Végre itt a nyár, de számítsunk rá: „Winter is coming” – olvasható a Whitereport Médiapiaci Válságmonitor júniusi frissítéséből készített publikus összegzésben.
A Whitereport előrejelzése:
- A bizonytalanság dominálja 2020 nyarát a média- és reklámpiacon is. Járványügyi szakértők szerint a környező országokbeli újranyitások utáni esetszámnövekedések következtében a koronavírus-járvány második hazai hullámának valószínűsége nőni látszik. Sem az esetleges bekövetkeztének ideje, mértéke, sem a várható kormányzati védekezési intézkedések azonban nem tervezhetőek.
- 2020 júniusában már nem az a kérdés, hogy minden eddiginél súlyosabb, globális recesszióról beszélünk-e, hanem az, hogy milyen hosszú és mélységű lesz a visszaesés időszaka.
- 2020 júniusában a májusi Whitereport-előrejelzést tekintjük érvényesnek, két kiegészítéssel:
- Nőtt a 30% összpiaci éves médiavállalati árbevételcsökkenés valószínűsége az idén V-alakú válságot mutató -21%-os korábbi becslésünkkel szemben (2020 vs 2019, médiavállalatok reklám-, terjesztési és egyéb bevételének összege nagyságrendileg 1000 tartalomszolgáltatóra és az online platformokra vonatkozólag Magyarországon).
- Az eddigi V-, és U-válságalak mellett egy „recés fogú” mintázattal is érdemes számolni az éves médiavállalati összárbevételmintázatot illetően; a recés mintázat részleges megszigorítások esetén következhet be, és leginkább az éves szerződésekkel nem rendelkező non-tv médiumoknál okozhat árbevételcsökkenést azokban a hirdetői és lakossági szektorokban, amelyeket az új hullám érint.
- Vészforgatókönyvvel továbbra sem számolunk.
Javaslatok:
- Les Binet és más nemzetközi szakértők szerint e válságra a média- és marketingdöntéshozóknak háborúként kell tekinteniük, nem szokásos recesszióként kezelni azt.
- A Whitereport elemzőinek javaslata szerint a recesszió miatt a marketing- és médiadöntésekben eleve válságmegoldásokra érdemes ráállni, emellett most, nyáron kell felkészülni az esetleges újabb lockdown esetére. A háborús hasonlat szerinti szellemiségű tervezés, intézkedések javasoltak mind hirdetői, mind médiavállalati oldalon, különös tekintettel a publikus jelentésben megfogalmazott 6 pontra.