„Csak a közönséggel versenyzünk”

Hírek

Miklovicz Norbert marketing-tanácsadóval, a Magyar Marketing Fesztivál alapítójával a 2017 januárjában már negyedik alkalommal megrendezett fesztivál hátteréről, saját tapasztalatairól és céljairól beszélgettünk.

Milyen háttérrel kerültél a kkv marketing bizniszbe?

Informatikus hallgatóként, személyes problémától motiválva fejlesztettünk egy online orvosi szótárat, ami a maga területén a legnagyobb lett. A mai napig az. Amikor eladtam, akkor pedig az „Internet vállalkozás a semmiből című” e-könyvben leírtam ennek a vállalkozásnak a tapasztalatait. Indítottam egy saját blogot is ezzel kapcsolatban, és pár év alatt – miközben több mint háromezren letöltötték a könyvet – egyre több megkeresés érkezett, hogy segítsek ebben a projektben, abban a kampányban, csináljak egy marketingtervet. Persze közben folyamatosan képeztem is magamat, bár a mai napig áldom, hogy informatikus tudásom is van, gyakorló programozó vagyok. Sokszor jól jön.

Ezt követte egy olyan időszak, amikor üzletileg helyes döntésnek gondoltam, ha a többiekről vallott véleményemet nyíltan leírom. Ezzel „megmondóember” státuszba kerültem és jó pár nagy névvel összeakasztottam a bajszomat. Ezt bánom is meg nem is. Akkor lettem szélesebb körben ismert, viszont a hátránya, hogy ha Magyarországon hangot adsz a másokra nézve bántó, de igaz véleményednek, akkor te vagy a rossz. A véleménynyilvánítás politikáját nekem is meg kellett tanulnom. Talán kijelenthetem, hogy ma Magyarországon senkivel sem vagyok rosszban – én legalábbis nem tudok róla. Üzleti irigyed pedig mindig lesz, ha sikeres vagy.

Olyan típus vagyok, akinek sok az ötlete, rengeteget gondolkodik, próbálkozik. A társkereső oldaltól kezdve reklámajándékokat árusító weboldalig mindennel. Folyamatosan keresem az új lehetőségeket, milyen szolgáltatásokat lehet elindítani, és közvetve, de így született a Marketing Fesztivál is.

A Marketing Fesztivál ötlete úgy alakult ki, hogy pr-céllal írtam egy könyvet a vevők meggyőzéséről (Meggyőzés, befolyásolás, megnyerés az üzleti életben), és az első száz vevőnek szerettem volna köszönetképpen egy szemináriumot szervezni, ahol személyesen is átbeszélhetjük a témákat. Ez bevett értékesítési modell. Könyvet ír a tanácsadó ,és aki eljön a szemináriumára, ingyen megkapja azt. Erre meghívtam AdWords-ös és szövegíró kollégáimat is. Folyamatosan nőtt az előadók száma, kezdett inkább már egy konferencia lenni belőle, Jöttek a jelentkezések és végül 550 főnél zártuk le a regisztrációt.

A korábbi munkáimmal szereztem meg azt a bizalmat, ami az első rendezvény megszervezéséhez kellett. Szerintem az az egészséges, ha egy rendezvényszervező előtte már gyűjtött tapasztalatokat a területen és kiépítette a kapcsolatrendszerét. Mindig az első esemény a legnehezebb, hiszen olyan dolgokat ígérsz a támogatóknak, résztvevőknek, amelyek még csak tervben léteznek. Nagy vállalás volt részemről is, de túlteljesítettük a számokat. Ma már túl is mutat azon, aminek eredetileg terveztük és elvárás felénk, hogy folyamatosan fejlesszük.

Mennyit változott a fesztivál koncepciója az évek során?

A fő koncepció az volt és maradt, hogy év végére mindenki (vállalkozókra, cégvezetőkre gondolok) kifáradt, realizálta az eredményeket, levonta a tanulságokat, januárban pedig kipihenve, friss motivációval vág bele az új évbe.

