Átrendeződni látszik a hazai kutatási piac

Hírek

A Piackutatók Magyarországi Szövetsége (PMSZ) szerint Magyarországon közel 5 százalékos gyarapodás figyelhető meg, míg a legutóbbi ESOMAR Global Market Research tanulmány szerint a piackutatási iparág 2014-ben világszinten 0,1 százalékkal, 43 milliárd dollárra bővült.

Észak-Amerika a legnagyobb, a Közel-Kelet a legdinamikusabb

A piackutatókat világszinten tömörítő ESOMAR szerint 2014-ben a legdinamikusabb, 9,1 százalékos növekedést a közel-keleti régió mutatta, jóllehet Észak-Amerika, ahol ugyanez mindössze 0,3% a maga 43 százalékos részesedésével jóval erősebb hatást gyakorolt a globális eredményre.

Európában 0,9% volt a visszaesés, a régió világpiaci súlya azonban még így is jelentős (37%). Az európai trendekkel ellentétesen a volt szocialista tagállamok, valamint több, az EU-hoz később csatlakozott ország (pl. Ciprus) iparági bevétele jelentős gyarapodást mutat.

A legnagyobb piackutatási forgalmat bonyolító országok – Egyesült Államok, Egyesült Királyság, Németország, Franciaország és Kína – együttesen az iparági költés 72 százalékát. adják. Érdekes, hogy míg Kína világgazdasági súlya az Egyesült Államokéval vetekszik, addig piackutatásban a részesedése csak egytizede az amerikainak.

További megállapítások az ESOMAR tanulmányából:

  • A megbízások túlnyomó többsége (82%) helyi megrendelőktől érkezik, míg a nemzetközi megbízások a forgalom 18 százalékát adják.
  • A tavalyi évben a top 6 piaci szereplő a világpiac 42 százalékát képviselte, ami enyhe, 3 százalékos visszaesés az egy évvel korábbi számokhoz képest.
  • A legnagyobb megrendelői szektor változatlanul az ipar, nem meglepő módon ezen belül is az FMCG.
  • A kutatási módszertanokat vizsgálva nem tapasztalható nagyobb változás az egy évvel korábbi megoszláshoz képest: a költés közel háromnegyede (73%) kvantitatív, 16 százaléka kvalitatív módszertannal valósult meg, míg az egyéb módszertanokkal végzett kutatások aránya 11%. Az online adatgyűjtéssel végzett felmérések aránya 25%, ami szintén nem jelent változást az egy évvel korábbi adatokhoz képest.

Így alakult a magyar piac

A hazai cégek hivatalos árbevétel-adatai alapján a Piackutatók Magyarországi Szövetsége (PMSZ) is elkészítette iparági statisztikáját. A 2014-es évben a honi kutatási piac mérete 23,1 milliárd forint volt, ami az európai csökkenéssel ellentétben 5 százalékos növekedést jelent.

A hazai gyarapodás a közepes (2014-ben 200 millió és 1 milliárd forint közötti) és a nagy (1 milliárd feletti) árbevételű cégektől származik, közel azonos arányban.

Az 1 milliárd forint feletti árbevételű vállalatok teljesítménye a szegmens 4 százalékos össz-gyarapodása mellett igen színes képet mutat: egyes cégek nagy, többszáz millió forintos forgalomnövekedést könyvelhettek el, míg mások akár bevételük 10-15 százalékával is csökkentek (szintén százmilliós nagyságrendben). Összességében azonban még így is ők adják a a teljes piac forgalmának több mint felét (55 százalékot), ami 1 százalékkal marad el az előző évi részesedésüktől.

A közepes méretű kutatócégek 35 százalékát adják a teljes hazai piacnak.
Ebben a körben tízből nyolcan növekedtek; a szegmens szereplőinek árbevétele – egy a hazai piacot korábban elhagyó céget nem számítva – összességében 12 százalékkal nőtt a vizsgált időszakban, és a teljes piacból is közel 2 százalékkal nagyobb arányban részesednek, mint egy évvel korábban.

A piacon a 200 millió forint alatti árbevételű kis cégek vannak a legtöbben, összességében azonban csak egytizedét (10%) adják. A 2014-es forgalmuk megközelítőleg az előző évi szintet hozta, noha e szegmensen belül szintén láthattunk jelentős mozgásokat – a cégek közel felének 25 százalékot meghaladó mértékben változott (nőtt vagy csökkent) az árbevétele.

A kutatási piacon a 2015-ös év sem telt eseménytelenül, az organikus piaci mozgások mellett multicégek nemzetközi szintű átszervezése és hazai vezetőváltása vetett hullámokat, von mérleget a PMSZ a közleményben. Hozzáteszik: a szervezet jövő évi tervei között szerepel, hogy kérdőíves megkérdezéssel készít kutatást a piaci szereplők részvételével, ennek célja, hogy részletesebb képet kapjanak a hazai piac trendjeiről.

SOCIAL MEDIA