A 100 leginnovatívabb kezdeményezés közé választották a K&H pénzügyi edukációs programját

Hírek Kiemelt

Az Edison 100 listát tartalmazó Edisonplatform a leginnovatívabb civil, piaci, tudományos és oktatási kezdeményezéseket gyűjtötte össze, amelyek modern megoldásokat és legjobb gyakorlatokat ajánlanak a pedagógusok és szülők figyelmébe. Az Edisonplatformon megtalálható a K&H Vigyázz, kész, pénz! pénzügyi vetélkedő programja is, ami az előző tanévben új digitális ismeretanyaggal – animációs vloggal és mobilapplikációval – állt elő, ezzel az iskolások pénzügyi tudását és készségeit fejleszti a pénzintézet. Magyarországon még nincs kifejlett kultúrája a pénzügyi képzésnek, a K&H programja viszont hiánypótló ismeretterjesztést kínál egészen 9-től 18 éves korig.

 

A vetélkedő szervezői úgy látják, hogy napjainkban a fiatalok pénzügyi tudatossága terén fokozatos, ám lassú fejlődés tapasztalható. A pénzügyi képzésre egyre nagyobb nyitottságot mutatnak a diákok és a pedagógusok is, egységes oktatási keretek hiányában azonban nem jut el mindenkihez a pénzügyi ismeretanyag, és a pedagógusok felkészültsége sem egységes. „Azt látjuk, hogy a fiatalokban megvan a fogékonyság, hogy a pénzügyeiket alaposabban is megismerjék. A 2019 harmadik negyedévében végzett felmérésünk szerint a mostani pályakezdők egyre tudatosabbak, ha megtakarításokról van szó. A banki megtakarítás többségében persze inkább a 26-29 évesekre jellemző, mint a fiatalabbakra. A pályakezdők 54 százaléka rendelkezett valamilyen jellegű – banki vagy egyéb – megtakarítással, ami az eddigi hét évben mért legmagasabb arány. Egy pozitív tendenciát látunk tehát kibontakozni, de még mindig sok a tudás- és készségbeli hiányosság. Úgy érzem, ezen a területen még bőven van tennivalónk. Fontosnak tartom, hogy minél szélesebb körben fejlesszük a fiatalok és vele a családok pénzügyi készségeit” – mondta Horváth Magyary Nóra, a K&H Csoport kommunikációs ügyvezető igazgatója.

A pénzügyi oktatás szükségességét jelzi az is, hogy a gazdasági nevelés 2007-től fejlesztendő feladatként szerepel a Nemzeti Alaptantervben. 2017-ben pedig a Nemzetgazdasági Minisztérium stratégiatervezetben javaslatot tett, hogy a pénzügyi-gazdasági ismereteket új kötelező tantárgyként vezessék be a 7-10. évfolyamos diákok tanórái közé, mivel eddig a szabadon választható órakeret terhére mindössze a diákok 10 százalékát érte el a pénzügyi oktatás. Pénzügyi ismereteket kötelező tantárgyként jelenleg csak a szakgimnáziumokban oktatnak külön tanórákon.

A gyerekeknek emellett egyéb lehetőségei is vannak a tudás megszerzésére: a K&H Vigyázz, kész, pénz! pénzügyi vetélkedő szervezői összegyűjtötték a hazai pénzügyi ismeretszerzés lehetőségeit, vagyis hogy honnan tájékozódhatnak a fiatalok a pénzügyekről:

 

  • a gyerekek elsősorban a szüleiktől, a közeli hozzátartozóiktól látott viselkedési mintákat követik, derül ki az MNB kutatásából, ám sok esetben a családi minta helytelen vagy nem következetes szokásokat mutat, amik nagyon könnyen berögzülnek a fiatalok gondolkodásába. A későbbiekben a hibás következtetések rossz pénzügyi döntésekhez és megélhetési gondokhoz is vezethetnek. Ezért fontos, hogy a gyerekek pénzügyi nevelését már kiskortól jól átgondolt, korosztályhoz illeszkedő módon elkezdjük.
  • a második mentorszerep a pedagógusoké, illetve az oktatási intézményeké, ahol a gyerekek pénzügyi ismereteket szerezhetnek. Itt nemcsak az alapvető matematikai készségek fejlesztése jelenti a tudásuk alapját, hanem például az ebédpénzzel való gazdálkodás, vagy hogy mire költik az osztálypénzt. Sok tanár beilleszti a tanórák vagy délutáni foglalkozások menetrendjébe a pénzügyi tematikát vagy a szituációs játékokat, vagy például a K&H pénzügyi vetélkedőjének tananyagát is.
  • a pedagógusok felismerték a pénzügyi nevelés fontosságát, sokan szerveznek pénzügyi tematikájú hetet az iskolában, vagy vesznek részt olyan országos kezdeményezésekben, amelyek a modern oktatási módszereket és tanulási igényeket támogatják, mint a Pénz7 és a Digitális Témahét, vagy a K&H Vigyázz, kész, pénz! pénzügyi vetélkedő.
  • a pedagógusok számára pénzügyi ismeretterjesztést segítő tankönyvek is elérhetők, köztük a Pénziránytű Alapítvány tankönyvei – ’Küldetések a pénz világában’, ’Iránytű a pénzügyekhez’, ’Számolunk a befektetésekkel’ –, amelyek különböző korosztályokat céloznak.
  • a közösség szintén erős hatással van a fiatalok pénzről alkotott elképzeléseire. A szociális háttérbeli különbségek nagy mértékben meghatározzák, hogy a gyerekek mivel gazdálkodhatnak, hova mennek a családjukkal nyaralni, vagy hogy melyiküknek van újabb kiadású mobiltelefonja. Ezek önkéntelenül is összehasonlításokat eredményeznek. A jólét és a megtakarítások közti összefüggéseket viszont nem feltétlen az iskolai közösségben tanulják meg a gyerekek.
  • az online térben találunk példát hiteles, módszeresen felépített pénzügyi ismeretanyagra is: például a 2018-ban indult, általános és középiskolás korosztálynak szóló vigyázz#KáPé vlog, amelyben Kávási Péter, azaz KáPé animációs figurája mutatja be a fiatalokhoz közel álló helyzeteken keresztül a pénzkezelés módjait.

 

Az Edisonplatformot életre hívó Bridge Budapest Egyesület 2019-ben összeállította a Magyarországon elérhető leginnovatívabb programok top 100-as listáját, az Edison 100-at. Ezen a listán olyan kezdeményezések kaptak helyet, amelyek a gyerekek oktatását, fejlesztését szolgálják modern megközelítésekkel. A pénzügyi edukációban elért eredményeknek köszönhetően az Edisonplatformon megtalálható programok közé választották a K&H Vigyázz, kész, pénz! pénzügyi vetélkedőt is, amely immár tizedik éve támogatja az általános és középiskolás generáció pénzügyi képzését. A vetélkedő egyedülálló az oktatási programok között, komplex pénzügyi ismeretcsomagot kínál a 9-18 éves korosztálynak, a fiatalok tartalomfogyasztási szokásaihoz illeszkedve digitális alapon tanít, és a tanárok könnyedén beilleszthetik KáPé pénzügyi kalandjait a tanórákba vagy délutáni foglalkozásokba – közös vlognézéssel, mobilalkalmazáson kvízkitöltéssel, és diákcsapatok a K&H pénzügyi vetélkedőjén is indulhatnak, ezzel pedig egy teljes tanéven át tartó programban vehetnek részt.

SOCIAL MEDIA