Egyre fontosabb a csomagolások környezetterhelésének csökkentése. Az elvárások és az elérhető megtakarítás is ösztönzi a márkákat a megoldáskeresésre, amely egészen extrém formában is testet ölthet.
A marketingeszközök közül az egyik legjelentősebb környezetszennyező a termékek csomagolása. Noha nyilvánvalóan szükség van csomagolásra a termék védelme, szállíthatósága, stb. érdekében, sok esetben jelentősen csökkenthető, illetve akár szükségtelen a túlcsomagolás.
A csomagolás környezetterhelésének csökkentésére több megoldás is létezik, és a fogyasztói környezettudatosság terjedésével egyre több vállalat fordít növekvő figyelmet e területre. Az olyan praktikus fejlesztések, amelyeknél a palack vagy a flakon fala vékonyabbá válik és ezáltal kevesebb anyagot használnak fel a csomagoláshoz, csak abban az esetben „látványosak”, ha az érintett vállalat kommunikálja a változást, találkozni azonban kifejezetten újszerű, akár meghökkentő megközelítésekkel is.
- Újrahasználhatóság: lehet maga a csomagolás is értékes, használható része a terméknek, amelyet tovább használhat a fogyasztó (például a szupermarketekben és diszkontokban egyre népszerűbb „vödrös narancs” esetében).
A csomagolás újragondolására jó példa a Puma kezdeményezése. A sportmárka Clever Little Bag néven újrahasználható cipős zsákot vezetett be a hagyományos cipős dobozok helyett, amellyel ráadásul a boltokban használt nejlonzacskókat is kiváltotta. A zsák a gyártási oldalon megtakarítást eredményez a kevesebb csomagolóanyag miatt, csökkentve a szállítási súlyt is. A kevesebb csomagolás kevesebb nyersanyagot jelent, kevesebb víz- és energiafelhasználást a gyártáshoz, és kevesebb anyagmennyiséget, amit szállítani kell – és végül kidobni.
Puma Clever Little Bag
- Betétdíjas, újratölthető rendszer: különösen a folyadékok esetében komoly probléma az eldobható csomagolás. A betétdíjjal a csomagolás visszagyűjtésére ösztönözhető a fogyasztó, a vállalathoz visszakerült csomagolás pedig újratölthető és újrahasználható, míg a nem visszaváltható palackok esetében a szelektív gyűjtés megszervezése és propagálása jelenthet kiutat.
Alternatív megoldás viszont a Carlsberg kezdeményezése, amely egy teljes mértékben lebomló, fa alapanyagból készülő palack kifejlesztését tűzte ki célul. A vállalat tervei szerint három éven belül piacra kerülő palack – beleértve a kupakot is – kizárólag természetes anyagokból, főképp fenntartható gazdálkodásból származó farostokból készülne, és ennek köszönhetően szemét helyett lebomló hulladékként jelenne meg.
Forrás: Carlsberg
- Csomagolásmentesség: vannak termékek, amelyek esetében teljesen elkerülhető a csomagolás. Csomagolásmentesen értékesít például az olasz Effecorta bolt, amely több mint 250 árucikket – köztük lisztet, száraztésztát, étolajat, bort és mosószert – árul kimérve. Ezzel rengeteg csomagolóanyagtól és kidobott terméktől kímélik meg a környezetet, hiszen a vásárlók újrahasználható tárolókban vehetik meg az árut, és olyan mennyiségben, amennyire valóban szükségük van.
Forrás: http://www.effecorta.it
A Távol-Keleten is találni példákat a minimalista csomagolásra, igaz, ott elsősorban a praktikum és a takarékosság motiválja az olyan típusú megoldásokat, mint a szatyorba kimért Tsingtao sör:
- Oldható, fogyasztható csomagolás: élelmiszereknél szóba jöhet az ehető vagy iható csomagolás is, kifejlesztettek például már olyan, természetes összetevőket tartalmazó borítást, amely biológiailag lebomló, de tetszőlegesen el is fogyasztható. A francia és harvardi fejlesztésű WikiPearl például olyan kis golyócskákat takar, amelyek természetes összetevőket tartalmazó borítása frissen tartja a bennük rejlő fagylaltot, joghurtot, vagy kávét.