A Szentkirályi Magyarország tulajdonosát, Alessandro Pasqualét arról kérdeztük, hogyan és mennyire lehetne csökkenteni a PET-palackok okozta környezetterhelést, ebben milyen szerepet vállal a cég, és mit tehetnének a fogyasztók. Az üzletember az ásványvíz és alkoholmentes italok szegmense vezető közép- és kelet-európai gyártójának, a Mattoni 1873 cégcsoportnak a tulajdonosa és az Európai Palackozott Víz Szövetség alelnöke.
Tényleg a műanyag csomagolás a legjobb az ásványvizek forgalmazására, vagy lehetne más megoldást is találni?
A PET jelenleg az egyik legmegfelelőbb csomagolóanyag arra, hogy alkoholmentes italokat, köztük szénsavas üdítőket és természetes ásványvizet juttassunk el a fogyasztókhoz. Kizárólag 100 százalékban újrahasznosítható PET-palackokat használunk, és arra törekszünk, hogy minél kisebb súlyúak legyenek. A PET-palackok a fogyasztók és a környezet számára egyaránt előnyösek, hiszen nem csupán megfizethetőek, visszazárhatóak és törésállóak, de könnyűek és újrahasznosíthatóak is. Higiéniai és élelmiszer-biztonsági szempontból is a leghatékonyabb ismert megoldást jelentik az ásványvizek és az alkoholmentes italok csomagolására.
Léteznek megbízható, hiteles felmérések arra vonatkozóan, hogy az egyes csomagolóanyagok mennyire terhelik a környezetet?
Világszerte számos LCA-t (life cycle analysis, életciklus-elemzés) végeztek, amelyek a különböző italcsomagolások környezetre gyakorolt hatását vizsgálták. Az eredmények egy irányba mutatnak: a PET-palack karbonlábnyoma jóval alacsonyabb, mint más italcsomagolásoké, a 100 százalékos és hatékony újrahasznosíthatóságnak köszönhetően.
Azt leszögezhetjük, hogy a műanyag palack, ha hulladékká válik, problémát okoz. Rendelkezésre állnak-e adatok arról, hogy mekkora a probléma?
A PET-palackok valóban a környezetszennyezés szimbólumává váltak világszerte. Ez meglehetősen sajnálatos, figyelembe véve, hogy az egyik legjobban újrahasznosítható műanyagról beszélünk, amely tökéletesen illeszkedhetne a körforgásos gazdaságba. Ez azt jelenti, hogy amennyiben képesek lennénk hatékonyan visszagyűjteni a PET-palackokat egy-egy országban (például a betétdíjrendszeren keresztül), akkor újra és újra új palackokat készíthetnénk belőlük. Ez a folyamat a végtelenségig ismételhető lenne. Kár, hogy jelenleg nem ez a helyzet, de ennek meg kell változnia. Nem utolsósorban azért is, mert az EU új célszámokat tűzött ki a PET visszagyűjtésére (90 százalék 2029-re) és az újrahasznosított PET arányára a palackokban (25 százalék 2025-re és 30 százalék 2030-ra).
Van technológiai akadálya az újrahasznosításnak?
Egyáltalán nincs. Jelenleg a PET az egyik legjobban újrahasznosítható és újrahasznosított alapanyag. Valóban van némi veszteség a folyamat során, mintegy 5–15 százaléknyi, de már most is lehetséges 80–95 százalékban újrahasznosított alapanyagból készülő PET-palackokat gyártani.
Mit tehetnek a gyártók a hulladékmennyiség mérséklése érdekében, és ehhez milyen segítségre van szükségük az államtól és a fogyasztóktól?
Szeretnénk tudatosítani a fogyasztókban, hogy a PET-palackok 100 százalékban újrahasznosítható csomagolóanyagok, vagyis a lehető legtöbbet össze kellene gyűjteni annak érdekében, hogy új PET-palackok készülhessenek belőlük.
