Nőtt a webshopok forgalma

Piac

Az ár-összehasonlító oldalak és a közösségi média a webshopok legfontosabb marketingeszközei.

Az UNAS és az Olcsóbbat.hu 2014-es e-kereskedelmi felmérése szerint az elmúlt év során nőtt a webshopok forgalma, nőtt a vásárlók száma, és az átlagos kosárérték is kismértékben növekedett. A kutatásban résztvevő webshopok kétharmadának 200-nál kevesebb látogatója van, naponta 6%-uk fogad több mint 1500 látogatót. Háromnegyedüknek 4% alatti konverziós rátája van, ötödüknek 1% alatti a konverziója. Az e-kereskedők háromnegyede kevesebb, mint 10 rendelést kap naponta, míg 5%-uk szolgál ki napi 50 vagy több megrendelést. A többség átlagos kosárértéke 6000 és 15000 Ft közé esik, tizedüké haladja meg a 30000 Ft-ot.

Az interneten és offline is forgalmazók több mint negyede idén úgy nyilatkozott: online felületen már többet értékesítenek, mint hagyományos módon. A forgalom értéke és a vásárlók száma terén növekedésről beszámoló kereskedők fele – valamint a stagnálók harmada – szerint érdemben nőt a mobilról érkező forgalom.

Az e-kereskedők által alkalmazott marketingeszközök közül egyértelműen vezetnek az ár-összehasonlító oldalak (70%), melyet a közösségi média (68%) és a hírlevelek (65%) követnek. Az egy évvel korábbi adatokhoz képest kevesebben használnak banneres megjelenést, és kicsit kevesebben hírlevelet. A közösségi média még mindig meghatározó fontosságú a webshopok számára. Az áruházak 99%-a használja kommunikációjában a Facebookot, a Google+-on a webshopok 36%-a van jelen, a YouTube pedig szép növekedést mutat: a hazai áruházak már 25%-a használja rendszeresen marketingkommunikációja során. Fizetett hirdetések terén a webshopok harmada 10 és 50 ezer forint között költ egy hónapban. 22%-uk 10000 Ft-ot sem szán fizetett hirdetésekre, 39% több mint 50 000 forintot költ el havonta, amiből 3%-uk esetében ez az összeg 1 millió forint fölött van.

A webáruházak hatékonyságát és sikerességét a boltok több mint háromnegyede a Google Analytics használatával méri. A Google-t másodikként nem a konkurens vállalat követi, hanem a webshopok egyedi fejlesztésű programjai.

A kutatást az UNAS webáruház készítő és az Olcsóbbat.hu ár-összehasonlító oldal megbízásából készült, 2014 áprilisában online kérdőíves megkérdezéssel, 244 webshop részvételével. A válaszadó webshopok kínálatában a számítástechnikai cikkek, a háztartási eszközök, a kozmetikumok és a játékok vannak jelen a legnagyobb arányban.

(A tanulmány szerzője: Jagodics Rita, Kereskedelmi Marketing Trendek Kft.)