Az elmúlt években a kétségkívül Lexus teljesítményautók egyik büszkesége volt a brutális teljesítményt elképesztő vezethetőséggel és igazi izomautós, mégis kifinomult formavilággal kombináló Lexus RC F. A rövid idő alatt komoly megbecsülést és hírnevet kivívó erőgép legújabb generációja csökkentett tömeggel, még nagyobb teljesítménnyel és frissített formatervvel dicsekedhet a „Mindig kész” („Always On”) technikai fejlesztések szellemében.
A vadonatúj Lexus RC F kupé könnyebb, jobb és szemet gyönyörködtetőbb, mint valaha. Változtatások széles skálája felel a fokozott menetteljesítményért, míg a formatervet érintő frissítések tovább csiszolják a masszív kupé megjelenését. Az autó az RC F szériaváltozat luxusát és alapos kidolgozását vegyíti a kizárólag egzotikus sportautókra jellemző teljesítményfokozó újításokkal. A modell a legújabb mérföldkő az F-széria életében, amely továbbra is a Lexus általános teljesítmény-stratégiájának fontos oszlopa.
„Az új RC F bemutatkozása óta folyamatos fejlesztés alatt áll. A legkorszerűbb újításoknak köszönhetően a modell tovább hangsúlyozza az F sorozat előnyeit – gyors, tartós és kiemelkedő képességű sportkocsikként bővítve a kínálatot. A modell olyan technológiák széles körét vonultatja fel, amelyek segítségével a legkülönbözőbb képességű vezetők is könnyen megbirkózhatnak az autók fokozott teljesítményével” – mutat rá Kodzsi Szato, a Lexus International ügyvezető alelnöke.
Erőgép újragondolva – az új Lexus RC F
Az új Lexus RC F kupé számos változtatást vonultat fel, amely kifinomultabb megjelenést és megnövekedett menetteljesítményeket eredményez. Habár nem beszélhetünk teljes újratervezésről, a mérnökök minden alkalmat megragadtak a menetteljesítmények fokozására anélkül, hogy feláldozták volna a mindennapok során szükséges kényelmes vezethetőséget és használhatóságot. Ugyanakkor a tervezőcsoport átvette az RC F GT3 és a RC F GT500 versenyautók bizonyos elemeit is, így az RC F tökéletesített aerodinamikával és agresszívebb vonalakkal érkezik. Az új vonalvezetésű, LED-technológiájú első lámpatestek a nappali menetfényt is magukban foglalják. A hűtőmaszkon alul végighúzódó szegélynek köszönhetően az autó orr része rövidebbnek tűnik. Hátul az új lámpatestek kecsesen simulnak az újraformált lökhárítóba, letisztultabb, finomabbra csiszolt megjelenést kölcsönözve az RC F-nek.
Precízen megtervezett fogyókúra
A mérnökcsapat egyik legfőbb célkitűzése a tömeg csökkentése volt – a kupé merevségének és kifinomultságának megtartásával. Az volt a szándék, hogy a végeknél faragjanak le súlyt az autóból, mivel még a legszerényebb változtatás is – a jármű elülső vagy hátsó részénél – a tehetetlenségi nyomaték jelentős csökkenését eredményezi. A szakemberek számos komponenst vetettek tüzetes vizsgálat alá a motortérben, hogy vajon megfelel-e erre a célra, végül a szívócsövet választották a tömegcsökkentés egyik helyéül, tekintve, hogy a motor tetején helyezkedik el. Korszerűsített megmunkálási folyamat segítségével 700 gramm alumíniumot tudtak eltávolítani a szívócsonk oldaláról úgy, hogy annak légáramlási jellemzői változatlanok maradtak.
