A Toyota világszintű elnökét, a világ legnagyobb és egyben legzöldebb autógyártóját az autóipar 100 éves fennálásának legnagyobb változása által fémjelzett időszakban biztos kézzel a környezetbarát, zéró emissziós fenntartható jövő felé kormányzó, ám a vállalat környezeti lábnyomát a jelenben is drasztikusan csökkentő elnökét tüntették ki az 2021-es Év Autóipari Szakembere (World Car Person of the Year) címmel. A megtisztelő címet a World Car Awards zsűrije, a több mint 90 válogatott nemzetközi autós újságíróból álló testület ítélte oda.
Akio Toyoda kétségkívül a világ egyik legismertebb és legelismertebb autóipari szakembere, akinek környezettudatosság iránti elkötelezettségét és vizionárius, jövőbe tekintő gondolkodásmódját Elon Muskéhoz szokták hasonlítani, azzal, hogy Akio esetében mindehhez tiszteletet ébresztő szerénység és emberközeliség társul. Ráadásul Akio Toyoda, a cégalapító Sakichi Toyoda dédunokája egyszerre zöld, fenntartható jövő feltétel nélküli híve és egyszerre az autózás szerelmese, aki maga is mesterpilóta, olyasvalaki, akit mindenki jó érzéssel lát a világ legnagyobb és legprofitábilisabb autógyártójának élén, akiről elhisszük, hogy sikerrel mutat utat az egész iparágnak és vezet át bennünket a zéró emissziós jövőbe.
“Akio Toyoda a Toyota karizmatikus elnök-vezérigazgatója, aki már évek óta sikeresen dolgozik vállalata átformálásán. 2020-ban a vezetése alatt a Toyota még a koronavírus-járvány ellenére is nyereséges maradt, számos munkahelyet mentve meg ezzel világszerte. A CASE (hálózatba kapcsolt, önvezető, megosztott és elektromos) korszakban sikerült megőriznie a Toyota lendületes tempóját, és elkezdte felépíteni Woven Cityt, a jövő városának izgalmas, valódi prototípusát. Mindemellett pilótaként maga is aktív szereplője a motorsportnak” – áll a World Car Awards Akio Toyodát méltató közleményében.
“A Toyota Csapat minden tagja, azaz világszerte 360.000 ember nevében szeretném megköszönni ezt a hatalmas megtiszteltetést. Ám ha nem bánják, szívesen megváltoztatnám a díj nevét az ’Év Autóipari Szakemberéről’ az ’Év Autóipari Szakembereire’, hiszen összes munkatársunk, viszonteladónk és beszállítónk közös erőfeszítésének köszönhetően vált a Toyota olyanná, amilyennek ma ismerjük. Én egy vagyok közülük, és mi tagadás: nem is lehetnék szerencsésebb vagy hálásabb vezérigazgató” – fogalmaz Akio Toyoda a tőle megszokott szerénységgel.
“Mi a Toyotánál rendkívül szerencsések vagyunk, hogy a világjárvány idején is meg tudtuk védeni csapatunk tagjainak munkahelyeit, és folytatni munkánkat, hogy felkészüljünk az iparágunkra váró kihívásokra. Vállalatunk elkötelezetten dolgozik azon, hogy új megoldásokat teremtsen bolygónk és a rajta élő emberek jóllétének elősegítéséhez. Nehéz időszak ez a világ történetében. Ám arra emlékeztet minket, hogy az emberek mindennél fontosabbak. És ha a Toyotánál segíthetünk valamelyest boldogabbá tenni az életüket, azzal közelebb kerülhetünk életcélom megvalósításához, ami pontosan erről szól.” – teszi hozzá, elismerve és megköszönve a teljes autóipar hozzájárulását.
Akio Toyoda 1984-ben lépett be a Toyotához, miután jogászként végzett a Keio Egyetemen, és elvégezte az amerikai Babson College vállalatirányítási mesterképzését. Miután a vállalat számos különböző részlegén dolgozott Japánban és külföldön, 2000-ban helyet kapott a Toyota igazgatótanácsában. Ezt követően további vezető és ügyvezető alelnöki pozíciókat töltött be, mielőtt 2009-ben ő lett a Toyota világszintű elnöke, épp abban az évben, amelyben a világválságot követően a Toyota elkönyvelhette fennállásának első veszteséges évét.
A kormányrudat frissen átvevő Akio Toyoda elkötelezte magát a vállalat profitabilitáshoz való visszatérése, és az akkor már több mint egy évtizede a környezetbarát részben vagy teljesen elektromos meghajtások vezető fejlesztőjeként ismert Toyota teljes zöld átállásának felgyorsítása mellett. A Toyota már a következő évben komoly profitot ért el és azóta is stabilan a világ legnyereségesebb autógyártója, ezt a kimagasló profitot pedig Akio vezetése alatt a vállalat valóban a vállalat környezeti lábnyomának drasztikus csökkentésére és a jelen és a jövő (nem egyszer az autóiparon túlmutató jelentőségű) zöld technológiáinak fejlesztésére fordítja.
Ezt jól mutatja, hogy míg a világ első hibrid autója, a Toyota Prius 1997-es bemutatása és 2009 között eltelt 12 évben a Toyota és a Lexus világszerte 2,25 millió hibridet értékesített, addig Akio elnöksége alatt, a 2009 és 2021 között eltelt 12 évben 15,6 millió Toyota és Lexus hibrid talált gazdára világszerte, a totál darabszám így közelíti a 18 milliót. Míg 2009-ben a Toyota és a Lexus világszerte 15 részben vagy teljesen elektromos autót kínált, addig ma ez a szám meghaladja az 50-et, és gyakorlatilag nincs olyan személyautó szegmens, ahol a gyártónak ne kínálna zöld alternatívát. Mára a Toyota világszintű értékesítéseinek 20%-át (Európában 55%-ot) tesznek ki a részben vagy teljesen elektromos autók (öntöltő hibrid elektromos, hálózatról is tölthető hibrid elektromos, akkumulátoros elektromos, hidrogén üzemanyagcellás elektromos), 2025-re pedig ez a szám a tervek szerint eléri majd az 50%-ot (ebből 1 millió zéró emissziós autóval), és a Toyota és a Lexus egyetlen olyan modellt sem kínál majd, amely ne lenne elérhető részben vagy teljesen elektromos hajtással.
A részben vagy teljesen elektromos meghajtások és az akkumulátorok (különös tekintettel a szilárdtest-akkumulátorokra) fejlesztése területén megszerzett vezető szerep mellett a Toyota élen jár a robotika, a mesterséges intelligencia és az ezekre épülő önvezető autózás, az autó-autó és az autó-infrastruktúra kommunikáció területén is. Akio vezénylete alatt emellett a Toyota példátlan autóipari és zöld energetikai összefogást szorgalmaz, alapító tagja és egyik vezető szereplője a Hidrogén Tanácsnak, és jó példával élen járva mintegy 24.000 a hibrid, és 5.700 az abszolút zöld, melléktermékként tiszta vizet kibocsátó hidrogén üzemanyagcellás elektromos technológiával kapcsolatos szabadalmat osztott meg ingyenesen a versenytársaival.
Az Év Autós Személyisége díjat 2018-ban alapították, hogy ezzel ismerjék el és ünnepeljék meg azokat az embereket, akik a megelőző évben jelentős mértékben hozzájárultak a globális autóipar fejlődéséhez. Ez a cím az egyik abból a hat díjból, amelyeket a 2003 óta működő World Car Awards oszt ki minden évben.