1952 óta először lett magyar tagja az Európai Fesztivál Szövetség igazgatótanácsának

Karrier Kiemelt

A Magyar Turisztikai Program Alapítvány társelnökét, Oszkó-Jakab Natáliát, a Művészetek Völgye vezetőjét beválasztották az Európai Fesztivál Szövetség igazgatótanácsának tagjai közé, a ravennai és edinburghi fesztiválok igazgatói mellett. Ezzel lehetővé válik nemcsak Magyarország, hanem a kelet-közép-európai régió érdekeinek megjelenítése az egyik legfontosabb szakmai szervezetben.

 

A Magyar Turisztikai Program Alapítvány az Európai Fesztivál Szövetség magyar EFFE Hubja, valamint az Európai Innovációs és Technológiai Intézet (EIT) Culture & Creativity partnere lett, ami azt mutatja, hogy nemzetközi szinten is relevánsan képesek képviselni a magyar rendezvényszakma érdekeit és integrálni azt az európai piacba. Az ágazat fellendítését tovább támogatja, hogy az MTPA társelnöke, Oszkó-Jakab Natália az Európai Fesztivál Szövetség igazgatótanácsának tagja lett. A szervezetet 1952-ben Denis de Rougemont és Igor Markevitch alapította Genfben. A művészeti fesztiválok legfontosabb európai platformja, vezetőivel az Európai Unió kulturális és kreatív ágazatokért felelős biztosa rendszeresen konzultál.

„Az európai, azon belül a magyar fesztiválpiac előtt álló kihívások közös fellépést és szolidaritást tesznek szükségessé. Az igazgatótanácsnak azonban 1952 után most először van magyar tagja, így fő célom a régió és Magyarország képviselete, hogy nézőpontjaink európai szinten is megjelenjenek. Hiszek az együttműködés és a szövetségek erejében, a tudás egyenrangú megosztásának szükségességében. Ezentúl a legfontosabb fórumokon lehetőségem lesz nemcsak a régió nehézségeit, hanem az erősségeit is bemutatni, ami bízom benne, hogy élénkíteni fogja a hazai rendezvénypiacot is. Rugalmasabb, sokszínűbb és kulturálisan élénkebb, fenntartható fesztiválszektor kialakítására törekszem” – emeli ki Oszkó-Jakab Natália.

A magyar rendezvényipar szakmai tudásában, technikai felkészültségében és infrastrukturális szempontból is kiemelkedő, sokszor mégis versenyhátrányban van az európai piacon. A Magyar Turisztikai Program Alapítványt (MTPA) a covid sújtotta rendezvényipar megsegítésére hozták létre 2021-ben, hogy megoldást találjon az ágazat átfogó problémáira. A pandémiát követően a hazai rendezvényipar súlyos munkaerőhiánnyal küzdött. Ennek mérséklésére a szervezet létrehozta a RaKÉTa ösztöndíjprogramot. Eddig közel 60 ösztöndíjasuk vett részt 5 különböző oktatási partnerüknél rendezvényipari képzésen, olyan intézményeknél, mint a Werk Akadémia, a Majdnem Híres Rocksuli, az A38 Akadémia, a MOE Rendezvényakadémia vagy a Szent György Hang- és Filmművészeti Technikum. Kutatásaik fő célja az, hogy valós képet kapjanak az ágazat munkaerőpiaci helyzetéről. 2022-ben a Hétfa Kutatóintézettel közösen két kutatást végeztek: az egyik a hazai rendezvényszektor képzési struktúráját vizsgálta, a másik az ágazathoz kapcsolódó készségeket és képzéseket mérte fel a munkaerőpiac vonatkozásban. Ezen kutatásokat hamarosan aktualizált formában is elvégzi az intézmény.

Folyamatosan frissülő eseménynaptárt hoztak létre, amely a magyarországi kulturális, sport, üzleti és közösségi rendezvényeket gyűjti össze egyetlen jól kereshető felületen, ezzel segítve, hogy összehangolható legyen a különböző típusú események megvalósítása.  Az évenkénti ReStart Konferencia – melynek már közel 2000 résztvevője volt – és a rendszeres MeetUp rendezvények megrendezésével lehetőséget teremtenek arra, hogy a kulturális, üzleti és sportrendezvények szervezésében dolgozó szakemberek találkozhassanak, tapasztalatokat cseréljenek és közös megoldásokat találjanak a szektor kihívásaira. 2023-ban a ReStart-ra zártkörű adatbázist hoztak létre, ahová több mint 100 regisztráció érkezett. Ezen keresztül a felhasználók kapcsolatba léphetnek a szakma releváns szereplőivel, új partnereket találhatnak, közvetlenül szerezhetnek információt a regisztrált felhasználók által kínált szolgáltatásokról és üzleti lehetőségekről.

A magyar rendezvénypiac nemzetközi versenyképessége érdekében kormányzati szinten is küzdenek az adók csökkentéséért, illetve szakmai anyagokat és ágazati hatástanulmányokat hoznak létre. Az MTPA Visibility programja pedig a hazai szereplők nemzetközi láthatóságát segíti, külföldön is bemutatkozási lehetőséget nyújtva a magyar rendezvényszakma szereplőinek, ezzel is támogatva a partnerkapcsolatok kiépítését és az üzleti lehetőségek bővítését – írják.

 

SOCIAL MEDIA