A további csökkentés érdekében kisebb lett a klímakompresszor, az újratervezett rugótartó bakok pedig acél helyett alumíniumból készültek, ami további 700 gramm tömegcsökkenést jelent az előző változathoz képest. A bakok két alumínium-szelvényének összeillesztése az ún. TOX-technológiával történik, ami szoros kötést eredményez hőbevezetés nélkül. A Lexus már korábban is alkalmazta a TOX-kötést alumínium karosszériaelemek illesztésénél, ám most először használja futóműalkatrészekhez. Az újratervezett hátsó lökhárító szénszálas műanyagból és alumíniumból készült, így változatlan erősségű maradt, de 500 grammal könnyebb lett, mint volt. Az extrudált alumínium szerkezet szénszálas megerősítésével megnövekedett a folyáshatár, ugyanakkor könnyebb alumínium elemek alkalmazása vált lehetővé. A szénszálas részt házon belül gyártják, ugyanazon a részlegen, ahol az LFA szupersportkocsihoz használt CFRP-ket, azaz szénszálerősítésű műanyagokat is készítették. Szintén a hátsó rész tömegéből faragtak le azáltal, hogy a tömör féltengelyeket üregesekre cserélték.
A futómű apró változtatásai – jelentős eredményekkel
Hogy az összességében 25 kg-os csökkentésből (így az RC F tömege most 1770 kg) tőkét kovácsoljanak, a mérnökök precíz változtatásokkal hangolták újra a futóművet. A módosítások együtt még reakcióképesebb autót eredményeznek. Jó példa erre a kormánymű fogaslécének megváltoztatott rögzítése. Egy tipikus, magas g-terhelésű kanyarban ezeknek a perselyeknek a kitérése jelentősen csökkenti az első kerekek összetartását, ezáltal alulkormányzottsághoz vezet. A kedvezőtlen hatás visszaszorítása érdekében a mérnökök 150 százalékkal erősebb perselyeket építettek be. Hasonló változtatásokat hajtottak végre az autó hátsó részén is: erős oldalgyorsulás hatására a feszesebb segédváz-perselyekkel csökkent a hátsó kerékdőlés változása. Hogy a hátsó kerékösszetartás még pontosabb legyen, alumínium lengőkarbekötések vették át az acél alkatrészek helyét; ez 500 grammos tömeg megtakarítást jelent. Különös figyelmet fordítottak az alumínium alkatrészek présöntési technikájára, hogy a szerkezeti merevség a lehető legnagyobb.
Bár nem a futómű része, a hátsó motorfelfüggesztéseket is újratervezték, hogy határozott irányváltoztatásoknál ne érződjön úgy, mintha a motor lemaradna a futóműtől: a bekötés feszesebb lett, de szélesebb, stabilabb kialakításának köszönhetően a zaj, vibráció és nyersesség (NVH) mértéke továbbra is optimális maradt. Valamennyi 2020-as RC F modell Michelin Pilot Sport 4S gumiabroncsokon fut, amelyek mérete 255/35 R19 elöl és 275/35 R19 hátul. Ez a típus nem csupán a legigényesebb sportautógumik egyike: kifejezetten az RC F igényeire fejlesztették azzal a céllal, hogy javítsák az általános tapadást és csökkentsék az alulkormányzottságot. Az alap Pilot Sport 4S gumikkal összehasonlítva az RC F abroncsainak más a profilja, szélesebb a futófelülete és eltérő a keresztmetszete is. A barázdák formája, mélysége és elhelyezkedése szintén más, mint a közforgalomban kapható Pilot Sport 4S-en. Az RC F számára fejlesztett gumik fontos sajátossága a száraz tapadás javulása, ami a futófelület külső oldalain alkalmazott szilícium-dioxid megváltoztatott mennyiségének eredménye.
