Alaposabban mérlegelik a fiatalok a banki hitel felvételét

Hírek

A fiatalabb generáció tudatosabb, a hatvan év felettiek viszont eladósodtak.

 

Alaposabban mérlegelik a fiatalok a banki hitel felvételét mint öt évvel ezelőtt, a hatvan év felettiek esetében viszont nagy mértékben emelkedett a tartozások aránya – derül ki az EOS Csoport kutatásából.

Európa egyik vezető kintlévőség-kezelő vállalatcsoportja, az EOS Csoport magyarországi leányvállalata több mint ötszázezer, 2023-ban Magyarországon kezelt fedezetlen ügyet vizsgált meg kutatásában, összevetve nemcsak az előző évvel, de a 2019-es világjárványt megelőző adatokkal is.

 

Hogyan változott öt év alatt az adósságok típusa Magyarországon?

Az összes ügyféldarabszámot illetően a banki tartozások aránya 25 százalékkal növekedett az elmúlt öt évben, bár az előző évhez képest 2023-ban 3%-kal konszolidálódott ez a szám. Az elemzésben nem csupán az adósságok típusát hasonlították össze a Covid előtti adatokkal, hanem az egyes korosztályokban felfedezhető különbségekre is kitértek. Míg a 20-39 éves korosztályban 10%-kal csökkent a késedelmes banki tartozások száma, a 40-59 évesek körében közel 33%-kos növekedést figyelhetünk meg. A hatvan év felettiek esetében szintén emelkedett ez az arány, mégpedig 41%-kal.

Ez azt mutatja, hogy a fiatalabb generáció egyre inkább ügyel a pénzügyi tudatosságra, míg az idősebbek jobban rászorulnak a banki hitel felvételre. Ennek okai igen sokrétűek lehetnek.

Egyrészt, a digitális korban a pénzügyek kezelése és a befektetések palettája könnyebben hozzáférhetővé vált a fiatal generációk számára. Az internet és a különböző mobilapplikációk által kínált információáradat lehetővé teszi számukra, hogy egyszerűen és sokkal gyorsabban hozzáférjenek pénzügyi tanácsokhoz, befektetési lehetőségekhez és az ezekhez kapcsolódó tanulási forrásokhoz.

Másrészt, a gazdasági környezet instabilitása és a globális pénzügyi válságok tanulságai rávilágítottak arra, hogy mennyire fontos az egyéni pénzügyi tervezés és a kockázatok kezelése. A válságok során sok fiatal tapasztalja meg első kézből a pénzügyi bizonytalanságot és a megtakarítások elvesztését, ami felhívja a figyelmüket arra, hogy mennyire fontos az anyagi stabilitás megteremtése a jövőjük biztosítása érdekében.

Szintén érdekes megfigyelni a telekommunikációs tartozások változását, ami közel 16 százalékkal csökkent a teljes ügyfélkörre nézve 2019-hez képest. Míg a 20-39 éves korosztályban 36%-os, a 40-59 éveseknél csupán 7%-kos csökkenést tapasztaltak, a 60 év felettiek esetében pedig 12%-os növekedés történt. Ha az előző évet vizsgáljuk, akkor az összes ügyféldarabszámban 7 százalékos csökkenés történt. Ez a folyamatos lefelé ívelő tendencia is azt mutatja, hogy manapság az internet és az okostelefon térhódításának köszönhetően sokan előbb fizetik be ezeket a számlákat, mint akár a közműveket.

Ezzel szemben az elmúlt öt évben az idősebb korosztályban növekvő ügyfélszám azzal magyarázható, hogy a hatvan év felettiek ekkor szembesülnek az életkori költségek váratlan növekedésével, például egészségügyi ellátási vagy lakhatási költségekkel, amelyeket hitelfelvétellel próbálnak finanszírozni. Így sok esetben belekerülnek egy mókuskerékbe, pénzügyi ismeretek hiányában pedig az egyre többfelé ágazó kiadások könnyen eladósodáshoz vezetnek.

 

Hogyan alakultak az átlagbefizetések összegei?

Habár a banki tartozások esetében az ügyféldarabszámban 25 százalékos növekedés történt, a befizetett összegek mennyiségében mégis közel 5 százalékos csökkenés figyelhető meg az 5 évvel ezelőtti adathoz képest – az infláció ellenére is. A telekommunikációs tartozásokat tekintve minden korosztályban csökkenés tapasztalható, a teljes átlagot tekintve 20 százalékkal lett alacsonyabb a befizetett összeg.

A 2022-es adatokhoz viszonyítva a banki tartozások összege 3,7%-kal, míg a telekommunikációs tartozások összege 21,2%-kal csökkent.

Az EOS tapasztalatai is azt mutatják, hogy a magyarok lehetőségeikhez mérten igyekeznek spórolni, így lehetséges az, hogy a növekvő ügyfélszám ellenére a banki tartozások átlaga és a telekommunikációs tartozások összegei is csökkentek a Covid előtti időszakhoz és az előző évhez viszonyítva is. „Főként a fiatalabb korosztály körében egyre többen ismerik fel, hogy a pénzügyi függetlenség elérése és a jólét megőrzése érdekében elengedhetetlenül fontos az okos pénzügyi döntések meghozatala” – mondta el Lencsés Tamás, az EOS Magyarország ügyvezetője.

 

Photo by Ibrahim Rifath on Unsplash

 

SOCIAL MEDIA