Beszéljünk arról, hogy milyen kihívásokat kell legyőznöd, ha tartalommarketingre adnád a fejed. Ezt a cikket saját felelősségedre hagyd ki nyugodtan – de akkor valószínűleg nem mások hibájából fogsz tanulni, hanem a sajátjaidból.
Az alábbi kihívásokat és hibákat már megtapasztaltuk (vagy mi rontottuk el, vagy az ügyfél), így tanulhatsz belőlük és elkerülheted őket.
1. Nem elég érdekes a tartalom
A Content Marketing Institute felmérésében évről évre vezető kihívás az, hogy érdekes, lebilincselő, szórakoztató, hasznos és minőségi tartalmakat készítsen a cég, ráadásul folyamatosan. Az idei (2015-ös) felmérésben a tartalommarketinget használó cégek 60%-a szenved ettől.
A tartalomkészítés önálló szakma. A marketingesed valószínűleg nem tud egyszerre…
- jobban írni, mint az újságírók
- kreatívabb lenni, mint a reklámügynökségek veteránjai
- jobban vlogolni, mint a videósok
- szebb vizuált készíteni, mint a grafikusok
És így tovább.
Szerencséd van, ha a marketingesed legalább az egyik területen jobb (vagy ugyanolyan) minőséget készít, mint a terület szakemberei – de mindegyik területen nem lesz jobb. (Más kérdés, hogy a marketinges feladata nem a tartalomkészítés, de a magyar kkv-realitásban sokszor kénytelenek rábízni.)
A logikus megoldás egy belső szerkesztőség felállítása vagy a kiszervezés volna. És eljutunk a második problémához.
2. Büdzséhiány
Ez a CMI szerint a cégek 35%-ánál égető probléma.
A büdzséhiány legfőbb oka az, hogy a stratégiában túl nagyot álmodnak, és menet közben derül ki, hogy nincs keret a megvalósításra (még egy grafikus, még egy programozó, még egy rendezvényszervező, még ez, még az, még amaz).
Probléma lehet az is, ha a cég nem ismeri a piaci árakat, és a stratégiához vagy kampányhoz túl szűk összeget társít, amiből a kivitelezők nem tudnak dolgozni.
A megoldás: érdeklődj körbe a piacon, hogy mi merre mennyi. Szerencsére a tartalommarketing kitűnően skálázható, és megkockáztatom, hogy a legolcsóbban megvalósítható marketingkommunikációs megoldásokat is e területen találod.
3. Nem vagy folyamatos
Ma tucatnyi csatornán kommunikálsz folyamatosan – legalábbis ez az elmélet.
A gyakorlatban számtalan cég kihalt Facebook-oldalán néhány posztocska árválkodik még tavaly áprilisból. (Pedig a Facebookon a legolcsóbbak között van az ezer főre vetített elérés költsége.)
Általában menet közben elfogy a lendület, és a mindennapi munka során nincs már idő a Facebookot menedzselni (nagyobb cégnél ez több szakember munkája), YouTube-ra feltölteni a videókat, frissíteni a honlapot, LinkedInen aktívnak maradni, tartalmat készíteni, hatékonyságot mérni és így tovább.
A megoldás: vegyél fel új embert, bízd rá alvállalkozókra vagy kommunikálj kevesebbet (utóbbit tartom a legrosszabb döntésnek).
4. Nincs stratégiád
A tartalommarketingről sokan hiszik azt, hogy taktika (mint a Facebook-hirdetések), ezért csak körvonalazzák a terveiket, és tessék-lássék belevágnak.
Én tényleg megvalósításpárti vagyok (többet ér 3 megvalósított ötlet, mint 300 fiókban maradt), de a stratégia nélkül végzett tartalommarketing nagyon drága lesz.
Marketingkommunikációs szemléletről beszélünk, ami a teljes cégedre kihat – stratégia nélkül belekezdeni ugyanakkora blődség, mint üzleti terv nélkül céget indítani.