Még tökéletesebb V8-as
A luxuskupékban elérhető egyik legkorszerűbb V8-as szívómotorral hajtott RC F egyedi hangját csak nagyon kevés társa tudja utánozni. Az 5 literes V8-as (2UR-GSE) az RC F karakterének egyik központi eleme: teljesítménye jelenleg 464 lóerő vagy 341 kW (változatlan az előző modellhez képest) 7100/perces fordulatszámon, forgatónyomatéka pedig 520 Nm 4800/percnél. A motor kulcsszerepét szem előtt tartva a mérnökcsapat olyan apró, ám jelentős változtatásokra összpontosított, amelyek még több egyéniséget és kifinomultságot kölcsönöznek a modellnek, viszont nem érintik az autó és a magas fordulatszámú V8-as blokk közti zsigeri köteléket. A gázreakció fokozása érdekében az újratervezett légszűrőház három jelentős változáson ment át. Az egyik a légstabilizáló bordák beépítése a fő szívócsőrészbe: ezzel csökken a nyomásveszteség, ami a légtömegmérő pontosságát rontaná. A kis bordák a határréteg csökkentésében játszanak szerepet, ami akkor képződik, amikor gyorsan mozgó levegő halad át a légszűrőn.
A határréteg csökkentésével a bordák számottevően növelik a beszívott levegő térfogatát és mérséklik a sebességváltozásokat, amelyek a légtömegmérés pontosságát rontanák. A mérnökcsapat változtatott a másodlagos szívónyílás működésének időzítésén is. Az előző RC F-nél a nyílás 3600/perc alatt zárva maradt. Most ezt a küszöböt 2800/percre csökkentették, amitől kellemesebb a motorhang, és alacsonyabb sebességeknél jobb a vezethetőség is. A még precízebb gázreakció érdekében további figyelmet fordítottak magának a gázadási görbének a programozására, amely most lineárisabb, mint eddig. Az első generációs RC F pillangószelep-szabályozását úgy hangolták, hogy rövid pedálnyomásra az autó gyorsan reagáljon. A 2020-as RC F esetében a gázadás a pedálnyomás teljes útja alatt kiegyensúlyozottabb, ezáltal az autó kiszámíthatóbb és precízebben uralható lett. A gázadási jellemzők változtatásait egészíti ki a rövidebb végáttétel, ami a motort a teljesítménysáv középső tartományában tartja. A végáttételt 2,97-ről 3,13-ra rövidítve kiegyensúlyozottabb lett a gázadási görbe – méghozzá anélkül, hogy az előző változatra jellemző azonnaliságérzet csorbát szenvedne. A lehető leggyorsabb állórajt érdekében az RC F-ben mostantól alapfelszerelés a rajtautomatika. Használatával kb. 4,5 s alatt gyorsul az autó 0-ról 100 km/h-ra. A középkonzoli gomb megnyomásával a rendszer automatikusan a lehető legjobb gyorsuláshoz állítja be a fojtószerep-szabályozást és az ESP érzékenységét. Ehhez a vezetőnek nyomva kell tartania a fékpedált, bekapcsolni a rajtautomatikát, majd a gázpedált padlóig nyomni, és felengedni a féket.
Forma és funkció egyensúlya
A kezdetektől erőteljes, jellegzetes dizájnnal bíró RC F új változatának finom frissítései a „versenyzésre termett” funkcionalitást hangsúlyozzák, mindemellett tökéletesen illeszkednek a Lexus legújabb formatervirányához. Az első légbeömlők mindkét oldalon nagyobbak lettek, így több levegő jut az olajhűtőkhöz. Az oldalak mentén a küszöb végének megújult homorú formája nemcsak karakteresebbé teszi a megjelenést, hanem a hátsó kerekek melletti légáramlást is egyenletesebbé simítja, a megnyújtott oldalsó splitterek pedig nagy sebességeknél növelik a stabilitást. A LED fényszórókat egybeépítették a nappali menetfényekkel, és ezek együttese jellegzetes karaktert ad az orr-résznek. Az RC F megújult hűtőmaszkján alul végighúzódó szegélynek köszönhetően az autó orra rövidebbnek tűnik, mint valójában. Hátul az új lámpatestek kecsesen simulnak az újraformált lökhárítóba, letisztultabb megjelenést adva az RC F-nek.