Hidrogénbusz mintaprojekt indult Debrecenben

Hírek

A jármű Debrecenben több útvonalon is részt vesz a forgalomban, majd fél év múlva újabb négy hétre visszatér. Az utasok díjmentesen próbálhatják ki az autóbuszt. A 89 utas szállítására képes, háromajtós, 12 méter hosszú Solaris Urbino 12 electric H2 február 1-ig közlekedik a DKV Debreceni Közlekedési Zrt. menetrend szerinti vonalain. A jármű hidrogén üzemanyagcellája elektromos áramot termel, amely a jármű villanymotorját hajtja. A busz csupán vízpárát bocsát ki, ami az üzemanyagcellában lezajló hidrogén-oxigén reakció végterméke.

 

A mintaprojekt helyszínéül szolgáló hat városban a Messer Hungarogáz Kft. hidrogéngyártóként és technológiai szakértőként biztosítja a hidrogén-üzemanyagcellás autóbusz folyamatos üzemanyagellátását. A Messer célja, hogy a hidrogénhajtás iránt érdeklődő közösségi közlekedés szolgáltatók megismerjék az üzemanyag-cellás buszt, és tapasztalatot szerezzenek a hidrogéntöltés terén. A hidrogéntöltési szolgáltatást mobil, traileres hidrogén-töltőegységgel végzik. Ennek a technikai megoldásnak az előnye a gyors és egyszerű üzembehelyezés és a mobilitás. Egyetlen nap alatt áthelyezhető a töltőegység egyik városból a másikba. A Messer hazánkban is rendelkezik már tapasztalattal hidrogénbusz töltése terén. Tavaly januárban a paksi tömegközlekedésben teszteltek egy hidrogénnel hajtott autóbuszt, amelynek tankolását szintén hasonló mobil hidrogénkút telepítésével oldotta meg.

Tisztán elektromos buszból több mint kétszázat helyeztek már forgalomba Magyarországon, mintegy háromnegyedük a közösségi közlekedést erősíti. Jelenleg még nem dőlt el, hogy a közösségi buszközlekedésben a tisztán elektromos, vagy a hidrogén üzemanyagcellás megoldás lesz-e a befutó, illetve, hogy milyen módon élhet majd egymás mellett, egészítheti ki egymást ez a kétféle modern hajtás.

Mindkét technológiának vannak előnyei és hátrányai. A hidrogén esetén nagyobb kihívás a zöld hidrogén hatékony és olcsó előállítása, valamint jelenleg a hidrogénhajtás elemei és alkatrészei általában költségesebbek. A tisztán akkumulátoros megoldások ugyanakkor járműtömegben, hatótávban, az akkumulátorok jelentette nyersanyagigényben és környezetterhelésben maradhatnak alul a hidrogénesekhez képest. A mintaprojekt éppen ezért a hidrogén üzemanyagcellás tapasztalatok minél szélesebb körű gyűjtése miatt is különösen fontos.

A hidrogén buszteszt projektgazdája a Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. A helyi légszennyezéstől mentesen és nagyon csekély zajkibocsátással üzemelő járművek tartós tesztelése alapján pedig megalapozott döntés is születhet majd a hidrogén alkalmazásáról a hazai közösségi közlekedésben – írják.

 

SOCIAL MEDIA