Számos termék gyártható ebből az alapanyagból a cipőktől a szőnyegekig, de ezek az árucikkek sok esetben (például a textiliparban, az autóiparban vagy a pelenkák esetében) nem teljesítik a körforgásos gazdaság feltételeit, az újrahasznosításuk ugyanis már nem lehetséges.
A legfenntarthatóbb megoldás új PET-palackokat készíteni, és ezzel bezárni a PET-körforgást. A hazai ásványvízpiacon a Szentkirályi Magyarország az első olyan szereplő, amely támogatja a betétdíj bevezetését a PET-palackokra. Azokban az országokban, ahol már működik ilyen rendszer, azt látjuk, hogy a visszagyűjtési ráta jelentősen magasabb, a gyártók az újrahasznosított nyersanyagot hatékonyan tudják felhasználni a termelésben, és így a körforgás megvalósul.
Mennyire tudatosak a fogyasztók tömegei, és mit lehet tenni az edukálásuk érdekében? Ez kinek a feladata?
A Kantar legfrissebb kutatása (Kantar–Europanel–GfK: Who Cares, Who Does? – Consumer Response to Plastic Waste, 2019. szeptember) szerint a kelet-európai fogyasztók környezettel kapcsolatos legnagyobb aggodalmát a műanyag hulladék jelenti (közel 20 százalékuk nyilatkozott így). Gyártóként az a feladatunk, hogy erre megoldást kínáljunk, és a vásárlóinkat az újrahasznosításra ösztönözzük. Palackjaink 100 százalékban újrahasznosíthatóak, ha az emberek szelektíven gyűjtik őket, mivel a PET egy másodlagos nyersanyag.
Ezzel a megközelítéssel a fogyasztói elvárásoknak is megfelelhetünk: a Kantar elemzése szerint ugyanis a megkérdezett vásárlók 32 százaléka azt szeretné, hogy minden műanyag csomagolás 100 százalékban újrahasznosítható legyen. A kutatás azt mutatja, hogy elsősorban a gyártók feladatának tekintik a műanyag hulladék kezelésének megoldását (48 százaléknyian válaszoltak így), ami alátámasztja a körforgásos gazdaság kialakításában játszott szerepünket. A Szentkirályi ásványvíz legújabb kampányával a PET-palackok szelektív gyűjtésének fontosságára szeretnénk felhívni a figyelmet, és arra ösztönözzük fogyasztóinkat, hogy segítsék a körforgás megvalósulását.
Milyen vállalásai vannak a cégüknek ezen a területen, és hogyan állnak a teljesítéseikkel?
A Szentkirályi Magyarország anyavállalatán, a Mattoni 1873-on keresztül tagja az Európai Palackozott Víz Szövetségnek (European Federation of Bottled Water), és vállalást tett arra nézve, hogy 2025-re elérje a legalább 90 százalékos visszagyűjtési arányt, illetve hogy az általa előállított palackok legalább 25 százaléka újrahasznosított forrásból származzon. Mivel az ásványvíz nagyon érzékeny élelmiszeripari termék, elengedhetetlen, hogy az élelmiszer-csomagolásra alkalmas legjobb minőségű újrahasznosított PET-alapanyaggal dolgozzunk.
Jelenleg az újrahasznosított PET elérhetősége Közép- és Kelet-Európában nagyon alacsony, de hiszünk abban, hogy a helyzet az elkövetkező években javulni fog. Annak érdekében, hogy segítsük a folyamatot, mi leszünk az első olyan vállalat Magyarországon, amely a cégcsoport álláspontját tükrözve javaslatot fog tenni a PET-palackok betétdíjának bevezetésére, ami már most is működik tíz európai országban. Ez a rendszer ösztönözné a fogyasztókat, hogy szelektíven gyűjtsék a PET-palackokat, ami nagy segítséget jelentene a gyártók számára a PET újrahasznosításában.
Szerző: Csillag Zoltán | felelős szerkesztő |Márkamonitor
E-mail: csillag.zoltan@markamonitor.hu
Az interjú eredetileg a Márkamonitor 2019/3. számában jelent meg