Piackutatást végeztünk a szakmai igényeikről és az jött ki, hogy a friss trendeket, újdonságokat keresik. Ezért mindig az előttünk álló év üzleti- és marketingtrendjeit akarjuk bemutatni. Korábban senki sem volt olyan bátor, hogy januárra nagy rendezvényt szervezzen. Míg más bejglit süt és korcsolyázik az ünnepek alatt, mi naponta harcot vívunk a számokkal és egyeztetünk a közel száz partnerünkkel, nincs helye a hibázásnak. Érdekesség, hogy szilveszterkor adjuk el a legtöbb jegyet.

Az sem változott, hogy a hazai konferenciák teadélután-szerű világa helyett egy színes forgatagot szeretnénk varázsolni, ahol a kisvállalkozók hatékonyan tanulhatnak. A kezdetektől 15-16 húszperces, TED-jellegű előadásban gondolkodtunk. A hossz miatt nagyon sok támadást kaptunk: miért nem egyórás vagy workshop jellegű? Azért nem, mert ez a konferencia stratégiai jellegű: gondolatokat akar ébreszteni és irányokat mutatni a technikai „hogyan csináld” bemutató helyett, amire sokszor 1 nap is elég. Az is koncepciónk, hogy a legjobbakkal, az egyes témák nagyágyúival dolgozzunk együtt.

Az első alkalommal csak előadások voltak. A másodikon külön teremben megjelent a moderált kapcsolatépítés, mert sokan nem szeretnek vagy nem tudnak üzleti reggelikre, találkozókra járni, és számukra ez kényelmesebb. Tavaly a legnagyobb lépés az volt, hogy az új termékeket és szolgáltatásokat 40 résztvevős szakkiállításon mutattuk be. Idén már december közepén, a nagy kampány második hetében elfogyott mind a 44 stand. Várólista van és nem olcsó egy stand. Ez az egyik, szakmai büszkeségem. A látogatók közül minden évben sokan igényelték a kerekasztal-formátumot, illetve a gazdag emberek tapasztalatára is kíváncsiak, ezért idén három résztvevővel Milliárdosok Klubja kerekasztalt szervezünk, a nap méltó lezárásaként. A nap folyamán három workshop is helyet kap egy különteremben olyan témákról, amelyek talán nem mindenkit érdekelnek, így a nagyszínpadra nem fértek fel, de a piackutatás alapján néhány száz főt megmozgathatnak. Olyan részletekben is újítottunk, mint hogy idén először lesz saját illata a Fesztiválnak. Szerintem mi vagyunk a leginnovatívabb hazai kkv-konferencia.

Van még egy-két rendezvény a piacon, ahol nagy show-t csinálnak, de mi szisztematikusan és egyenes vonalban fejlődünk, építkezünk. Hogy jövőre, az ötödik fesztiválra milyen dobás jöhet még, azt nem tudom. Talán külföldi sztárvendéget hívunk vagy nyitunk a még több nemzetközi látogató felé. Ami biztos, hogy soha nem lesz, az az öt terem-száz előadó típusú, áttekinthetetlen rendezvény. A fesztivál mindig megmarad stratégiai fókuszú konferenciának. Több vendéggel sem számolunk, hiszen a terem fizikai korlátai adottak, ennek alapján már ma is ott vagyunk a három legnagyobb kkv-rendezvény között.

A fesztiválon bemutatott trendek mennyiben követik a nemzetközi piacot? Vannak-e hazai sajátosságok?

