Hogyan hatnak az alaptevékenységhez csak lazán kötődő márkakiterjesztések az anyamárka értékére? A Neticle és a Márkamonitor vizsgálata.
Már többéves hagyománya van annak, hogy a divatlapok (JOY, Glamour, Cosmopolitan) a célcsoportjukba tartozóknak – különösen fiatal nőknek – számos partnerrel együttműködve kuponos bevásárlóhétvégéket szerveznek. A kereskedők és a vásárlók egyaránt jóelőre terveznek ezekkel az akciókkal. Hogy gazdaságilag előnyös-e a kialakult gyakorlat, az vitatható (és sokan vitatják is), az viszont mérhető, hogy a lapok megítélésére milyen hatással vannak.
A Neticle a 2014. április 21. és május 16. közötti időszakra vizsgálta a JOY online megjelenéseit. Egyértelműen látszik, hogy a vásárlási akció hatására fellendült az említések száma: a korábbi napi legfeljebb 50 említés helyett a hétvége közelében napi 100-200-szor is feltűnt a magazin neve az online térben. Az eseményt egyébként ritkábban hivatkozták le a teljes nevén (JOY Napok), az esetek többségében csupán a magazinra utaltak a vonatkozó posztokban, bejegyzésekben.
![]()
Forrás: Neticle Technologies (www.neticle.hu)
A tartalmi elemzés is megerősíti, hogy az akció kötötte le a netezőket: a kupon, kedvezmény, akció szavak fordulnak elő leggyakrabban. Az aktivitás visszhangja összességében pozitív: míg az online cikkek és részben a blogbejegyzések semleges hangvételűek, a Facebook-posztok véleményeket tükröznek, mégpedig elsősorban pozitívakat.
![]()
Az Említéstérkép grafikonja megmutatja, hogy az egyes napokon hány alkalommal (körök mérete), milyen felületen (körök színe) és összességében milyen minőségben (körök függőleges tengely melletti elhelyezkedése) említették meg a JOY Magazin nevét. (Neticle Technologies, www.neticle.hu)
A kedvező tonalitású szavak vizsgálata már kicsivel többet ad a márka értékéhez is: a leggyakrabban előforduló kifejezések között az olcsóság mellett már feltűnik a „kedvenc”,”sportos”, „jó hangulat” és a „legmenőbb” is.
A JOY Napok a versenytárs magazinokra is hatással volt az online térben, nem utolsósorban az egyes vásárlási napokat összehasonlító megszólalások révén. A vizsgált időszakban valamennyi érintett női magazin ún. véleményárfolyama (a véleményben mérhető érték alakulása) emelkedő tendenciát mutatott, de a legtöbbet természetesen a JOY nyerte.
![]()
Zárójelben az említések száma. (Neticle Technologies, www.neticle.hu)