Stratégia nélkül nem tudod, hogy…
- melyik csatornán érdemes igazán jelen lenni (hol van a célcsoportod, melyik térül meg legjobban – nem a trendeket kell követned, hanem a target marketedet)
- milyen buyer personáid vannak
- mit szeretnél mérni (a „konverzió” és a „ROI” tök jó dolog, de nem elég)
- milyen erőforrásaid vannak
- milyen ütemben haladsz és milyen milestone-okat szeretnél elérni
Magyarán sötétben tapogatózol azt remélve, hogy hátha kincsbe ütközik kezed.
A CMI felméréséből minden évben világosan kiolvasható, hogy a dokumentált stratégiát megvalósító cégek…
- hatékonyabbak tartalommarketingben
- pozitív megtérülést érnek el
- mindig tudják, hogy mit csinálnak
- több eszközt és csatornát használnak
- könnyebben és gyorsabban dolgoznak
Készíts stratégiát. Higgy nekem: olcsóbb lesz.
5. Türelmetlen vagy
Ha egy tárgyaláson azt mondod, hogy a tartalommarketing megtérüléséhez 1-2 év kell, akkor a teremben 10 fokot csökken a hőmérséklet.
A sikert azonnal akarjuk, a content marketing pedig nagy váltás. Egy hagyományos kampányban 2 hónap alatt ellövöd minden puskaporod, és (szerencsés esetben) nagyot szól – ezzel szemben a tartalommarketing úgy építkezik, mint a hegyről elindított hógolyó: fokozatosan lavinává alakul.
Esettanulmányok ezreiben látszik, hogy működőképes a modell, és tényleg kikerülöd a reklámzajt, valódi értéket adsz, olcsóbban éred el a közönséged, saját csatornáid épülnek ki és így tovább.
De ezt sok cég nem várja meg, és pár hónap után lelövi a projektet, hogy utána a havi keret tízszeresét költse el AdWordsben (megtörtént eset).
6. Nem tudod mérni a megtérülést
A „konverzió” az új varázsszó: mindenki konverziót akar a Facebook-poszton, a blogbejegyzésein, a szponzoráción, a natív megjelenésein és úgy általában mindenhol. A konverziót szinonimaként használják az eladásra.
Egyrészt lehetetlenség az értékesítési ciklus minden állomásán eladni, másrészt sokszor nehéz visszavezetni a vásárlói folyamatot. Az egyik legnagyobb kihívás: kimutatni a megtérülést.
Gondolj bele, hogy egy átlagos ügyfél hány eszközről (PC, mobil, tablet) érheti el a tucatnyi csatornádat. Tegyük fel, hogy az eladás előtt elolvasta 3 cikkedet, megnyitotta 2 hírleveledet, fél éve követ Facebookon és egy kiállításon is találkozott veled – egyrészt ezt nehéz így visszavezetni, másrészt nehéz forintosítani a cikket, hírlevelet, posztokat és másegyebet.
A megoldás: gondolkozz értékesítési tölcsérben, számold ki egy ügyfeled átlagos vásárlóerejét (és -élettartamát), majd ebből az ügyfélből vezesd vissza, hogy…
- mennyi az átlagos kosárérték
- mennyit ér egy konverzió a sales oldalaidon
- mennyit ér a (például) hírleveled
- mennyit ér a Facebook-oldalad
Tehát dolgozz visszafelé.
Kihívások helyett megoldások
Szeretnéd megtudni, hogy 2016-ban milyen tartalommarketing-eszközökkel lehetsz sikeres? Kíváncsi vagy az aktuális trendekre, friss magyar esettanulmányokra és megvalósítható tippekre?
10 olyan tartalommarketing-technikát fogok bemutatni, amiket már teszteltem, hogy ne neked kelljen próbálgatni. És a Magyar Marketing Fesztiválon elmondom mindet.
Én ott leszek. Talán a konkurensed is. És te? (Jegyek még kaphatók, de már nem sokáig.)
(A Márkamonitor a Magyar Marketing Fesztivál médiatámogatója.)