A Harvard Business Review (HBR) négy alapvető vezetési stílust azonosított. A legjobb azonban, ha ezeket kombinálni tudjuk.
- A piac által irányított marketingigazgató, aki a fogyasztók hangjára figyel. Az ilyen típusú CMO figyel, meghallgat és figyelmesen, empátiával képviseli a fogyasztók érdekeit. Nem csupán azért értékes e vezető, mert figyel a fogyasztóra, hanem azért is, mert emellett képes az innovációra és az inspirációra. Hogy ez miért fontos? Mert a fogyasztók gyakran nem túl innovatívak és nem is túl inspirálóak.
- A teljesítményorientált marketingigazgató, aki a marketingköltés és az üzleti teljesítmény közötti kapcsolatotot fürkészi fáradhatatlanul. Ez intenzív adathasználattal, modellezéssel, és minden olyan technika alkalmazásával jár, amely az üzletfejlesztést támogatja. Az ilyen típusú marketingvezetőt kevésbé érdekli a közönség mérete, az elérés, az olyan KPI-okra bukik, amelyek közvetlenül kapcsolódnak az üzleti célokhoz.
- A közösségi marketingigazgató, aki nagy történetmesélő és képes másokat is ugyanerre ösztönözni. A hozzáállása némileg hasonló az első típuséhoz, de vele ellentétben nem a termékből indul ki, hanem a történetből. Termékek helyett tehát inkább ötleteket, gondolatokat akar eladni. Így aztán soha nem a termék áll a marketing középpontjában, hanem a célcsoport számára legrelevánsabb ötlet, gondolat.
- A vizionárius marketingigazgató, aki képes túltekinteni a fogyasztók hangján. Az ilyen típusú vezetőt a lehetőségek végtelen tárháza mozgatja. Belülről motivált, gyakran erős meggyőződések és értékek mentén cselekszik. Ez nem azt jelenti, hogy az ötletei légből kapottak, vagy ne reagálna a piaci viszonyokra, egyszerűen bátran alapoz a megérzéseire, a tapasztalatára.
A HBR szerint e stílusok önmagukban is jól működnek, ugyanakkor a legjobb marketingigazgatók e négyet képesek valamilyen formában ötvözni, a helyzethez illeszkedően alkalmazni.