Az akciók állnak a vásárlók kívánságlistájának élén

Hírek

Az Oracle Retail új fogyasztói kutatásából kiderült, hogy az ár lesz a legfontosabb az idei ünnepi szezonban, mivel az európai vásárlók egyre jobban aggódnak a megnövekedett árak és a szűkebb költségvetés miatt. A fogyasztók 77%-a korán tervez bevásárolni, hogy biztosan hozzájusson a kívánt termékhez, és hogy több ideje legyen az akciók böngészésére.

 

„A készletek elérhetősége mellett az ár a legfontosabb szempont, amely eldönti, hogy a fogyasztók hogyan és hol fognak vásárolni az idei ünnepi szezonban” – mondta Mike Webster, az Oracle Retail vezető alelnöke és vezérigazgatója. „A kiskereskedők számára, akik még mindig a korlátozott készletek vagy a feleslegek állandó körforgásával küzdenek, az akciók és árképzési stratégiák helyes megválasztása fogja eldönteni, hogy sikerül-e megfelelni a vásárlói elvárásoknak és a megfelelő profitot kitermelni.”

 

A megfelelő ár

Az emberek 28%-a aggódik amiatt, hogy az emelkedő árak miatt nem lesz annyi pénze, amennyit az ünnepi vásárlásokra szeretne költeni, 31%-uk pedig attól tart, hogy a megvásárolni kívánt ajándékok idén drágábbak lesznek. Ezért a vásárlók több időt szánnak a legjobb ajánlatok megtalálására, hogy kipipálhassák az ajándéklistán szereplő tételeket.

  • A vásárlók 68%-a mondta, hogy fontolóra venné az bolti áruhiteleket és átütemezett fizetési lehetőségeket (az emberek 27%-a mondta, hogy még soha nem vett igénybe ilyesmit)
  • 74% akciókat és kedvezményeket fog keresni.
  • 71% mondta, hogy több árösszehasonlítást végez majd online és az üzletben.
  • 70% mondta, hogy alacsonyabb árakat kínáló üzletekben vásárol.

Az emberek mintegy 70%-a használja ki az akciós napokat, időszakokat. Bár a koronát még mindig a fekete péntek viszi a vásárlók 50%-ának tervei alapján, nem sokkal maradnak le az ünnepi leárazások (25%) és a kiberhétfő (25%).

 

Élményt ajándékba

A vásárlók idén szívesen ajándékoznak egymásnak élményt. A legnépszerűbbek ajándékkategóriák a következők lesznek:

  • 30% Élmények barátokkal és családdal
  • 27% Utazás
  • 26% Szépségápolási/ egészségmegőrzési termékek
  • 25% Elektronikai/szórakoztató berendezések és ajándékkártyák
  • 24% Divatruházat, játékok, lábbelik, sporteszközök és fitneszfelszerelések
  • 23% Lakberendezés/bútorok
  • 21% Kisállat-kellékek
  • 20% Luxuscikkek
  • 19% Alkohol
  • 18% Csak digitális formában létező, egyedi dolgok (NFT, non-fungible token) vagy digitális gyűjtemények

 

Az üzletek újra népszerűek, de lesz-e készlet?

A korlátozások feloldásával az emberek szívesen térnek vissza a boltokba, de az elérhető készletekkel kapcsolatos elvárások továbbra is magasak.

  • Az emberek 41%-a tervezi, hogy főként üzletben, 20%-a pedig üzletben és online vásárol.
  • Az emberek 24%-a mondta, hogy rossz vásárlói élményt okoz számára a készlethiány
  • 21% mondta, hogy egyszerűen elmenne egy másik kiskereskedőhöz, ha egy termék nem lenne raktáron.

„A rossz időben rossz helyen lévő árukészlet jelentheti a legnagyobb költséget a kiskereskedők számára” – tette hozzá Webster. „Tudjuk, hogy a készlethiány negatívan hat az értékesítés növekedésére és a vásárlói elégedettségre. Ugyanilyen fontos az árrésre gyakorolt hatása is. A kiskereskedőknek gondosan kell megtervezniük a készletek elhelyezését, figyelembe véve az áruválaszték méretét, stílusát, színét, hogy elkerüljék üzlet közötti ide-oda szállítás jelentős költségét.”

 

Szállítási igények

A házhozszállítás (52%) még mindig messze a legnépszerűbb módszer az online vásárolt termékek átvételére, szemben az átvevőpontokon történő (20%) vagy bolti átvétellel (20%). Ez arra kényszeríti a kiskereskedőket, hogy biztosítsák az ajándékok gyors kézbesítését, és követhetővé tegyék az áru útját. A fogyasztók 57%-a szerint fontos, hogy pontosan nyomon követhesse, hol tart a csomagja. Az emberek 43%-a mondta, hogy a gyors szállítás gyakran meghatározza, hogy kitől fog rendelni, a legtöbben (42%) az 1-2 napos kiszállítást várják el.

  • 21% attól tart, hogy az ajándékok nem érkeznek meg időben
  • 60% hajlandó többet fizetni a gyorsított/garantált szállításért

„A boltokba visszatérő vásárlók számára a kiskereskedőknek kiváló fogyasztói élményt kell nyújtaniuk” – mondta Webster. „Legyen szó akár arról, hogy egy munkatárs segít megtalálni a keresett terméket az online felületen és kiszállíttatni, vagy arról, hogy az online vásárlók pontos információt kapjanak a termék elérhetőségéről a legközelebbi fizikai helyszínen. A hűség fenntartása érdekében szinte minden interakciónak azzal kell végződnie, hogy a fogyasztó időben megkapja a kívánt terméket az ünnepekre. És ennek megvalósítása a rendelés átláthatóságával kezdődik.”

 

Az influenszerek nem annyira befolyásosak

2022-ben a közösségi médiában (22%) találták meg a fogyasztók a legtöbb vonzó akciót és terméket, ezt követte az e-mail (21%), a bolti promóciók (13%), az internetes hirdetések (12%) és végül a televíziós hirdetések (8%).

Míg a vásárlók az alábbi közösségi médiaplatformokat részesítették előnyben, további 11%-uk megjegyezte, hogy egyik sem vált be igazán:

  • 34% Instagram
  • 24% Facebook
  • 14% YouTube
  • 12% TikTok

A hype ellenére a fogyasztók kevesebb mint 1%-a használja a metaverzumot új termékek felfedezésére. És az influenszer marketing népszerűségének növekedése ellenére a fogyasztóknak csak 12%-a válaszolta, hogy a kedvenc influenszere termékjavaslatait látva vásárolt terméket.

 

A visszaküldés népszerű

A fogyasztók több mint fele mondta, hogy idén várhatóan visszacserél néhány ajándékot, 65%-uk pedig azt mondta, hogy az ajándékok felét vagy egészét visszaküldi. Az emberek 49%-a inkább az üzletbe viszi vissza a terméket, 28%-uk pedig a postai visszaküldést választja.

„Mivel sok kiskereskedő elkezdte felszámítani az áruvisszavétel díját, és a vásárlók több mint egynegyede már tervezi, hogy visszavisz terméket, ez az ünnepi szezon a vásárlói hűség rovására mehet” – jegyezte meg Webster. „Bár a visszaküldési díjnak van gazdasági értelme, a kiskereskedők valószínűleg a vásárlók ellenállásába fognak ütközni, akiket bosszantani fog a plusz költség, és kevésbé valószínű, hogy a visszaküldés lehetőségét további termékek böngészésére és megvásárlására fogják használni.”

 

SOCIAL MEDIA