autósok az anyagiak mellett főként a kis hatótávok (57%) miatt nem gondolkodnak a váltásban, a válaszadók fele szerint nehéz lenne megoldani a töltést is, miközben 48%-uk egyszerűen a hagyományos modellek híve, így nem is vágyik más típusú autóra.

A kereskedők is hasonlóan látják a jelenlegi gépjárműpiacot, de még a visszatartó tényezők mellett is egyre nagyobb érdeklődést tapasztalnak a zöld megoldások iránt.

“Az ügyfeleink egyre inkább keresik a környezetbarát alternatívákat, így az elektromos és hibrid motorizáltsággal rendelkező modellek értékesítésének aránya egy év alatt közel 20%-ról 25%-ra nőtt. Bár a hagyományos hajtáslánchoz képest jellemzően drágább modellekről beszélünk, szerencsére számos körülmény könnyíti meg a vásárlóink döntését. Így például a hibrid modellek akár 80-90 kilométeres hatótávval is rendelkezhetnek, ez pedig már reális lehetőség akár a teljes agglomerációból a munkába- és hazajutásra, emellett az elektromos modellek is egyre inkább kompromisszummentes utazást biztosítanak. Céges autó választásakor ráadásul sok helyen már csak zöld rendszámos autót engedélyeznek és ehhez igazítják a kereteket is”  – mondja Szira Roland, a Wallis Motor BMW üzletágvezetője.

 

Fotó: why kei/unsplash.com

 

SOCIAL MEDIA