A trendeket a Facebook változásaival lehetne jól illusztrálni. Ahogy a közösségi oldal behozza az újításokat, azok elkezdenek terjedni Amerikában, később más országokban, de akkor még csak hallunk róla, hogy majd nálunk is lesz, és végül néhány hónapos késéssel meg is jelennek. Magyarországon a cégvezetők körében – tisztelet az önképzést fontosnak tartó kivételeknek – marketing-analfabetizmus van. Amikor a 130 oldalas, ingyenes, 50 legnépszerűbb marketingeszközt bemutató anyagunkat állítottuk össze, rádöbbentünk, hogy már az is nagy dolog, ha egy tucatot ismernek és használnak. Nagyon lassan fejlődnek, nehezen próbálnak ki új termékeket, nagyon kevés pénzt költenek marketingre. Magyarország még mindig a kapcsolati tőkéből él, emellett egy-két felkapott eszközt használnak. Ahhoz, hogy ez megváltozzon, gyorsabban vegyük át a trendeket és jobban használjuk az eszközöket, nagyon sok marketing-tanácsadó munkájára és a média tudatformáló tevékenységére is szükség lenne. Az idei fesztiválon is minden előadásban találkozni fogunk majd 2-3 olyan újdonsággal, amelyeket akár már másnaptól használni tudnak majd.

Vannak tipikus fesztiválozói csoportok?

Az üzleti kiajánlóinkhoz céginformációs adatbázisból egyesével lekérdezzük az előző évi résztvevőket. Ennek alapján pontosan meg tudjuk mondani, hogy 60-40 a városi-vidéki arány, az átlagos árbevétel tavaly 140 millió forint volt, de ezen belül milliárdos cégek is jelen voltak. Elvből nem szeretnénk különbséget tenni a fesztiválozók között, de vannak olyanok, akik már négy év óta visszajáró vendégeink és saját felületeiken aktívan népszerűsítik is a rendezvényt. A lojalitás fontos, de szeretnénk, ha az előző évi pozitív tapasztalatai miatt térne vissza mindenki.

Más marketing-tanácsadók, esetleg konkurensek is jelen szoktak lenni, akár vendégként, akár előadóként?

A kiállítók között mindenképpen, az előadók között akkor, ha a legjobbak között vannak egy olyan témában, amelyre a piackutatásunk alapján kíváncsiak az emberek. Jellemzően nem szokták visszautasítani a felkérésünket az előadók, presztízs és kihívás nálunk több mint ezer ember előtt előadni. A rendezvényen szimpátiaszavazást tartunk az előadóinkról, és a top 3 nevét – sorrend nélkül – nyilvánosságra hozzuk.

A Magyar Marketing Fesztivállal milyen terveitek vannak? Esetleg gondoltok arra is, hogy a jövőben más rendezvényeket is szervezzetek?

Mindenképpen lesz a jövőben egy másfajta rendezvény, de nagyon nagy esemény csak ez marad. A Marketing Fesztivál annyi energiát kivesz belőlünk és annyi partneri együttműködést kíván, amiért hálásak lehetünk, ha egy évben egyszer megkapjuk. Mi senkivel nem akarunk versenyezni, egyedül a közönséggel. Inkább ez legyen a nemzetközi konferenciák mintájára egy olyan rendezvény, amire már augusztusban elfogy minden jegy. Idén már nem adok elő a fesztiválon, mert azt szeretném, ha nélkülem is megállná a helyét. Én maximálisan a kiállítók, partnerek és az előadók elégedettségére fogok fókuszálni. A fő cél, hogy még jobban építsük a „Marketing Fesztivál”-t, mint márkát és eljöjjön az az idő, amikor kiterjeszthetjük külföldre vagy franchise-t csinálhatunk belőle. Lehetne még több régiós előadás is, de úgy, hogy egyedülálló módon a magyar nyelvű előadásokat fordítanánk le angolra. Ezzel a régió kiemelkedő, világszínvonalú szakemberei is bemutatkozhatnának. Rengeteg jó magyar szakember és cég van. Miért mi menjünk külföldre, ha mi is taníthatjuk a régió cégvezetőit?

A következő, immáron negyedik Magyar Marketing Fesztiválon 2017. január 26-án a legújabb üzleti és marketingtrendeket a területek szakértői ismertetik majd. A rendezvény programja itt érhető el.

SOCIAL MEDIA